وزیر ارشاد: ما فقط این انجمن را به رسمیت می شناسیم و مورد حمایت قرار می دهیم

مجمع انجمن خوشنویسان برگزار شد

دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران، در اوج کشمکش میان دو انجمن این هنر برگزار شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برخورد قاطع و جدی این وزارتخانه در مقابل اقدامات غیرقانونی و خودمحوری‌های حاشیه‌ساز انجمن خوشنویسان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۵۲۳

همان طور که در گزارش اصلی صفحه فرهنگ و هنر روزنامه جام‌جم در روز پنجشنبه آمد، دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان سرانجام برگزار شد، اما تنها یک طرف مناقشه در این مجمع حضور یافت و طرف دیگر در اطلاعیه‌ای قبل از برگزاری مجمع، این مجمع را غیرقانونی و محکوم به شکست اعلام کرد. در این شرایط علی جنتی در مجمع روز پنجشنبه قویا تاکید کرد مقابل بی‌قانونی‌ها خواهد ایستاد.

 

سخنرانی جنتی در جمع خوشنویسان

آن‌طور که مهر گزارش کرده وزیر ارشاد در سخنرانی خود در مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران، گفته است: در همین سال‌ها عده‌ای به جای پرداختن به چالش‌ها و مهیا کردن خود برای فردا، متاسفانه به ماجراهایی پرداخته و اختلافاتی را دامن زده‌اند که نه از جنس این هنر تعالی‌بخش است و نه تناسبی با این زمانه دارد. متاسفانه این جمع فرهیخته امروز خود را با مشکلات دیگری مشغول کرده است که گویا جدای از زمانه زیست می‌کند، پس ضرورت دارد تا بار دیگر به مرور گذشته بپردازیم.

جنتی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن‌رو که برآمده از مردم است و خود را حامی فرهنگ و هنر این سرزمین می‌داند، خود را مسئول می‌داند تا در کنار هنرمندان باشد و دستاوردهای گذشته را قدر بشناسد، به همین دلیل در ماه‌های گذشته افزون بر انتخاب نماینده‌ای آگاه و کاردان در این نهاد خوشنام، با همکاری معاون محترم امور هنری و تنی چند از مشاوران وزیر، برای استماع رای و نظر هنرمندان خوشنویس اهتمام ورزیده و از تمام ظرفیت‌ها با ظرافت بهره برده است تا بار دیگر همدلی و همزبانی برقرار شود و بر اساس رای مراجع ذی‌صلاح و قانونی، نیاز نهاد قانونی و نهاد برساخته تمییز داده شود و به جای تشتت و تشکیک میان دو نام یکسان، سامانی اتخاذ شود تا انجمن خوشنویسان ایران به عنوان قدیمی‌ترین انجمن هنری کشور با سابقه درخشان ۶۵ ساله و با ساختاری سالم و یکپارچه به حیات خود ادامه دهد و در معنای انجمن بودن، فرصت همراهی، تضارب آرا و ارتقای معرفت هنری را بیافریند.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌داند بر اساس سوابق و فعالیت‌های انجام شده در ۲۰ماه گذشته با قاطعیت و جدیت تمام در مقابل هر اقدام غیرقانونی و هرگونه خودمحوری بایستد و بدیهی است کسانی که از حضور در این مجمع سر باز زده‌اند خود مسئول تصمیمات و اقدامات خود خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینجانب به‌عنوان خدمتگزار اهل فرهنگ و هنر و به‌عنوان دوستدار هنر قدسی خوشنویسی و شهروندی که اعتلای این انجمن را خواهان است از همه شما شرکت‌کنندگان عزیز می‌خواهم که تمامی اعضای این مجمع و منتخبان نهایی آن با اغتنام فرصت و شناخت زمان، به اصلاح اساسنامه و ساختار انجمن پرداخته و آن را در اولویت کاری خود قرار دهند. ساختار و سازمان، زمینه‌ساز تحول درست و پویایی هر انجمن در مسیر زمان و مقدمه‌ای برای پرداختن به چالش‌ها و پرسش‌های موجود است.

 

حل اختلاف 10 ساله

وزیر ارشاد در حاشیه این مجمع هم به میان خبرنگاران آمد و درباره اختلاف دو انجمن خوشنویسان چنین توضیح داد: در مورد هنرمندان خوشنویس متاسفانه مشکلی از یک دهه قبل به این طرف وجود داشت که منجر به اختلاف نظرهایی بین پیشکسوتان و بزرگان هنر خوشنویسی شده بود و هر کدام از آنها تحت عنوان انجمن خوشنویسان ایران مکاتبه می کردند و هرکدام نیز گروهی را به دنبال خود داشتند و متاسفانه نه‌تنها در تهران بلکه در شهرستانها نیز شاهد دسته‌بندی هایی بودیم که هر کدام به یکی از این دو گروه موجود پیوسته بودند. در طول ۲۲ ماه گذشته که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد تلاش های فراوانی برای حل این مشکل با برگزاری جلسات متعدد بین پیشکسوتان هر دو گروه انجام گرفت. براین اساس قرار براین شده دوستان در زمینه هایی که با هم اختلاف سلیقه دارند به تفاهم برسند و ما امروز بسیار خوشحال هستیم که مجمع عمومی انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد و قریب به اتفاق هنرمندان خوشنویس و نمایندگان انجمن‌های خوشنویسی در همه استان‌ها در مراسم شرکت کردند. این انجمن یک انجمن کاملا قانونی براساس اساسنامه موجودشان است. البته بنا بر این است بعد از این‌که هیات مدیره جدید خود را انتخاب کردند به‌طور طبیعی در یک نشست دیگری به اصلاح قسمت‌هایی از اساسنامه بپردازند و یکپارچه و متحد در سالی که آن را سال «همدلی و همزبانی» نام نهادند کار کنند.

جنتی درباره هنرمندانی که در این مجمع شرکت نکردند نیز گفت: اقلیت و تعدادی از بزرگان آنها باوجود این‌که در جلسات گذشته به صورت مکتوب تفاهم شده بود، در این جلسه حضور پیدا نکردند. این دیگر اختیار آنهاست که شرکت نکنند به هر حال این مجمع یک مجمع قانونی است و اکثریت قاطع نمایندگان انجمن خوشنویسی کشور در آن مشارکت دارند. این عزیزان هیات مدیره خود را انتخاب خواهند کرد. در واقع بر اساس قانون ما فقط این انجمن را به رسمیت می‌شناسیم و مورد حمایت قرار می دهیم و مجمع دیگری هم نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها