رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی آمریکا:

دولت اوباما عمدا از قدرت گرفتن داعش ممانعت نکرد

پنتاگون که همواره اتهاماتش را در زمینه تربیت معارضان سوری رد می‌کرد اکنون رسما اعلام کرده ماهانه 250 تا 400 دلار به مخالفان سوری حقوق می‌دهد. در همین رابطه «استیو وارن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اذعان به آموزش 200 شورشی از سوی ارتش آمریکا از تکمیل فرآیند بررسی و نظارت بر 1500 شورشی خبر داد. مقامات آمریکایی همچنین ادعا کرده‌اند 6000 نفر برای شرکت در طرح آمریکا برای آنچه که تشکیل نیروی نظامی میانه‌رو در سوریه خوانده شده، داوطلب شده‌اند. این در حالی ‌است که «اسکات رای» یک مقام نیروی دریایی آمریکا از انصراف شماری از داوطلبان به خاطر نداشتن اوراق هویت و سن قانونی خبر داده است. واشنگتن و آنکارا پیشتر توافقی را برای استفاده از مکانی در ترکیه برای آموزش «مخالفان میانه‌روی سوریه» و تامین یک تاسیسات جدید برای این آموزش امضا کرده بودند. این طرح زمانی به اجرا در آمد که برخی منابع از همکاری‌های جدید ریاض‌، آنکارا و واشنگتن در جهت فشار بر نظام حاکم بر سوریه خبر می‌دادند‌. البته آمریکایی‌ها می‌گویند هدفشان تربیت نیروهای میانه‌رو برای مقابله با گروه تروریستی داعش است‌.
کد خبر: ۸۱۱۰۶۷

پاسخ دمشق

روز گذشته وزارت خارجه سوریه در پاسخ به اتهام استفاده از بشکه‌های انفجاری دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال کرد. این نهاد ضمن تکذیب اتهامات درباره استفاده دولت دمشق از بشکه‌های حاوی مواد منفجره تاکید کرد: هدف از این اتهامات تخریب دولت و چشم‌پوشی از تلاش‌های سوریه در زمینه مقابله با تروریسم است.

این وزارتخانه در نامه خود به شورای امنیت نیز از این نهاد خواست تا برای مقابله با دولت قطر که از تروریست‌ها حمایت می‌کند، اقدامی را انجام دهد. در این نامه آمده است همان کشورهایی که اکنون برای مردم سوریه اشک می‌ریزند، از همان ابتدای بحران شروع به تشکیل گروه‌های کار از داخل سازمان ملل و خارج این سازمان و نیز ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌هایی تحریک‌آمیز در شورای امنیت کردند که هدف از آنها سرپوش نهادن بر جنایات تروریست‌ها بود.

وزارت خارجه سوریه خاطر‌نشان می‌کند برخی از کشورها در ابتدا به شکل پنهانی و سپس علنی شروع به آموزش و کمک مالی و تجهیز تروریست‌های خارجی به اسلحه کرده و سپس آنها را برای آغاز جنگی وحشیانه با هدف نابودی دولت راهی سوریه کردند، اما ارتش در چارچوب مقابله با تروریسم و با پایبندی به قوانین بین‌المللی تمام تلاش خود را کرده تا مردم بی‌دفاع در عملیات مختلف قربانی نشوند و همین مساله خود باعث طولانی شدن بحران شده است.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه نیز که قطر، ترکیه، عربستان و فرانسه را از حامیان تروریست‌ها می‌داند، فوریه گذشته در گفت‌وگو با یک رسانه غربی این اتهامات را مضحک خواند و گفت؛ می‌دانم ارتش تنها از گلوله و موشک استفاده می‌کند و نه چیز دیگری.

پیشروی‌های ارتش

ارتش سوریه عملیات ویژه‌ای را از القلمون تا دیرالزور آغاز کرده که در این بین شماری از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و شماری نیز زخمی شدند. ارتش و مقاومت در جرود الجراجیر در القلمون توانستند تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به پایگاه‌های نظامی را خنثی کنند. رسانه‌های تاجیکستان نیز از هلاکت «گل‌مراد حلیم‌اف» عضو سرشناس تاجیک داعش و فرمانده سابق نیروهای مخصوص وزارت کشور تاجیکستان خبر دادند که دو ماه پیش به گروهک تروریستی و تکفیری داعش در سوریه پیوسته بود.

نیروهای ارتش سوریه همچنین خطوط امداد و کمک‌رسانی و تجهیزات نظامی گروه‌های تروریستی تکفیری جبهه النصره و جنبش المثنی را در استان درعا هدف گرفته و منهدم کردند. یگان دیگری از ارتش سوریه نیز یک گروه وابسته به جبهه النصره را بین کوی الکرک و کوی البدو در درعا البلد هدف قرار داد و تمام اعضای آن به هلاکت رسیدند. روزنامه الوطن چاپ سوریه نیز گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه همچنین توانستند کنترل جاده استراتژیک انتقال نفت در غرب شهر تدمر در منطقه «البیارات»‌ را در‌ دست بگیرند.

ارتش سوریه همچنین عملیات آزادسازی و پاکسازی دو منطقه «اللیرمون» و «بنی‌زید» از گروه‌های مسلح تروریستی را آغاز کردند. در پایان می‌توان گفت اگر ارتش سوریه منطقه صنعتی اللیرمون و کوی بنی‌زید را از عناصر مسلح پاکسازی کند، در ارتباط و تماس مستقیم با حومه شمالی حلب و بزرگراه کاستلو خواهد بود که تنها خط ارتباط و کمک‌رسانی گروه‌های مسلح در شرق حلب با خارج این شهر از جمله حومه شمالی شهر و ترکیه است و راه را بر تکمیل محاصره شرق حلب هموار می‌کند.

پیشروی کردها به سوی پایتخت داعش

کردهای سوریه در ادامه پیشروی‌های خود به سوی پایتخت خلافت خودخوانده داعش، یک پایگاه نظامی تحت اشغال تروریست‌ها را آزاد و با ادامه پیشروی خود موفق شدند روز گذشته شهر استراتژیک عین عیسی را به تصرف خود در‌آورند. از سوی دیگر همزمان با بمباران مناطق باستانی شهر پالمیرا (تدمر) سوریه از سوی داعش، کمیته‌های دفاع مردمی کردهای سوریه و تعدادی از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد در عملیات روز دوشنبه اتاق عملیات آتشفشان فرات در حومه رقه موفق شدند، مقر لشکر 93 ارتش سوریه را که توسط داعش تصرف شده بود، در جنوب شهر تل‌ابیض آزاد کنند. شهر عین عیسی در 50 کیلومتری رقه قرار دارد و به این ترتیب کردهای سوریه موفق شده‌اند خود را به نزدیکی‌های پایتخت گروه تروریستی داعش برسانند.

معصومه زارع/ گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها