ترکمنستان؛ گام اول تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه

جوانان کی‌روش، آماده بازی در ورزشگاه جهنمی

مسیر رسیدن به جام جهانی، برای فوتبال ایران این بار از بازی با تیم ملی ترکمنستان آغاز می‌شود؛ امروز، ساعت 17 و 30 دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه اسپورت توپولومی شهر داش‌آغوز.
کد خبر: ۸۰۸۵۰۶

گرچه ترکمن‌ها به خاطر موقعیت این ورزشگاه که بیرون از شهر و در بیابان واقع شده به آن لقب جهنمی داده‌اند، اما برای کارلوس کی‌روش و تیم جوانش که بیش از هر زمان دیگر برای موفقیت انگیزه دارند، تیم میزبان یا ورزشگاهی که در آن بازی می‌کنند زیاد متفاوت نیست. تیم ملی که در آخرین بازی رسمی‌اش، در ماراتنی فراموش تلخ، در ضربات پنالتی مغلوب عراق شد و از رسیدن به جمع ۴ تیم برتر جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا باز ماند، حالا پس از سه مسابقه تدارکاتی برابر سوئد، شیلی و ازبکستان آماده است تا کار خود را در مقدماتی جام جهانی با بازی مقابل ترکمنستان آغاز کند. میزبان بازی امروز که در آخرین رده‌بندی فیفا با یک پله صعود در رده ۱۷۳ دنیا قرار دارد، ۱۳۲ پله پایین‌تر از ایران است. اما سابقه بازی‌های دو تیم می‌گوید این بازی برای ما به‌عنوان تیم اول آسیا آسان نیست. ایران و ترکمنستان تاکنون ۶ مرتبه مقابل هم صف‌آرایی کردند که حاصل آن دو پیروزی برای هر دو تیم بوده است. البته از آخرین رویارویی دو تیم چیزی در حدود 19 سال می‌گذرد. پنجم آذرماه سال ۱۳۷۵ تیم ایران در آخرین دیدار تدارکاتی‌اش پیش از حضور در جام ملت‌های ۱۹۹۶ با یک گل مغلوب ترکمنستان شد.

اما فارغ از آمار و ارقام، سرمربی پرتغالی تیم ملی در نشست خبری دیروز با احترام از تیم‌های هم گروه ایران حرف زد. کارلوس کی‌روش همچنین درباره میزان آمادگی تیمش در بازی امروز گفت: هر دو تیم ایران و ترکمنستان با آمادگی کامل در میدان ظاهر می‌شوند، اما اطمینان دارم که می‌توانیم بازی‌ها را خوب شروع کنیم. البته پیش از بازی با ترکمنستان با یکسری مسائلی که انتهای فصل برای بازیکنان به‌وجود می‌آید روبه‌رو بودیم اما در مجموع آماده این مسابقه هستیم.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که در بازی برابر ترکمنستان، بازیکنان جوان چقدر در برنامه‌های شما جا دارند، گفت: وقتی شما رقابت‌هایی چون انتخابی جام جهانی را آغاز می‌کنید چیزی که اهمیت دارد کسب سه امتیاز است. مهم است که سه امتیاز را بگیریم. اگر به سن، مذهب و رنگ پوست بازیکنان نگاه کنیم، اشتباه است، باید این طرز تفکر را یک‌بار برای همیشه در فوتبال ایران کنار بگذاریم.

دیروز همچنین سرمربی تیم ملی ترکمنستان از بازی با ایران به‌عنوان یک تجربه بزرگ برای بازیکنان تیمش یاد کرد. آمانگیل کوچوئف در نشست خبری پیش از دیدار برابر ایران گفت: بازی برابر تیمی مثل ایران که در جام جهانی اخیر حضور داشته، تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان ما خواهد بود. تیم ملی ترکمنستان هشت سال پیش هم برابر کره‌جنوبی بازی کرد و این دو بازی بزرگترین دیدارهای ما در این سال‌های اخیر بوده و خواهد بود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی که درباره دلیل برگزاری این بازی در داش‌آغوز پرسید، گفت: همان‌طور که می‌دانید عشق‌آباد سال 2017 میزبان رقابت‌های داخل سالن آسیاست به همین خاطر تمام ورزشگاه‌های این شهر در حال تعمیر است. ما هم مثل ایران مرتبه اول است که اینجا بازی می‌کنیم اما فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد. هم هتل و هم ورزشگاه شرایط خوبی دارند اما اگر کمبودی وجود دارد، من از تیم ایران عذرخواهی می‌کنم.

دو تیم ایران و ترکمنستان در حالی برابر هم به میدان می‌روند که تیم ترکمنستان در نخستین بازی خود در این رقابت‌ها با یک گل در زمین گوام شکست خورد تا یکی از شگفتی‌ها روز نخست مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا را رقم بزند.

4 برد پرگل؛ پیش درآمدی برای 4 صعود خاطره‌انگیز

تیم ملی امروز در اولین دیدار خود در چارچوب مقدماتی جام جهانی برزیل به مصاف ترکمنستان می‌رود. فیفا این بار مسیر طولانی‌تری را پیش‌روی تیم‌های آسیایی قرار داده است. مسیری که در بهترین حالت ممکن 18 بازی را شامل می‌شود و اما اگر تیمی به پلی‌آف برود به 22 بازی هم افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال این امیدواری هست که تیم ملی از امروز با بردی پرگل، شروعی خوب در راه رسیدن به جام جهانی روسیه داشته باشد.

نکته جالب توجه این که در چهار صعود قبلی ایران به جام جهانی هم بازی‌های اول با پیروزی‌های پرگل تیم ملی همراه بوده است. 37 سال پیش در مقدماتی جام جهانی 1978، تیم ملی در اولین بازی خود در ریاض به مصاف عربستان رفت. دیداری که با نتیجه 3 بر صفر به سود ایران خاتمه یافت. ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ﻣﻈﻠﻮﻣی و ﺣﺴﻦ روﺷﻦ آن بازی را خوب به خاطر دارند. اولی در دقایق 16 و 78 دروازه عربستان را باز کرد و دومی هم در دقیقه 62. آن شروع خود در نهایت فوتبال ایران را برای اولین بار به جام جهانی فرستاد؛ آن‌هم بدون حتی یک شکست تا پایان دیدارهای مرحله مقدماتی. مسیر رسیدن به جام جهانی آرژانتین برای ما 12 بازی در دو مرحله گروهی بود که 10 تای آن با پیروزی ملی پوشان ما به پایان رسید و دو بازی هم مساوی شد.

داستان جام جهانی 1998 اما متفاوت بود. ایران مرحله مقدماتی را با یک بازی تاریخی مقابل مالدیو شروع کرد. پیروزی 17 بر صفر مقابل مالدیو در ورزشگاه عباسیون دمشق، پرگل‌ترین پیروزی تاریخ مقدماتی‌های جام جهانی لقب گرفت. با وجود آن شروع خوب، مسیر رسیدن به جام جهانی فرانسه هم برای ما به یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ادوار مختلف این بازی‌ها بدل شد؛ مسیری که پس از 17 بازی با حماسه ملبورن در استرالیا ختم به جشن و پایکوبی شد.نقطه شروع سومین صعود ما به جام‌های جهانی پیروزی مقابل قطر در ورزشگاه آزادی بود. دیداری که 11 سال پیش در چارچوب دور نخست مرحله گروهی جام جهانی 2006 در ورزشگاه آزادی برگزار شد و با برتری 3 بر یک ایران به پایان رسید. برای تیم ملی در آن بازی علیرضا واحدی‌نیکبخت، مهدی مهدوی‌کیا و علی دایی گلزنی کردند. پس از آن ایران برای رسیدن به جام جهانی 11 بازی دیگر هم انجام داد که آخرین آنها با ژاپن در یوکوهاما بود. البته قبل از آن تیم ملی با پیروزی بر بحرین صعود خود را به جام جهانی قطعی کرده بود.

برای صعود به جام جهانی 2014 هم کارمان را با پیروزی بر مالدیو شروع کردیم. البته این بار خبری از برد 17 بر صفر نبود اما با گل‌های کریم انصاری‌فرد (2 گل)، علی کریمی و سعید دقیقی، برد 4 بر صفر مسیر طولانی صعود را با یک پیروزی 4 بر صفر شروع کردیم. تیم ملی برای رسیدن به برزیل 16 بازی انجام داد و در نهایت با پیروزی یک بر صفر مقابل کره جنوبی در اولسان به جام جهانی صعود کرد.

برنامه هفته دوم مرحله دوم جام جهانی ۲۰۱۸ در آسیا

سه‌شنبه ۲۶ خرداد

گروه A: تیمور شرقی ـ امارات، مالزی ـ فلسطین

گروه B: قرقیزستان ـ استرالیا، بنگلادش ـ تاجیکستان

گروه C: بوتان ـ چین، هنگ‌کنگ ـ مالدیو

گروه D: ترکمنستان ـ ایران (ساعت 17 و 30 دقیقه)، گوام ـ هند

گروه E: سنگاپور ـ ژاپن، کامبوج ـ افغانستان

گروه F: اندونزی ـ عراق، چین‌تایپه ـ ویتنام

گروه G: میانمار ـ کره‌جنوبی، لائوس ـ لبنان

گروه H: کره‌شمالی ـ ازبکستان، یمن ـ فیلیپین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها