گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران

انسجام فرهنگی ماموریت شوراهاست

‌ پس از یک ماه پیگیری برای گفت و گو بامسئولان و اعضای شورای فرهنگ عمومی، به طور معجزه‌آسا ما را برای پوشش جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران دعوت کردند و توفیق حضور در چنین جلسه‌ای را یافتیم و توانستیم مسئولان استان تهران را در این نشست از نزدیک ببینیم. فراتر از آن، دو وزیر در این جلسه شرکت کردند که به بررسی فعالیت‌های قرآنی در استان تهران اختصاص داشت و نظراتشان را در این خصوص ارائه دادند. این جلسه به مناسبت قرابت موضوعی و همزمان شدن با برپایی نمایشگاه قرآن کریم، در باغ‌ موزه دفاع مقدس، یعنی محل برپایی نمایشگاه قرآن برپا شد.
کد خبر: ۸۱۸۶۹۶

فارغ از این همه، آنچه سبب تعجب نگارنده شد، صرف شدن وقت این جلسه به تشریح عملکرد دستگاه‌ها در زمینه فعالیت‌ فرهنگی و ارائه گزارش در این خصوص بود و هیچ‌ گونه تصمیمی درخصوص سیاستگذاری برای ایجاد هماهنگی در حوزه این فعالیت‌های اتخاذ نشد. در این جلسه، حجت‌الاسلام میثم امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، گزارشی از عملکرد فعالیت‌های قرآنی این شهرداری در شهر تهران ارائه کرد. سپس علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، فعالیت‌ وزارتخانه متبوعش را در این حوزه تشریح و برای بازدید از نمایشگاه قرآن جلسه را ترک کرد. پس از آن، برزین ضرغامی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران که در کنار دبیری شورای فرهنگ عمومی پایتخت، دبیری نمایشگاه قرآن را بر عهده داشت و در طول جلسه مجبور بود برای استقبال وزرا از جلسه خارج شود، گزارشی از بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه کرد. در پایان نیز برخی ائمه جمعه شهرستان‌های استان، به تمرکز بودجه در شهر تهران انتقاد کردند و خواستار توجه بیشتر برای اختصاص بودجه فعالیت‌ قرآنی در شهرستان‌های استان شدند و سیدحسین هاشمی، استاندار تهران نیز در‌صدد پاسخ به این انتقادها برآمد. عقربه‌های ساعت زمان افطار را نشان می‌داد و وقت به محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری که اواخر جلسه به حضار پیوسته بود، نرسید تا عملکرد وزارتخانه‌اش را تشریح کند و حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، از او دعوت کرد در جلسه بعدی شورا شرکت کند. پس از افطار نیز ما زمان را مناسب دیدیم تا از حجت‌الاسلام تقوی ـ که هم عضو شورای فرهنگ عمومی کشور است و هم ریاست شورای فرهنگ عمومی استان را بر عهده دارد ـ از این جلسه و نقش شورای فرهنگ عمومی در هماهنگی فعالیت‌های قرآنی در کشور و استان بپرسیم.

‌شصت و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران، به چه موضوعی اختصاص داشت و چرا در نمایشگاه قرآن برگزار شد؟

شصت و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران به مناسبت ماه مبارک رمضان و برگزاری نمایشگاه قرآن در این نمایشگاه برپا شد و موضوع جلسه نیز به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داشت. وزیر محترم آموزش و پرورش در این جلسه حاضر شد و گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه ارائه کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه حضور یافت ولی قرار شد در جلسه آینده شورا به بررسی اقدامات این وزارتخانه در ترویج فرهنگ قرآنی بپردازیم. از سوی دیگر، نمایندگان شهرداری تهران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد، به تشریح عملکرد خود در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی و نمایشگاه قرآن پرداختند. ائمه جمعه شهرهای استان نیز در این جلسه حاضر بودند و نظرات خود را در رابطه با شهرهای استان تهران مطرح کردند.

بیشتر زمان جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها اختصاص داشت، آیا می‌توان انتظار داشت در جلسه بعدی تصمیماتی درباره فعالیت‌های قرآنی در استان اتخاذ شود؟

خدا را شکر که همه مسئولان برای انجام امور قرآنی آمادگی دارند، اما به نظرم فعالیت‌های قرآنی باید بیشتر مدیریت شود. بخش خصوصی آمادگی لازم را برای فعالیت در این عرصه دارد و از امکانات بیشتری نیز نسبت به بخش دولتی برخوردار است. اگر مدیریت لازم از سوی نهادها و دستگاه‌های دولتی صورت گیرد، بخش خصوصی در حوزه فعالیت‌های قرآنی موثرتر خواهد بود. ما نباید همه امور را در دست دولت و سازمان‌های دولتی ببینیم. سازمان‌های دولتی افزون بر مشغله‌های مختلف، امکانات چندانی ندارند. پیشنهادی که در این جلسه مطرح شد ما هسته‌های قرآنی‌ای که در محلات، خانه‌ها، مساجد و به طور کلی در دل جامعه و توسط خود مردم شکل می‌گیرد، تقویت کنیم و کار را به دست خود مردم بسپاریم. این امر نیازمند مدیریت و سیاستگذاری کلی است تا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی صرفا به تقویت این تشکل‌ها و هسته‌های قرآنی کمک کنند.

آیا این مسائل در شورای فرهنگ عمومی کشور که شما نیز در آن حضور دارید، مطرح می‌شود تا سیاستگذاری‌های کلان فرهنگی و هماهنگی لازم بین دستگاه‌های کشور به وجود آید و از سوی دیگر به گونه‌ای در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان‌ها نیز قرار گیرد؟

بله، بدون استثنا در همه شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها مطرح می‌شود.

آیا این شورا و شوراهای فرهنگ عمومی در استا‌ن‌ها و شهرستان‌ها توانسته در حوزه فعالیت‌های مختلف از جمله همین مساله قرآنی میان دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را ایجاد کند؟

اقدامات این شوراها بی‌تاثیر نبوده است، البته این شوراها باید فعال‌تر شوند تا هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و نتایج بهتری به دست آید.

جلسه بعدی شورای فرهنگ عمومی استان تهران چه زمانی تشکیل خواهد شد؟

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان زمان آن را اعلام خواهد کرد.

یعنی به فاصله سه تا چهار ماه دیگر این جلسه برگزار می‌شود؟

نه، زودتر، شاید حدود یک ماه دیگر این جلسه برگزار ‌شود.

به نظر شما تأخیر در برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها علت کاهش هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های فرهنگی در استان‌ها نیست؟

این موضوع در استان‌ها متفاوت است. تلاش و فعالیت برخی استان‌ها بهتر بوده و انسجام فرهنگی در آن استان‌ها بیشتر حاصل شده است. در برخی دیگر از استان‌ها به دلیل تأخیر در برگزاری جلسات، این هماهنگی‌ها چندان مطلوب نیست. البته شاید آنها دلایلی برای این مسأله داشته باشند که باید از خودشان پرسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها