معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رفتار ما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با دنیای کنونی، دارای شکاف ۲۰ تا ۳۰ سال است.
کد خبر: ۸۱۵۶۱۲
فاصله ۳۰ ساله ایران با دنیای کنونی در حوزه فناوری اطلاعات

نصرالله جهانگرد در اولین نشست شورای برنامه ریزی برنامه ششم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه ایران در آستانه دگردیسی و ادبیات توسعه در ایران، دچار تغییر شده است.

وی با بیان اینکه امروزه با توسعه شبکه پرظرفیت موبایل نسل سوم و چهارم - ۳G و ۴G - شاهد دگرگون شدن فضای ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور هستیم افزود: رفتار ما در حوزه ICT با دنیای کنونی، دارای شکاف ۲۰ تا ۳۰ سال است و الگوهای سایر کشورها می تواند ارائه دهنده تجربیات مناسبی برای ایران در این بخش باشد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تکالیف برنامه ششم توسعه ادامه داد: به طور قطع نیمی از برنامه ۸ درصدی رشد اقتصادی در این برنامه، باید از حوزه دانش تامین شود و محرک این تحقق نیز به طور قطع فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه لازم است تکلیفمان را با آموزش، پرورش، صنعت و مالکیت محتوا روشن کنیم گفت: محتوایی که تبدیل به سرویس نشود ارزش افزوده پیدا نمی کند و انبار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سند برنامه ششم ۷ بند به طور مستقیم به موضوع ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته اما ۴۰ بند دیگر نیز متکی بر اثر انتقالی ICT است.

اداره کمیته محتوا با محوریت وزارت ارشاد

در این نشست مرتضی موسویان، نماینده وزارت ارشاد و رئیس مرکز رسانه های دیجیتال پیشنهاد کرد: کمیته خدمات ICT به کمیته محتوا تغییر نام پیدا کند و با محوریت وزارت ارشاد اداره شود.

تهیه پیش نویس قانونی صنعت ICT

مهدی اخوان بهابادی، قائم مقام سازمان صدا و سیما‎ نیز در این جلسه با بیان اینکه از نظر قانونی تاکنون ردیف بودجه مستقلی برای صنعت ICT در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: شرایط کنونی فرصت مناسبی برای تهیه پیش نویس قانونی صنعت ICT است چرا که تا زمانی که اقتصاد ICT متمرکز نشود به نتیجه نخواهیم رسید.

اخوان ادامه داد: در زمینه سرعت اینترنت هنوز احساس رضایت مردم حاصل نشده و اگر مشکل سرعت اینترنت حل شود بخش خصوصی، محتوا و انواع خدمات را ارائه خواهد کرد.

رفع ابهام مالکیت پایان نامه های دانشجویی

سیروس علیدوستی، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و نماینده وزارت علوم نیز در این جلسه بر توجه به محتوای علمی، پژوهشی و فناوری در کنار محتوای عمومی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است در تدوین برنامه ششم هم وجه کاربردی و هم وجه پشتیبانی، برای ICT در کشور لحاظ شود.

وی بر اهمیت قانون کپی رایت و ساماندهی حقوقی برای توسعه هرگونه محتوا و نرم افزارهای کاربردی تاکید کرد و افزود: سیاستهای اطلاعاتی، آزادی دسترسی به اطلاعات، مالکیت پایان نامه های دانشجویی موضوعاتی است که در مورد آنها ابهام هایی وجود دارد، چرا که مالکیتش مشخص نیست و دسترسی به آنها نیز امکان پذیر نخواهد بود.

تشکیل شورای راهبری در حوزه صنعت

در این نشست محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی کشور نیز تصریح کرد: سیاستگذاری و نظارت در صنعت ارتباطات بسیار کم است و پیشنهاد می شود شورای راهبری در حوزه صنعت زیر نظر وزارت ارتباطات تشکیل شود.

همچنین مهندس نادمی، معاون دفتر امور زیربنایی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: نسخه آخر تدوین برنام ششم تنظیم شده و اشاره به ۱۵ سند بالادستی دارد که به موضوع علم و فناوری توجه بیشتری کرده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها