همیشه همه تولدها با خبر خوش همراه نیست و گاهی با ناخوشی‌هایی هم همراه می‌شود. پژوهشگران بتازگی به یافته‌هایی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد بین مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری و خطر بروز نقایص هنگام تولد در نوزادان ارتباط مستقیمی وجود دارد؛ البته در این میان ضد و نقیض‌هایی هم هست که محققان به طور قطع نتوانسته‌اند نسبت به قطع کامل این داروها توسط زنان باردار نظر قطعی دهند، بنابراین توصیه کرده‌اند بدون نظر پزشک معالج اقدام به ترک مصرف داروی خود نکنند.
کد خبر: ۸۱۸۵۷۲

افسردگی، اختلال روحی بسیار خطرناکی است و زنان باردار به دلیل موقعیت حساسی که دارند، نباید به طور خودسرانه اقدام به قطع مصرف داروهای ضدافسردگی کنند و باید پیش از اقدام به بارداری با پزشک خود نسبت به قطع یا ادامه مصرف این داروها مشورت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد نقص هنگام تولد در نوزادانی که از مادران مصرف‌کننده داروهای ضدافسردگی متولد می‌شوند، بین دو تا سه برابر بالاتر است.

محققان حدود 18 هزار مادر صاحب فرزندان مبتلا به بیش‌فعالی را مورد مطالعه قرار دادند و تمرکز خود را روی مصرف داروهای ضدافسردگی طی
سه ماهه نخست بارداری گذاشتند. مصرف این داروها در این دوران، بیشترین اثر منفی را روی نوزادان در رحم مادر به‌جا می‌گذارد.

محققان چند نوع از پرکاربردترین داروهای ضدافسردگی را از قبیلZoloft، Paxil و Prozac بررسی کردند که درنهایت داروی Zoloft کم‌ترین اثر منفی را روی نقص احتمالی نوزاد داشت و حدود 40 درصد زنان شرکت‌کننده در این مطالعه در دوران بارداری از Zoloft به عنوان داروی ضدافسردگی استفاده ‌کرده بودند، اما در این میان، پنج مورد نقص نوزادان مشاهده شده که با مصرف دو داروی Paxil و Prozac همراه بود و از این میان می‌توان به نقص در قلب، مغز، جمجمه و دیواره شکمی نوزاد اشاره کرد. درواقع خطر تولد نوزادانی که دچار نقص قلبی می‌شوند، از ده هزار نوزاد فقط حدود ده نفر است و خطر بروز این نقایص با مصرف داروی Paxil، در هر ده هزار نفر به 24 نفر افزایش می‌یابد.

به طور کلی، محققان بر این باورند که صرف نظر از داروی مصرفی توسط مادر، نقص نوزادان هنگام تولد مساله‌ شایعی است و از هر سه کودک، یک کودک با این نقص متولد می‌شود، ولی در این میان، داروهای ضدافسردگی هم خطر بروز نقص‌های نوزادی را افزایش می‌دهند.

منبع: webmd.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها