بمب‌ های‌ کثیف علیه مذاکرات هسته‌ای

دنیا با شگفتی اخبار آزمایش بمب‌های کثیف توسط رژیم صهیونیستی را در صحرای نقب شنید و متاسفانه طبق معمول عکس‌العمل مناسبی از خود نشان نداد. بمب‌های کثیف بمب‌هایی هستند که از طریق انتشار رادیو اکتیو قوی موجب کشتار انسان‌ها و موجودات زنده می‌شوند.
کد خبر: ۸۰۶۹۲۲
بمب‌ های‌ کثیف علیه مذاکرات هسته‌ای

این بمب‌ها ترکیبی از مواد رادیو اکتیو با مواد انفجاری متعارف هستند که به طرق مختلف می‌توانند اهدافی را که اساسا انسان‌ها می‌باشند مورد تهاجم قرار دهند. این بمب‌ها در ردیف سلاح‌های کشتار جمعی و ممنوعه محسوب می‌شوند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص که خبر مربوط به آزمایشات بمب‌های کثیف را منتشر کرد در خبر خود آورده است که از سال 2010 رژیم صهیونیستی آزمایشات مختلفی را در این ارتباط در صحرای نقب انجام داده و در این مدت دانشمندان و کارشناسان نیروگاه هسته‌ای دیمونا آثار انفجارات بمب‌های مذکور را در محیط‌ زیست مورد مطالعه قرار داده‌اند البته هاآرتص این نکته را نگفته است که آزمایش بمب‌ها در محل زندگی 200 هزار نفر از فلسطینی‌های بادیه‌نشین صورت گرفته و به این طریق زندگی ده‌ها هزار نفر از فلسطینی‌ها را تهدید کرده است.

مقامات رسمی اسرائیل از هرگونه اظهار نظر در این خصوص طفره رفته و به سوالات خبرنگاران پاسخ نداده‌اند و فقط در حد خبر هاآرتص موضوع را نگه داشته‌اند.

در خبر هاآرتض این نکته آمده است که آزمایش‌های صورت گرفته توسط 20 بمب در وزن‌های مختلف از 250 گرم تا 25 کیلوگرم صورت گرفته و آثار زیست‌ محیطی آن توسط پهپادها و متخصصین نیروگاه اتمی دیمونا مورد مطالعه قرار گرفته است.

هاآرتض در خبر اضافه کرده که شعاع تخریب این بمب‌ها کم است و آثار مرگبار آن فقط در محل مورد اصابت است و پرتوهای آن توسط باد گسترش نمی‌یابد، بنابراین برای انسان‌هایی که در محیط دورتر زندگی می‌کنند اثر مستقیم ندارد ولی این بمب آثار روانی بسیار شدیدی در محیطی که به کار می‌رود خواهد داشت.

ادعای هاآرتض در خصوص عدم تاثیر پرتوهای بمب کثیف در فاصله دورتر توسط کارشناسان ایمنی هسته‌ای رد شده و همه دانشمندان معتقدند که آثار پرتو هرچند کم در بلند مدت موجب سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن منجر به مرگ می‌شود و حتی در نسل‌های بعدی هم آثار خود را خواهد داشت.

اگر اخبار مربوط به کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه ان‌پی‌تی را که دو هفته پیش در نیویورک به پایان رسید دنبال کرده باشیم متوجه این حقیقت تلخ خواهیم شد که کنفرانس به شکست انجامید چون آمریکا و کانادا و دیگر حامیان اسرائیل مایل نبودند تا قطعنامه‌ای توسط کنفرانس به تصویب برسد که رژیم صهیونیستی را وادار به قبول تعهداتی در زمینه عدم اشاعه کند و اکنون شاهدیم که دو هفته پس از پایان کنفرانس، رژیم صهیونیستی اخبار مربوط به آزمایش بمب‌های کثیف را که در ردیف سلاح‌های کشتار جمعی محسوب می‌شود منتشر می‌کند.

رژیم صهیونیستی که با اتخاذ سیاست انکار داشتن بمب هسته‌ای همواره از پاسخگویی بین‌المللی به ذخایر هسته‌ای خود طفره رفته این بار با اعتراف صریح به ازمایش بمب‌های کثیف باید مسوولیت عواقب آزمایش‌ها و کاربرد آن را بپذیرد و اگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به راستی معتقد به عدم اشاعه باشند باید در همین یک موضوع در مقابل اسرائیل موضع گرفته و آن را وادار به پذیرش اصول عدم اشاعه کنند.

شاید این حرف من برای عده‌ای مورد قبول نباشد ولی فکر می‌کنم اگر کشور دیگری غیر از جمهوری اسلامی ایران درگیر مذاکراتی مشابه مذاکرات هسته‌ای با 1+5 بود در پی آزمایش‌های بمب‌های کثیف اسرائیل میز مذاکره را ترک می‌کرد و شرط می‌گذاشت تا وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل که تهدید مستقیمی علیه امنیت ملی کشورهای منطقه است ورود نکند مذاکرات را ادامه نخواهد داد.

آیا شرم‌آور نیست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند چون اسرائیل عضو ان‌پی‌تی نیست هیچ اقدامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای آن نمی‌کند ولی ایران را چون عضو ان‌پی‌تی است به بدترین شکل مورد نظارت و بازرسی قرار می‌دهد و کشورهای زورگو را در اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه مردم ایران محق می‌داند؟

دکتر سید رسول موسوی - کارشناس ارشد امنیت جهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها