بازار خرافه را داغ نکنید

آداب و معاشرت در گروهای تلگرام

برای کم کردن آسیب‌هایی که ممکن است عضو شدن در گروه‌های وایبری یا تلگرامی به زندگی و ارتباطات‌مان بزند، چاره‌ای جز رعایت برخی ریزه‌کاری‌ها نداریم.
کد خبر: ۸۱۹۳۹۹
آداب و معاشرت در گروهای تلگرام

اگر همین حالا به اینترنت متصل هستید، نگاهی به گوشی‌تان بیندازید. قطعا در همین چند دقیقه‌ای که آن را کنار گذاشته‌اید، چند پیام از وایبر، تلگرام یا واتس‌آپ به گوشی‌تان رسیده است.

همه ما که اینترنت به جزئی جدا نشدنی از زندگی روزانه‌مان تبدیل شده، هر لحظه در معرض پیام‌هایی قرار می‌گیریم که یا قصد آموزش دادن موضوعی به ما را دارند، یا خاطرات‌مان را زنده می‌کنند یا تنها خوشحال و سرگرم‌مان می‌کنند.

پیام‌هایی که در بسیاری اوقات توانسته‌اند پیوند ما را با دوستان فراموش شده‌ای که کیلومتر‌ها دورتر از ما زندگی می‌کنند برقرار کنند و در عین حال با محدود کردن ارتباط ما و نزدیکان‌مان به پیام‌های نوشتاری، به نوعی ما را از آنها دور کرده‌اند.

حضور در این شبکه‌های ارتباطی گرچه خالی از ایراد نیست، اما آنقدر به ما منفعت می‌رسانند که نمی‌توانیم از زندگی‌مان حذف‌شان کنیم، با این وجود برای کم کردن آسیب‌هایی که ممکن است عضو شدن در گروه‌های وایبری یا تلگرامی به زندگی و ارتباطات‌مان بزند، چاره‌ای جز رعایت برخی ریزه‌کاری‌ها نداریم.

در ادامه مطلب ظرافت‌های حضور در این شبکه‌های ارتباطی را برای‌تان روشن کرده‌ایم و قانون‌های عضویت در این گروه‌ها را با شما در میان گذاشته‌ایم.

بفهمید کجا هستید

پیام‌تان را قرار است در یک گروه خانوادگی به اشتراک بگذارید یا اینکه گروه هدف شما، همکاران‌تان هستند؟ قبل از اینکه گزینه «forward» را انتخاب کنید، نگاهی به اعضای گروه مورد نظر بیندازید و به این فکر کنید که پیام شما را قرار است چطور تفسیر کنند.

آیا جوکی که در آن صفحه می‌فرستید ممکن است از نظر یکی از اعضای گروه که شرایط مشابهی دارد برخورنده به نظر برسد؟ آیا گروه خانوادگی شما که از خاله گرفته تا مادربزرگ در آن عضو هستند، جای خوبی برای انتشار پیامی که انتخاب کرده‌اید است؟

همه گروه‌ها را جوک‌دانی نکنید

یک لطیفه بامزه می‌تواند لبخند را به لب خیلی از افراد بیاورد، اما این اصل نباید بهانه‌ای برای به اشتراک گذاشتن لطیفه در همه گروه‌هایی که عضوشان هستید شود.

اگر در گروهی علمی که بچه‌های قدیمی دانشکده‌تان شما را در آن عضو کرده‌اند حضور دارید، بهتر است به انتشار همان محتوای رسمی کفایت کنید و جوک‌های‌تان را به گروه‌های صمیمی‌تر یا خانوادگی ببرید. خنده خوب است؛ اما اگر بی‌جا باشد می‌تواند برخورنده و آزار‌دهنده به‌نظر برسد.

همه چیز را کپی نکنید

شاید از نظر شما موضوعی جالب، قابل‌تامل یا حتی بامزه به نظر برسد اما وقتی قصد کپی کردن آن را دارید، باید به اهدافی که یک گروه برایش شکل گرفته و علائق اعضایی که در آن گروه حضور دارند فکر کنید. اگر گروه مورد نظر تنها با هدف انتشار اخبار اقتصادی شکل گرفته‌ است، دلیلی ندارد یک داستان قشنگ را در آن کپی کنید و اگر در گروه فرزندپروری عضو هستید، بهتر است از انتشار شعرهای‌تان در آن خودداری کنید.

قربان دست و پای بلوری‌اش نروید

فرزند شما از نظر خودتان نازنین و دوست‌داشتنی است، قطعا افراد دیگر هم چنین نظری در مورد نورچشم شما دارند اما ممکن است شیرین‌کاری‌های او برای همه افراد بامزه و جالب به نظر نرسد؛ پس چه دلیلی دارد در گروه همکاران‌تان مدام عکس آخرین هنر او را به اشتراک بگذارید یا اینکه در یک گروه دانشگاهی، سلفی‌هایی که با کودک‌تان گرفته‌اید را به اشتراک بگذارید؟

به قوانین گروه احترام بگذارید

قبل از ایجاد یک گروه، قوانین حضور در آن را با اعضا به اشتراک بگذارید و اگر در یک گروه عضو می‌شوید هم قوانین فعالیت را از اعضای قدیمی بپرسید و سعی کنید به آنها وفادار بمانید؛ حتی اگر قانون گروه مورد نظر این است که شما به عنوان یک عضو تنها خواننده باشید و نظرات کارشناسی‌تان را در دل‌تان نگه‌دارید، تا زمانی که در آن گروه عضو هستید، چاره‌ای جز رعایت قوانین آن ندارید.

وقت‌شناس باشید

اجازه ندهید بی‌خوابی شما دیگران را هم بی‌خواب کند. مطمئن باشید شنیدن صدای پیام‌های وایبر و تلگرام در ساعت دو شب برای کسانی که عادت دارند ساعت 11 بخوابند آزار‌دهنده است پس حتی در یک گروه خانوادگی یا دوستانه که با اعضایش احساس صمیمیت می‌کنید هم مثل خروس بی‌محل، بدون نگاه کردن به ساعت پیام نفرستید.

همه را دعوت نکنید

اگر قصد دارید یک گروه تشکیل دهید، همه کسانی که برای‌تان عزیز هستند را در آن گروه عضو نکنید. قرار نیست همه کسانی که دوست‌شان دارید، در همه گروه‌هایی که عضو هستید حضور داشته ‌باشند.

همکارتان که نه بچه دارد و نه علاقه‌ای به صاحب فرزند شدن، چه دلیلی دارد در گروه فرزندپروری که شما عضوش هستید حاضر باشد؟ چرا باید همسرتان در گروه فامیلی که ممکن است حرف‌های کهنه و مگویی در آن گفته شود حضور داشته باشد؟

زیاد فعال نباشید

همه اعضای گروه مثل شما در گروه‌های متعددی عضو هستند و قرار است پیام‌هایی جز آنچه در گروه شما به اشتراک گذاشته می‌شود را بخوانند. اگر این پیش‌فرض را مورد توجه قرار دهید، خودتان می‌فهمید باید میزان پیام‌هایی که به اشتراک می‌گذارید را کنترل کنید.

شاید شما در مانیتور کردن اخبار روز توانمند باشید یا به‌خاطر تعداد زیاد گروه‌هایی که در آنها عضو هستید، اطلاعات مختلفی در مورد موضوعات متفاوت داشته باشید، اما برای احترام گذاشتن به وقت دیگران، نباید همه آنها را در زمان کوتاهی به خورد مخاطبان‌تان بدهید و گاهی کافی است تماشاگر پیغام‌های دیگر اعضای گروه باشید.

خشم‌تان را قورت دهید

اینکه شما و یکی دیگر از اعضای گروه در موردی اختلاف‌نظر داشته باشید عجیب نیست و اینکه شما در مورد این اختلاف‌نظر با او صحبت کنید هم دور از ذهن نیست، اما اجازه ندهید واکنش‌های حساب‌نشده و ناگهانی شما فضای گروه را تنش‌آلود کرده و دیگران را از عضو شدن در چنین گروهی پشیمان کند.

کوتاه حرف بزنید

شاید در شبکه‌هایی مثل تلگرام محدودیتی برای تعداد کلماتی که می‌نویسید وجود نداشته باشد اما این موضوع نباید شما را به دراز‌گویی بکشاند.

وقتی قرار است کسی با تلفن همراهش پیام شما را بخواند، باید آن را به کوتاه‌ترین شکل ممکن ارسال کنید؛ پس قبل از آنکه پیام را ارسال کنید یک دور دیگر بخوانیدش و مطمئن شوید که هیچ واژه قابل حذفی باقی نمانده است.

گاهی فقط خواننده باشید

اگر احساس می‌کنید در یک گروه حرفی برای گفتن ندارید اما می‌توانید از پیام‌هایی که ارسال می‌شود استفاده کنید، دلیلی ندارد آن را ترک کنید؛ کافی است به گزینه «setting» مراجعه کنید و صدای پیغام‌های گروه مورد نظر را غیرفعال کنید تا هر زمان که فرصت داشتید، خودخواسته سراغ پیام‌های دریافت‌شده بروید و آنها را مطالعه کنید.

مراقب تک‌تک حرف‌های‌تان باشید

پیامی‌که در گروه منتشر می‌کنید، بعد از رسیدن به تلفن همراه دیگر اعضای گروه بخار نمی‌شود و از بین نمی‌رود. یادتان نرود که تک‌تک حرف‌های شما می‌تواند عواقبی را به همراه داشته باشد.

حق دارید از گروه خارج شوید

اگر فکر می‌کنید به مباحثی که در گروه طرح می‌شود علاقه‌مند نیستید، اعضای آن را نمی‌شناسید یا سنخیتی با آنها ندارید، شجاعانه گزینه خروج را انتخاب کنید و به خودتان این حق را بدهید که در معرض پیام‌های ناخواسته‌ای که ممکن است حتی از نظرتان آزار‌دهنده باشد قرار نگیرید.

بازار خرافه را داغ نکنید

شاید پیام‌های بی‌معنایی را دیگران با آب و تاب فراوان بنویسند و برای شما ارسال کنند، اما قبل از آنکه در احساسات‌تان غرق شوید، سراغ عقل‌تان بروید و تا از درست بودن آن پیام مطمئن نشده‌اید آن را به اشتراک نگذارید؛ این موضوع زمانی که پای پیام‌های عقیدتی و سیاسی که منافع گروه یا ملتی در آن دخیل است به میان می‌آید، پررنگ‌تر هم می‌شود.

این روزها اینترنت به شما امکان جست‌وجوی چنین پیام‌هایی و مطمئن شدن از صحت‌شان را داده است پس اگر خبری در مورد وقوع یک زلزله در یکی از استان‌ها برای‌تان آمده، قبل از منتشر کردنش سری به خبرگزاری‌های معتبر بزنید و تا مطمئن نشده‌اید، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

مراقب حریم خصوصی‌تان باشید

پیش از فرستادن عکس‌های‌تان در هر کدام از گروه‌ها، به این موضوع توجه کنید که تصاویر ارسالی شما در تلفن همراه اعضای گروه ذخیره می‌شود.

آیا در چنین صورتی حاضرید عکس‌های‌تان را با آنها به اشتراک بگذارید؟ این شما هستید که با انتشار پیام‌های مناسب باید به حریم خصوصی‌تان احترام بگذارید و نمی‌توانید درصورتی‌که تصاویری که به اشتراک گذاشته‌اید در اختیار غریبه‌ها قرار گرفت، سهم خود را این اتفاق نادیده بگیرید.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها