خبرساز شدن شیوع برخی بیماری‌ها در کشور اتفاق تازه‌ای نیست. در همین ارتباط، رئیس بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان لقمان از شیوع سرطان سر و گردن در کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۱۷۱۶۵

بررسی‌ها نشان می‌دهد، آلودگی هوا و محیط زیست، تابش نور آفتاب و بروز سرطان‌های پوستی، عادات تغذیه‌ای نادرست و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن بر اثر استرس و اضطراب مکرر، از عوامل دخیل در بروز و رشد سرطان سر‌و‌گردن هستند. در میان انواع سرطان سر‌و‌گردن، سرطان حنجره از شیوع زیادی برخوردار است که گرفتگی صدا می‌تواند اولین علامت آن باشد.

دکتر مهدی خواجوی، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با تاکید بر این که هر چه سرطان ابتدایی‌تر باشد و گسترش پیدا نکرده باشد، احتمال درمان کامل بالاتر می‌رود، به جام‌جم می‌گوید: اگر شخصی دچار گرفتگی صدا شود و این گرفتگی بیش از یک هفته تا 10 روز ادامه پیدا کند، باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

وی با تاکید بر این که علائم سرطان حنجره بسته به این که تومور در کدام قسمت حنجره ایجاد شود متفاوت است، می‌افزاید: اکثر تومورها در طناب‌های صوتی که تکلم از طریق آنها صورت می‌گیرد، واقع می‌شوند و گرفتگی صدا می‌تواند اولین علامت سرطان حنجره در پرده‌های صوتی باشد. در بسیاری مواقع، سرماخوردگی و مصرف غذای تحریک‌کننده یا فریاد زدن نیز باعث گرفتگی صدا و تورم حنجره می‌شود که باقی ماندن آن تا چند روز طبیعی است، ولی طولانی شدنش باید بررسی شود.

این متخصص تاکید می‌کند: اگر سرطان در قسمت‌های بالاتر حنجره ایجاد شده باشد ممکن است خود را به صورت درد ته حلق، بویژه هنگام بلع و قورت دادن غذا نشان دهد. همچنین بروز تغییراتی در تن صدا از دیگر علائم بیماری به شمار می‌رود. اگر تومورها در قسمت‌های پایین‌تر از طناب‌های صوتی بروز پیدا کرده باشند نخستین علامت آن می‌تواند تنگی نفس باشد. البته تشخیص سرطان حنجره به علت آن که علائم اختصاصی ندارد، مشکل و معمولا دیررس است.

وی در پاسخ این که آیا افرادی که سخنرانی می‌کنند و از صدایشان استفاده بسیاری می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند، اظهار می‌کند: افرادی که کارشان صحبت کردن است، سرطان نمی‌گیرند، اما ممکن است تغییراتی در حنجره این افراد ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بیش از هر عامل دیگری در بروز سرطان حنجره نقش دارد، بخصوص کسانی که دخانیات و الکل مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. همچنین عادات غذایی نادرست، آلودگی هوا، وجود ریفلاکس و بازگشت اسید معده به حلق که روی حنجره تاثیر می‌گذارد، از دیگر عوامل ابتلا به این نوع سرطان به شمار می‌رود. اگر سرطان حنجره در مراحل پیشرفته نباشد، از طریق جراحی یا رادیوتراپی قابل درمان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها