یک روز پس از اعلام دستیابی تهران و کشورهای 1+5 به توافق هسته‌ای در وین، هنوز بسیاری از رهبران جهان با صدور بیانیه‌هایی از فرجام گفت‌وگوهای هسته‌ای حمایت کرده و نتیجه آن را به مقامات کشورمان تبریک می‌گویند.
کد خبر: ۸۱۷۶۰۴

در همین ارتباط پس از اعلام حمایت نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهور فرانسه، رئیس‌جمهور روسیه و بسیاری دیگر از رهبران جهان، دیروز سران کشورهای مختلف مانند سوریه، کویت، عمان، بحرین، عراق، افغانستان و امارات نتیجه مذاکرات هسته‌ای را به مردم و مسئولان ایرانی تبریک گفتند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اتحادیه عرب نیز از توافق میان کشورهای 1+5 با ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران استقبال کرد.

پیش از این مقامات ترکیه و رئیس مجلس پاکستان نیز از توافق وین حمایت کرده بودند. همچنین دیروز ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از «پیشرفتی تاریخی» که به محض به اجرا در آمدن، «امنیت بین‌المللی را تقویت خواهد کرد» استقبال کرد. در برلین هم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از «موفقیت تاریخی دیپلماسی بین‌المللی» استقبال کرد و «اجرای سریع» این توافق را خواستار شد. در مادرید نیز این توافق با استقبال مواجه شد. مادرید که ریاست کمیته تحریم‌ها علیه ایران را در سازمان ملل به‌عهده دارد، اعلام کرد بر حسن اجرای این توافق نظارت خواهد کرد. متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا هم اعلام کرد: این توافق نشان می‌دهد حل بحران‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است.

واتیکان (مقر کلیسای کاتولیک) نیز ابراز امیدواری کرد این توافق ثمراتی داشته باشد و فقط به حوزه برنامه هسته‌ای محدود نشود. در آمریکای لاتین هم برزیل و آرژانتین از این توافق ابراز رضایت کردند. مکزیک نیز این توافق تاریخی را گواهی بر کارآمدی دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی، همین‌طور امکان حل مسالمت‌آمیز اختلافات دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها