جان کری» در واکنش به دو مخالف دموکرات:

مخالفت با برجام چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست

کری در شورای روابط خارجی آمریکا:

ایرانی‌ ها ثابت کردند با تحریم تسلیم‌ نمی شوند

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایرانی‌ ها ثابت کردند که تحریم‌ها متوقف‌شان نخواهند کرد. نمی‌توان آنها را با تحریم تسلیم کرد. هیچ کس نمی‌تواند. اکنون توافقی داریم که شش کشور دیگر در آن به ما پیوسته‌اند. اگر به صورت یکجانبه از آن کناره بگیریم تحریم‌ها، بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها از بین خواهند رفت و ایران برنامه‌اش را از سر خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۱۹۵۰۷
ایرانی‌ ها ثابت کردند با تحریم تسلیم‌ نمی شوند

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طی سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: "آنچه ما بدست آورده‌ایم [جمع‌بندی نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران] ایمنی و امنیت برای اسرائیل و منطقه‌ است، در حالیکه هیچ جایگزینی نمی‌توانست اینها را پدید آورد."

وی با اشاره به توانمندی‌های هسته‌ای ایران گفت: "اگر ما این توافق را نپذیریم و آن را اجرا نکنیم ایرانی‌ها مستقیما به غنی‌سازی بازخواهند گشت. آنها ایران را به صراحت گفته‌اند زیرا این امر را حق خود می‌دانند. آنها عضو ان پی ‌تی هستند و بر خلاف کره شمالی آنها از ان ‌پی ‌تی خارج نشده‌اند. بر خلاف کره شمالی آنها هیچ سلاح هسته‌ای آزمایش نکرده و رهبر ایران اعلام کرده که ما در جستجوی سلاح هسته‌ای نیستیم."

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنانش گفت: "هیچ چیز در این توافق بر اساس اعتماد نبوده است. ما ساده‌لوح نیستیم و تاریخ را می‌دانیم. ما می‌دانیم که ایران در منطقه چه کاری انجام می‌دهد. در یمن، در سوریه در عراق، حزب‌الله لبنان. اما اگر قرار است آنها را عقب برانیم اولین قدم این است که ایرانی را عقب برانیم که سلاح هسته‌ای ندارد."

وی با اشاره به اینکه دیگر گزینه موجود بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران است و اینکه "کاملا روشن می‌گویم که ما این گزینه را از روی میز برنداشته‌ایم" اما به نقل از رئیس جمهور کشورش گفت: "جنگ باید آخرین راه‌چاره باشد نه اولین."

کری با اشاره به این سؤال که چرا تحریم‌ها را سخت‌تر نکردید گفت: "زیرا چین، روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان این امر را در صورتی که ایران آماده مذاکره می‌بود نمی‌پذیرفتند.... تحریم‌ها هچ کاری برای اینکه آنها برنامه هسته‌ای‌شان را کنار بگذارند انجام نداده. آنچه تحریم‌ها انجام داده کشاندن آنها به پای مذاکره بود."

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از هراس‌افکنی‌ها درباره برجام گفت: "نگرانی من این است که اگر کنگره توافق هسته‌ای با ایران را رد کند دوستان ما در اسرائیل منزوی‌تر و مقصرتر خواهند شد. و در ارتباط با هر نوع گزینه نظامی محتمل، چین، روسیه و اروپا را از دست خواهیم داد."

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مشوق‌هایی که پیشنهاد شده و تحریم‌هایی که اعمال شدند گفت: "علی‌رغم تحریم‌ها و هر آنچه که پیشنهاد شد ایران برنامه خود را ادامه داد زیرا آنها عمیقا اعتقاد دارند که به عنوان یک کشور عضو ان‌پی‌تی حق برخورداری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند، زیرا از این واقعیت که آمریکا از صدام حسین حمایت کرده بود ناراحت بودند و زیرا از اینکه وقتی مردم‌شان تحت بمباران شیمیایی قرار گرفتند هیچکس قطعنامه‌ای شورای امنیت نبرد و آنها احساس می‌کردند که باید برنامه مستقلی خود را داشته باشند زیرا هیچکس به آنها کمک نخواهد کرد."(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها