هدف کنفرانس 3 روزه پل نزدیک کردن فضای کارآفرینی ایران و غرب بود

آی بریج، پلی میان ایران و آن سوی آب‌ها

کارآفرین‌ها روی صندلی‌هایی که با شماره مشخص شده ‌نشسته‌اند، سرمایه‌گذاران با یکدیگر احوالپرسی می‌کنند و خبرنگاران ایرانی و خارجی پشت دوربین‌ها و در جایگاه مخصوصی که برایشان در نظر گرفته شده، جمع ‌شده‌اند. این شرح حال مختصری از فضای سالن کنفرانس برلین در روز نخست برگزاری مراسم «پل» بود. همه این افراد جمع شده بودند تا در مراسمی حاضر شوند که قرار است مانند پلی فضای کارآفرینی داخل ایران را به خارج بخصوص کشورهای غربی متصل کند.
کد خبر: ۸۰۷۹۱۱

مراسم کارآفرینی پل برای دومین سال متوالی در شهر برلین آلمان از 14 تا 16 خرداد برگزار شد و میزبان افراد فعال دنیای فناوری بود که از سراسر دنیا در آن شرکت کرده بودند. اما بیش از همه حضور بیش از 80 جوان کارآفرین ایرانی در این رویداد جلب توجه می‌کرد که تعداد قابل توجهی از ایران در این مراسم حضور یافته بودند.

در دور اول برگزاری این مراسم که در آمریکا برگزار شد، ایرانیان مقیم ایالات متحده که در حوزه فناوری فعالیت داشتند به همفکری با ایرانی‌های داخل کشور پرداختند تا راه‌های موثرتری برای برقراری ارتباط بین کسب و کارهای ایرانی و جامعه خارجی مهیا کنند.

بهمن سال گذشته پیرو دور اول برگزاری این مراسم، از استارت‌آپ‌های داخل کشور خواسته شد ایده خود را در قالب ویدئوهایی کوتاه ضبط و برای جشنواره پل ارسال کنند. گروهی از فعالان حوزه فناوری داخل، ایده‌های ارسالی را بررسی کردند تا بهترین‌ها گلچین و با تامین هزینه به این مراسم فرستاده شود. با توجه به این‌که 7000 کارآفرین موفق ایرانی در صنایع مختلف جهان حضور دارند، برگزاری این مراسم فرصتی استثنایی برای کارآفرین‌های ایرانی است تا به جامعه جهانی وصل شوند.

برنده‌های این مراسم که شانس حضور در برلین را با کمک سرمایه‌های جذب شده از شرکت‌های فناوری ایرانی یافتند، شامل پنج طرح از حوزه آی‌سی‌تی و پنج طرح از دیگر حوزه‌های فناوری بودند و مشمول حمایت کامل از سفر به کنفرانس iBridge برلین شدند. تیم‌های برگزیده عبارتند از: انجام میدم، بارمونی، ترب، ترمیم شبکیه چشم با استفاده از خاصیت لومینسنس، توسعه ابزارک شناسایی بلادرنگ عوامل آلاینده زیستی شیر، چند راهی هوشمند، حسگر پیزوالکتریک برای استفاده در پوست مصنوعی انگشت دست، سیستم پکیج نانوفناورانه گندزدایی آب شرب، مامان‌پز و موتورسیکلت و خودروی الکتریکی.

با برگزاری این مراسم رسانه‌های مختلف غربی اخبار مربوط به آن را پوشش دادند، از جمله رویترز که در گزارش خود نوشت: کارآفرین‌های ایرانی تشنه جذب سرمایه‌گذارهای خارجی برای توسعه کسب و کار خود هستند.

حضور مک‌کلور، موسس صندوق سرمایه‌گذاری 500 استارت‌آپ در آمریکا در این مراسم که روی کسب و کارهای بسیاری سرمایه‌گذاری کرده است، بسیار مورد توجه بود. او درباره سرمایه‌گذاری در ایران گفت فعلا برنامه‌ای برای این کار ندارد، اما جمعیت 81 میلیونی ایران با جامعه تحصیلکرده و پر انرژی زیر 35 سال بسیار برایش جذاب است. او دلیل حضورش در این مراسم را ملاقات با افراد با استعداد و باهوش عنوان کرد و افزود به محض کنار رفتن تحریم‌ها، حتما در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این رویه محافظه‌کارانه در چشمان بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی حاضر در مراسم موج می‌زد اما عده‌ای هم بودند که بعید نیست در ایران حضور پیدا کنند.

در این مراسم در مورد فضای کارآفرینی ایران سخنرانی‌های جالبی شد. برای نمونه در یکی از این نطق‌ها به وجود حدود 40 میلیون تلفن‌هوشمند در کشور اشاره شد که باعث ضریب نفوذ 51 درصدی شده و نیز پهنای باند طی دو سال گذشته سه برابر شده است.

حسام آرمندهی، موسس کافه بازار از جمله افراد حاضر در مراسم بود که گفت بیش از 21 میلیون ایرانی از سرویس بازار استفاده می‌کنند و بازار با نرخ رشد 35 درصدی در هر فصل در حال رشد است. او تاکید کرد که لازم نیست کارآفرینان ایرانی در جستجوی یک ایده ناب راهی خارج شوند، بلکه در ایران هم می‌توانند استارت‌آپ‌های بزرگی راه بیندازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها