معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر این‌که واردات میوه همچنان ممنوع است، گفت: هیچ دستگاه دولتی در قاچاق میوه دخالت ندارد.
کد خبر: ۸۱۴۹۳۳

با وجود ممنوعیت واردات میوه، اما همچنان شاهد حضور گسترده میوه‌های قاچاق در بازار هستیم و ظاهرا پاسخی برای این‌که این قاچاق کار چه کسی است وجود ندارد.

محمدعلی طهماسبی در گفت‌‌و‌گو با ایرنا، درباره این‌که چه میوه‌هایی مجوز واردات را دارند، افزود: وزارت جهادکشاورزی طی چهار سال گذشته و با هدف حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی، واردات انواع میوه بجز موز، آناناس و انبه را ممنوع اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: البته طی این مدت انواع میوه خارجی نظیر انگور شیلی، پرتقال مصری، سیب فرانسوی، نارنگی پاکستانی و لیموترش به صورت قاچاق و پیله‌وری از سوی بازارچه‌های مرزی وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالی که انتظار می‌رفت بازارچه‌های مرزی در صادرات محصولات کشاورزی نقش اساسی ایفا کنند، این بازارچه‌ها نه‌تنها کمکی به این بخش نکردند بلکه با ورود انواع میوه خارج از رعایت ضوابط قرنطینه‌ای امکان انتقال آفات و بیماری‌های گیاهی را به کشور فراهم کرده و در همین زمینه وبال گردن بخش کشاورزی نیز شده‌اند. معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی گفت: برخی مدعی هستند ورود انواع میوه از طریق بازارچه‌های مرزی تحت عنوان پیله‌وری برای امرار معاش ساکنان آن مناطق است، در حالی که ورود میوه در حجم بالای 3000 تا 4000 تن نمی‌تواند به معنای پیله‌وری و امرار معاش باشد بلکه این قاچاقچیان هستند که از راه‌های غیرقانونی این حجم بالای میوه را وارد کشور می‌کنند. وی اضافه کرد: قاچاق میوه علاوه بر از بین بردن باغات به دلیل ورود آفات و بیماری‌های جدید می‌تواند تولید داخلی، منافع ملی و اشتغالزایی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد به‌طوری‌که وقتی باغات در اثر شیوع بیماری و آفت از بین می‌روند، روستاییان و کشاورزان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و در نهایت تاوان آن را دولت و مردم می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند در قاچاق میوه سهیم باشد، بلکه این بازارچه‌های مرزی هستند که تحت‌عنوان پیله‌وری در این بخش فعالیت دارند.

طهماسبی افزود: در همین راستا وزیر جهادکشاورزی برای جلوگیری از ورود انواع آفت و بیماری گیاهی از طریق واردات میوه‌های قاچاق بازارچه‌های مرزی مکاتباتی را با استانداران مرزی داشته‌اند و ضمن آگاه‌سازی آنان نسبت به خطرات ناشی از این مساله خواستار تشدید برخورد با متخلفان و قاچاقچیان شده‌اند.

به گفته وی، در بازدید و بررسی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از میوه‌های این کانتینرها تعدادی از میوه‌ها به بیماری و آفت مگس میوه مدیترانه‌ای آلوده بودند که با ورود آنها به کشور به‌طور حتم بخش قابل توجهی از باغات با این بیماری درگیر می‌شدند.

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: همچنین بتازگی وزیر جهادکشاورزی با سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتباتی برای جلوگیری از پدیده قاچاق میوه داشته و هم‌اکنون این موضوع در دست پیگیری است.

طهماسبی با بیان این‌که رعایت مسائل قرنطینه‌ای و بهداشت گیاهی تنها مورد توجه و تاکید ایران نیست، گفت: طبق روال در تمام دنیا، وقتی کشوری می‌خواهد واردات میوه، بذر و نهال داشته باشد تمام باغات میوه کشور مقصد را مورد بازدید و بررسی قرار می‌دهد تا باغات از استاندارد لازم بهداشت گیاهی برخوردار باشد، حتی در آمریکا زمانی که می‌خواهند از اسپانیا مرکبات وارد کنند، چندین بار از باغات میوه این کشور بازدید به عمل می‌آید و پس از صدور مجوز، میوه موردنظر وارد کشور مبدا می‌شود.

به گفته وی، در دنیا قوانین قرنطینه گیاهی برای حفظ محصولات تولید داخل کشورهاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها