گزارشی از یک برنامه رادیویی

باحوض نقره به سینما و تئاتر برویم

«حوض نقره» از برنامه‌های پرمخاطب رادیو ایران است که توانسته تعداد زیادی از مخاطبان علاقه‌مند به عالم هنر را با خود همراه کند و با آنها از دنیای سینما و تئاتر بگوید.
کد خبر: ۸۱۱۹۳۵

در یکی از آخرین روزهای بهار مهمان دست‌اندرکاران این برنامه می‌شویم. در ابتدای برنامه صدای عزت‌الله انتظامی‌ پخش می‌شود «آقای بازیگر» از قصدش برای ساخت مدرسه‌ای در ایلام خبر می‌دهد، سپس قسمت‌هایی از یک موسیقی شاد پخش می‌شود.

اولین ارتباط تلفنی با شهرام مکری، کارگردان فیلم تحسین شده «ماهی و گربه» برقرار می‌شود. او به بهانه اکران فیلمش «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» در گفت و گویی با حوض نقره از بسته بودن مرزهای خارج از کشور روی سینمای ایران سخن می‌گوید. پوران درخشنده هم درباره مستند «بلوغ» از ساخته‌های خودش که اخیرا به نمایش درآمده صحبت می‌کند.

ارائه اطلاعات به نسل جوان

مصطفی محمودی، کارشناس ـ مجری برنامه ‌حوض نقره‌ درباره ویژگی‌های اجرای این برنامه می‌گوید: سعی می‌کنم درخصوص موضوعات و مواردی که در برنامه مطرح می‌شود، تخصص لازم را داشته باشم. چون مقوله فرهنگ و هنر بویژه سینما، تئاتر و موسیقی در کشور ما، علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارد بخصوص نسل جوان که به هر حال هر کدامشان در یک برهه‌ای از عمرشان علاقه‌مندند که به یکی از این شاخه‌ها وارد شوند.

محمودی ادامه می‌دهد: ما به‌عنوان کارشناس باید بتوانیم اطلاعات جامع، دقیق و راهگشا را به این نسل ارائه بدهیم و از طرفی مشکلات، ناهمواری‌ها و سختی‌های موجود در این مسیر را هم یادآوری کنیم. در مجموع حضور من در این برنامه در کنار تمام استرس‌های ناشی از یک برنامه زنده که حساسیت‌ها را بالا می‌برد، خیلی دلنشین بوده و هست .

محمودی که مدرس دانشگاه، پژوهشگر و در حال حاضر دبیرکل اتحادیه ویدئو رسانه (سینمای خانگی ایران)است، می‌گوید: به خاطر شغلم خواه ناخواه ناگزیر از مطالعه هستم و سعی می‌کنم مطالعاتم به‌روز باشد تا بتوانم جوابگوی نیاز مخاطبان باشم.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران توضیح می‌دهد: کارشناسی این برنامه برایم شانس وفرصت مغتنمی ‌است تا بتوانم از این رسانه قدرتمند بدون واسطه با مخاطبانم ارتباط دوطرفه داشته باشم.

معتقدم سینمای خانگی رقیب رسانه‌ای سینمای اکران نیست، بلکه اگر از طرف دولت و سیاستگذاران سینمای ایران به آن توجه درست شود، این رسانه می‌تواند یکی از اهرم‌های جدی و بسیار بزرگ حمایتی سینمای ایران باشد.

آشنایی جوانان با خطرات اعتیاد

حالا مدیر گروه اندیشه و فرهنگ این شبکه رادیویی برای روند نظارت بر برنامه داخل استودیو آمده است. یدالله گودرزی، مدیر گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران با اشاره به این‌که یکی از معضلات جامعه مشکل اعتیاد است و هر روز انواع جدیدی از مواد مخدر تولید می‌شود، می‌گوید: در برنامه حوض نقره سعی می‌کنیم، فیلم‌هایی که به موضوع مواد مخدر در سینمای ایران می‌پردازند را بررسی و مردم را با آنها بیشتر آشنا کنیم، چون از طریق روش فرهنگی بهتر می‌توانیم آگاهی جوانان را از خطرات اعتیاد بالا ببریم.

هیجان در اجرا

وقتی مهرناز فقیهی، گوینده برنامه از استودیو خارج می‌شود، از او درباره لحن و بیانی که در این برنامه دارد، می‌پرسم: اجرای برنامه‌ای در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی نیازمند به فضاو لحنی شادتر است، در نتیجه باید برنامه با سرعت بالا و ضرباهنگ بیشتر اجرا شود. بنابراین ما در این برنامه سعی کردیم ریتم برنامه را تندتر کنیم. تند شدن ریتم به معنای گرفتن سرعت نیست، بلکه طپش و هیجان در کلام بیشتر می‌شود اما نه به آن اندازه‌ای که در برنامه‌های ورزشی از آن استفاده می‌شود البته بسته به فضای موضوعی که مطرح می‌شود و موسیقی آن، لحن گوینده هم متفاوت است. موسیقی و کلام گوینده باید هماهنگ باشد تا برنامه روی مخاطب تاثیر داشته باشد.

فقیهی درباره شیوه می‌گوید: در دوره‌ای فعالیت هنری داشتم ودر حوزه تئاتر و سینما مطالعه می‌کردم و زمانی که اجرای برنامه‌های اقتصادی را برعهده گرفتم کمی‌ از این فضا دور شدم، ولی با دعوت دوستان برای اجرای برنامه حوض نقره فرصتی فراهم شد تا دوباره درباره این مباحث مطالعه جدی‌ام را ادامه بدهم، بنابراین یک روز قبل از برنامه اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کنم، از جدیدترین اخبار آگاه می‌شوم تا اشراف کافی روی موضوعات برنامه داشته باشم .

فقیهی بیشترین معضل سیاستگذاری‌های برنامه‌های هنری را هماهنگ نبودن محتوای تئاتر و سینما با دغدغه‌ها و تفکرات دانش مردم می‌داند و توضیح می‌دهد: سلیقه‌ها و دغدغه‌های مردم همان چیزی نیست که در تئاتر ما مطرح می‌شود.کارگردانان معمولا موضوعات اجتماعی را مطرح می‌کنند اما نگاهی که کارگردان یا فیلمساز دارد نگاه از بالا به پایین است، نگاه درونی نیست، بنابراین بیننده نمی‌تواند همذات‌پنداری داشته باشد و تماشاگر نمی‌تواند با فیلم همراه شود. این مساله در تئاتر شدیدتر است برای همین است که مردم عادی را کمتر جلوی گیشه‌های تئاتر می‌بینیم.

آخرین اتفاقات سینمایی کشور

ریحانه یزدان‌دوست، تهیه‌کننده حوض نقره هم می‌گوید: حوض نقره برنامه جدید گروه «فرهنگ و اندیشه» رادیو ایران، با موضوع سینمایی و تئاتر است و دست‌اندرکاران این برنامه قصد دارند آخرین اتفاقات سینمایی کشور را به اطلاع مخاطبان برسانند ضمن این‌که پیشنهادهایی هم به اهل فرهنگ و هنر درباره چگونگی گذراندن عصر جمعه داده می‌شود. در این برنامه از حضور کارشناسان استفاده می‌شود و معرفی بهترین موسیقی فیلم و پرداختن موضوعی به فیلم‌ها از بخش‌های مهم آن است. البته منظور ما از موسیقی، بررسی موسیقی فیلم‌های ایرانی و خارجی است. در بخش سینما هم اخبار و اتفاقات روز گفته می‌شود. همچنین در این برنامه فیلم‌ها از نگاه‌های جدیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یزدان‌دوست به آسیب‌شناسی کارهای هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: گاهی بنا به موضوع با کارگردان برجسته سینما یا منتقد و فیلمنامه‌نویس درباره مشکل اقتباس، فیلمنامه و بازیگری صحبت می‌کنیم که مثلا چرا در آثارمان مشکل فیلمنامه داریم؟ کارشناس حضوری برنامه هم این بخش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

او ادامه می‌دهد‌: بیشتر سعی می‌کنیم مسائل مربوط به هنرمندان و آن چیزی را که گریبانگیرشان هستند را پیگیری کنیم. به‌طور مثال بیمه اعضای خانه تئاتر که گاهی نداشتن آن به فوت هنرمندان منجر می‌شود را بررسی می‌کنیم و مسئولان مربوطه درباره آن صحبت می‌کنند.

یزدان‌دوست به بخش مفرح برنامه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: بنا به سالروز تولد کارگردان یا بازیگر در هفته‌ای که برنامه تهیه می‌شود، دیالوگ‌های فیلم آنها را میکس کرده و به این ترتیب تولدشان را تبریک می‌گوییم.

او به مسابقه پیامکی برنامه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: موزیک چند فیلم را میکس کرده یا دیالوگ‌های یک بازیگر را در چند فیلم پخش می‌کنیم و باید مخاطب بگوید که دیالوگ مربوط به کدام فیلم یا این صدا مربوط به کدام بازیگر و دوبلور است. تا به امروز فیلم «هزار دستان» و فیلم خارجی «1900» را برای شنوندگان پخش کرده‌ایم.

و درباره ضرورت ساخت برنامه‌هایی با مقوله فرهنگ در رسانه هم می‌گوید: فرهنگ زیر بنای یک جامعه است، جامعه‌ای که فرهنگ و هنر قوی‌تری داشته باشد، پیشرفته‌تر است، برای همین هم است که کشورهایی که تئاتر قوی دارند، از لحاظ فرهنگی بالاترند.

همین‌طور که مشغول نوشتن صحبت‌های یزدان‌دوست هستم، متوجه می‌شوم که تینا میر کریمی‌ از فیلم روی پرده، گزارش تهیه کرده است. با اشاره دست یزدان‌دوست، سهیل مسچی، هماهنگ‌کننده برنامه، با مانی جعفرزاده، کارشناس بخش موسیقی فیلم ارتباط تلفنی برقرار می‌کند تا نظرش را درباره موسیقی این فیلم بگوید.

مصطفی محمودی، کارشناس سینما و سعیده جانی‌خواه، کارشناس سینما و تئاتر در ادامه صحبت‌های جعفرزاده حرف‌هایی را می‌زنند.

بخش پایانی حوض نقره به گپ و گفتی با هنرمندان سرشناس حوزه تئاتر، سینما و موسیقی که شنوندگان این برنامه هستند اختصاص پیدا کرده است. در این برنامه ثریا قاسمی، عزت‌الله انتظامی‌ و چند نفر دیگر از هنرمندان، حوض نقره را نقد می‌کنند.

«حوض نقره» جمعه‌ها از ساعت 16 تا 17 و 30 دقیقه به تهیه‌کنندگی ریحانه یزدان‌دوست، کارشناس مجری‌گری مصطفی محمودی و گویندگی مهرناز فقیهی، الهه قطبی و سهیل مسچی (هماهنگی)، مهین احمدی (ارتباطات مردمی)، تینا میرکریمی (خبر و گزارش) و مهدی خانی‌پور، از آنتن رادیو ایران موج FM فرکانس 90 مگاهرتز، پخش می‌شود.

زهره زمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها