لیونل مسی در بازی با جامائیکا، صدمین بازی خود را پشت‌سر گذاشت. در روزهای پایانی ماه ژوئن قرار داریم؛ ماهی که یکی از روزهای آن یا بهتر بگوییم همین امروز، در انحصار پسر طلایی فوتبال جهان قرار دارد. به همین بهانه نگاهی داریم به زندگی لیونل آندرس مسی. او سال 1987 در چنین روزی ساعت 6 صبح در شهر روزاریو متولد شد. پس از آن که چند سالی از تولدش گذشت، با یکی از صمیمی‌ترین دوستان دوران کودکی خود یعنی آنتونل روکوزو آشنا شد؛ دختری که اکنون همسر اوست و آنها وقتی بخواهند عکس جشن تولد 28 سالگی لیونل را کنار هم بیندازند، هم فرزند یک ساله‌شان، تیاگو را در کنار خود دارند و هم نام او را هر دو روی دست چپ خود خالکوبی کرده‌اند. روکوزو که در دوران کودکی از بیماری هورمون‌های مسی و ناتوانی خانواده وی در پرداخت ماهانه 900 دلار برای درمان این بیماری آگاه بود، لئو را در 11 سالگی از دست داد؛ یعنی همان روزهایی که دوستانش در باشگاهی که پدر مسی مربیگری آن را به عهده داشت، به وی لقب ماشین 87 داده بودند. ولی در نهایت آنها سال 2008 با هم ازدواج کردند. او حالا از جشن تولدهای پیشین مسی، خاطرات و عکس‌های زیادی دارد. مردی که در مارس 2013 پایش را به گینزا تاکانا، طلاساز ژاپنی سپرد تا یک شمایل 25 کیلوگرمی طلایی از آن ساخته شود و درآمد بیش از پنج میلیون دلاری حاصل از فروش آن در اختیار بی‌خانمان‌های زلزله و سونامی سال 2011 این کشور قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۱۱۱۵۱

تولدی دور از خانه

مسی در حالی در روز تولد 28 سالگی‌اش قرار دارد که تولد امسال او مانند چهار سال قبل با رقابت‌های کوپا آمریکا تداخل پیدا کرده است؛ مساله‌ای که نمی‌تواند برای او جالب توجه باشد. مسی علاقه خاصی به تولدهایش آن هم در کنار خانواده دارد. همیشه بسرعت دنیای مجازی از عکس‌های تولدش پر شده و دریای طرفدارانش احساسات خود را بروز داده‌اند. مسی اکنون در شیلی به سر می‌برد و تیم ملی کشورش را در این رقابت‌ها همراهی می‌کند. او برای موفقیتی بزرگ‌تر گام برمی‌دارد، اما باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا دوری از خانه می‌تواند او را از گرفتن جشن تولد منصرف کند یا این که امشب عکس‌هایش در صفحات مجازی قرار می‌گیرد.

اصالت آرژانتینی

در سال 1883 آنجلو مسی، شهر آنکولای ایتالیا را به مقصد آرژانتین ترک کرد. به همین دلیل لیونل نژادی ایتالیایی دارد و وقتی شجره پدری وی را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم او یک ایتالیایی است، اما او خودش را یک آرژانتینی اصیل می‌داند، مانند دیگو مارادونا که وقتی مسی 18 ساله بود این‌گونه گفت: بازیکنی را می‌بینیم که جای مرا در فوتبال آرژانتین خواهد گرفت.

اما این دو، یک وجه مشترک جالب دارند که شاید کمتر به آن توجه شده است. این را ملیسا ساماروگا، خبرنگار آرژانتینی کشف کرده است؛ خبرنگاری که این تشابه را از چند سفر به کشورهای مختلف فهمیده است. وی می‌گوید وقتی به کشورهای مختلف سفر می‌کند و مردم آنجا متوجه می‌شوند او آرژانتینی است، همان ابتدا از وی می‌پرسند «مسی؟». او درباره این اتفاق چنین توضیح می‌دهد: زمانی که کودک بودم همراه خانواده‌ام سفرهای زیادی داشتم و یکی از معمول‌ترین سوال‌هایی که همه جا از ما می‌کردند، درباره مارادونا بود. بیشترین وقت پدرم در این مسافرت‌ها به پاسخگویی درباره مارادونا، زندگی شخصی‌اش و دست خدا سپری می‌شد. با این حال دنیا با ورود به قرن بیست و یکم حرکت خود را حفظ کرد و در کنارش تغییراتی داشت. حالا وقتی سفر می‌کنم، مردم علاقه دارند درباره مسی بدانند، اما من اول صحبت‌هایم با فوتبال و دشمنی کشورم با برزیل در فوتبال شروع می‌کنم.

با این حال برای یک آرژانتینی خوشحال‌کننده است که بسیاری از مردم دنیا، کشورشان را با این دو نام می‌شناسند. شاید در دل کشورشان همچنان بحث بر سر این که کدام یک از آنها فوتبالیست بهتری است، داغ باشد، اما خارج از خاک کشورشان آنها به داشتن هر دوی آنها می‌بالند. کشوری که به گفته این خبرنگار، بسیاری از دخترها و پسرها با فوتبال بزرگ می‌شوند و پدر و برادرش دیوانه‌وار عاشق فوتبال بخصوص تیم ملی و لیگ‌شان هستند.

مرد رکوردها

نمی‌دانیم ثبت‌نام او در گینس افتخاری برای مسی محسوب می‌شود یا کتاب گینس. گینس برای کسانی اهمیت دارد که نامشان شنیده نشده یا میان جمعیت حدودا هشت میلیاردی دنیا، انسان‌های شناخته‌شده‌ای نیستند و به همین علت دست به کارهای عجیب و منحصربه‌فردی می‌زنند تا هم شناخته شوند و هم نامی از آنها در کتاب تاریخ رکوردهای دنیا بر جای بماند، اما برای مسی چنین شرایطی وجود ندارد. اگر رکورد 91 گل در یک سال از او در این کتاب به ثبت رسید، این چیزی بوده که ناخواسته انجام شده و لیونل هیچ‌گاه تلاش نکرده چنین سرنوشتی برایش رقم بخورد. به هر روی، این رکورد و رکوردهای دیگر ازجمله کسب چهار توپ طلای جهان به طور متوالی در این کتاب برایش ثبت شده است تا ما امروز در سالروز تولدش بتوانیم به او لقب پسر طلا بدهیم؛ پسری که محبوبیت او به خاطر ذات برنده بودنش است. برنده بودن نه تنها در زندگی شخصی بلکه در دوران ورزش حرفه‌ای. او در آخرین گزارش مجله فوربس ماه گذشته در رده دوم پردرآمدترین فوتبالیست‌های جهان قرار دارد و از قراردادهای ورزشی و تبلیغاتی‌اش روزانه 128 هزار دلار به جیب می‌زند. از دیگر رکوردهای مهم مسی می‌توان به بیشترین بازی متوالی در لیگ با 21 بازی و 33 گل زده اشاره کرد. وی همچنین در 24 سالگی تعداد بیشترین بازی‌های رسمی باشگاهی تاریخ را در اختیار خود قرار داد و بیشترین کفش طلای اروپا را به خانه برده است.

مقایسه‌ای سنتی

او در آرژانتین همیشه با مارادونا مقایسه شده است. با این حال مسی خودش می‌گوید از این که با بازیکنی چون مارادونا مقایسه می‌شود، افتخار می‌کند. ساماروگا، خبرنگار روزنامه اوله آرژانتین درباره این مقایسه چنین می‌نویسد: «بسیاری از مردم کشورم مقایسه دو بازیکنی را که در مقاطع مختلفی از زمان فوتبال بازی کرده‌اند، غیرممکن می‌دانند. خیلی‌ها هم شیوه فوتبالی و حرکات آنها را در زمین یکسان می‌دانند. مارادونا از او به عنوان بزرگ‌ترین بازیکن کنونی دنیای فوتبال نام می‌برد، اما کماکان گل خودش را زیباتر از گل‌های مسی می‌داند. البته آنها پس از جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی رابطه دوستانه‌تری با یکدیگر دارند. با وجود موضع‌گیری مارادونا علیه مسی، ما در کشورمان هر دوی آنها را دوست داریم و این واقعیتی است که امروز، مسی هواداران بیشتری در دنیا دارد. بسیاری از جوانان بازی‌های مارادونا را تماشا نکرده‌اند در صورتی که تلویزیون و اینترنت نقش مهمی در این خصوص ایفا می‌کند. اگرچه مارادونا به خاطر جنجال‌هایش هنوز در تلویزیون دیده می‌شود، اما جوانان امروزی با مسی زندگی و برخی از آنها مشخصات خود را با ویژگی‌های مسی تعریف کرده‌اند.»

تولد یک مرد خاص

با همه این مقایسه‌ها، امروز تولد مردی است که توانست به طور متوالی مقابل همه تیم‌های باشگاهی لالیگا گلزنی کند و شاید این رکورد تا همیشه در اختیار خودش باشد. لیونل مسی امروز 28 ساله می‌شود و هر سال که او بزرگ‌تر می‌شود، این پرسش بیشتر در ذهنمان جان می‌گیرد که دنیای فوتبال یک روز پس از بازنشستگی مسی چگونه خواهد بود؟ آیا بازهم تماشای فوتبال در جعبه جادویی به اندازه امروز تماشایی خواهد بود؟ آیا می‌توان جنگ مسی و رونالدو را به همین راحتی فراموش کرد؟ پس از فوتبال در روزهایی که ماشین 87 را همچنان در مستطیل سبز می‌بینیم، لذت ببریم.

عرفان خماند/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها