پورمختار: فساد محرز است / کفاشیان: مدرک بیاورید

مجمع فوتبال تحت ‌تاثیر گزارش فساد مجلس

ساعاتی پس از آن‌که رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس جزئیاتی از گزارش فساد در فوتبال را رسانه‌ای کرد، مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال تشکیل و طی آن علی کفاشیان، رئیس فدراسیون، هرگونه اتهام فساد به فوتبال را بی‌اساس دانست.
کد خبر: ۸۰۶۰۸۷

یکشنبه‌شب محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی با برنامه تلویزیونی متن و حاشیه شبکه سوم سیما، به ارائه جزئیاتی از گزارش این کمیسیون پیرامون فساد در فوتبال پرداخت. او با بیان این‌که در این گزارش اسامی افراد مشهور و سرشناس وجود دارد، تصریح کرد: اصل وجود فساد در فوتبال محرز شده است. این فساد الزاماً در بحث مالی نیست و سوء‌استفاده‌ها و فرارهای مالیاتی بخشی از این گزارش را تشکیل می‌دهد. البته گزارش در آن حدی که گفته می‌شود، فجیع نیست. او گفت: ما اسناد خود را از طریق افراد - که در این خصوص با حدود 70 نفر صحبت شده است - و در کنار آن از دستگاه‌های متولی مثل سازمان بازرسی و ناجا و وزارت اطلاعات جمع‌آوری کرده‌ایم.

هرچند علی کفاشیان در ادامه این برنامه پاسخ‌هایی به صحبت‌های پورمختار داد اما ارائه این گزارش تداعی‌کننده دستگیری سران فیفا به اتهام فساد مالی در آستانه کنگره فیفا بود، امری که البته علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال مطرح شدن آن در آستانه مجمع فدراسیون را تصادفی دانست.

به هر ترتیب مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال در حالی دیروز برگزار شد که در مجمع عمومی سال گذشته ایرادهای پر سر و صدایی به صورت‌های مالی سال‌های 92 و 93 فدراسیون توسط اعضای مجمع وارد شده بود و قرار بود این ایرادات اصلاح شود اما چون این ایرادات توسط یک موسسه حسابرسی دیگر اصلاح شده بود دیروز اعتراض مختصر اعضا را به دنبال داشت. اعتراضی که کفاشیان در واکنش به آن گفت: گزارش‌های قرائت شده مصوبه نیست و گزارش حسابرسی باید کامل ارائه شود، ایرادات وارده به گزارش حسابرسی را قبول داریم و باید شفاف عمل کنیم.مهم‌ترین دستور جلسه دیروز، انتخاب محمود اسلامیان به عنوان نایب‌رئیس اول و الهه عرب عامری به عنوان رئیس کمیته بانوان فدراسیون بود که اسلامیان با 50 و عرب عامری با 45 رای انتخاب شدند.

با وجود این اظهارات پورمختار پیرامون فساد در فوتبال و همچنین ادعایی مبنی بر 188 سفر برون مرزی رئیس فدراسیون، علی کفاشیان در پایان نشست در جمع خبرنگاران گفت: تا این حد سفر نرفتم، به گذرنامه‌ام از سال 90 تا 93 نگاه کردم و تنها 40 ورود و خروج داشتم. تعداد سفرهایم را در هشت سال ندیدم اما در این یکی دو سال به خاطر انتخابات AFCاین‌که مثلاً ما می‌خواستیم نایب‌رئیس شویم چند تا سفر بیشتر انجام داده‌ایم. تمام سفرهای ما با مجوز برون‌مرزی است و سفرهای مأموریتی بوده است. آیا وزیر امور خارجه وقتی به سفر می‌رود برای تفریح است؟ او برای مأموریت و انجام امور این کارها را انجام می‌دهد و تمام این سفرها بر اساس وظیفه است.

کفاشیان در مورد بحث فساد در فوتبال تصریح کرد: هرکس می‌گوید فساد وجود دارد باید مدرک هم ارائه دهد اما برخی افراد نوعی که به بیان فساد مشغول هستند و هیچ مدرکی هم ندارند در به وجود آمدن این جو مقصر هستند. پورمختار اعلام کرد 70-60 نفر به ما گفته‌اند در فوتبال فساد وجود دارد اگر این افراد بدون گزارش دم از فساد می‌زنند خودشان از شاخه‌های فساد هستند. این‌که برخی افراد تخلف می‌کنند ربطی به فساد فدراسیون ندارد.کفاشیان در مورد مساله مالیات عنوان کرد:‌ مالیات بازیکنان و مربیان به ما مربوط نمی‌شود. فقط مالیات کارلوس کی‌روش به ما ربط داشت که دیدید چه برخورد محکمی با او کردند و کی‌روش را در ایران نگاه داشتند و از ما خواستند مالیات او را پرداخت کنیم.

کفاشیان تصریح کرد:هیچ فسادی در فوتبال ایران وجود ندارد و فقط یک سری تخلفات است. اگر فردی در یک گوشه‌ای از کشور تخلفی انجام دهد، این موضوع ربطی به فدراسیون فوتبال ندارد.وی در مورد این‌که گفته می‌شود فدراسیون 235میلیارد تومان تخلف مالیاتی داشته است، عنوان کرد: خیر این مبلغ درست نیست، اینطور که من شنیده‌ام آنها 25 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

واکنش اسلامیان و عابدینی

در رابطه با موضوع فساد در فوتبال محمود اسلامیان نایب‌رئیس فدراسیون هم تصریح کرد: هر کسی هر سندی در باره فساد و تخلف مالی در فوتبال و فدراسیون فوتبال دارد به مراجع قضایی ارائه کند تا به آن رسیدگی شود. پرونده‌های قضایی و مالی خیلی بزرگ‌تری در کشور از سوی دستگاه قضایی رسیدگی شده است و این موضوع مسائل مالی در فوتبال خیلی بزرگ نیست که رسیدگی نشود.

همچنین امیر عابدینی یکی از اعضای مجمع فدراسیون نیز چنین واکنش نشان داد: دوستانی که در مجلس نشسته‌اند و حرف از فساد در فوتبال می‌زنند بهتر است ابتدا فسادهای اجتماعی مانند موادمخدر را حل کنند و آقایان سلیقه‌ای عمل نکنند و اینقدر از فساد در فوتبال حرف نزنند.عابدینی ادامه داد: سیستم بانکی هیچ‌وقت پشت فوتبال نبوده است. صنعت ما اوضاع خوبی ندارد و خراب شده است. چرا تولیدکنندگان خودرو بدهکار هستند؟ چرا کسی به این موضوعات توجه نمی‌کند و همه فقط از فوتبال صحبت می‌کنند؟ بهتر است ورزش را دچار ناهنجاری نکنیم.

سال پرترافیک فوتبال

در مجمع فدراسیون علی کفاشیان، رئیس فدراسیون به ارائه گزارش از شرایط فوتبال پرداخت و گفت: میزبانی رقابت‌های مقدماتی آسیا در رده سنی جوانان بر عهده تبریز و نوجوانان بر عهده مشهد است. تیم ملی فوتبال ساحلی به جام‌جهانی راه یافته و اکنون با رنکینگ ششم جهان در رشته ساحلی خود را برای حضور در مسابقات پیش رو و جام‌جهانی آماده می‌کند. تیم ملی فوتسال نیز در حال آماده‌سازی برای حضور در مسابقات پیش رو است. ضمن این‌که مسابقات باشگاه‌های فوتسال آسیا را به میزبانی اصفهان در مردادماه سال جاری برگزار می‌کنیم. در واقع سال پر کار و پر فشاری را پیش رو داریم.

رئیس فدراسیون در پایان گفت: اولین مجمع فدراسیون در سال 94 امروز انجام و دومین مجمع سالیانه نیز در مهر یا آبان برگزار خواهد شد و در نهایت در اسفند ماه مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون را برگزار خواهیم کرد.

اسلامیان: دو شغله نیستم

در حاشیه این مجمع محمود اسلامیان، نایب‌رئیس فدراسیون در پاسخ به این پرسش که دلیل حمایتش از کی روش آیا این نیست که قرار است مدیر تیم‌های ملی شود، گفت: قرار نیست که مدیر تیم‌های ملی شوم. کی‌روش یک مربی توانمند و شناخته شده است. او یک برند محسوب می‌شود. در دوران تحریم به ایران آمد و با همه محدودیت‌ها کار را به جلو می‌برد. من وظیفه داشتم که از او حمایت کنم و به همین دلیل این کار را انجام می‌دهم. حمایت دو جور است یکی معنوی و یکی هم چیزهای دیگر. بحث تیم ‌ملی بحث 80 میلیون ایرانی است و بحث یک نفر نیست. ما از لحاظ مالی در مضیقه قرار داریم. باید همه کمک کنند تا تیم ‌ملی برای جا‌م جها‌نی آماده شود.

5.5 میلیون دلار در حساب سفارت

در مجمع فدراسیون، حسابرس اعلام کرد که مبلغ 5.5 میلیون دلار از پول‌های این فدراسیون نزد فدراسیون بین‌المللی فوتبال( فیفا) به حساب سفارت ایران درسوئیس واریز شده تا به حساب فدراسیون ریخته شود. 2.5 میلیون دلار از این پول فدراسیون که نزد فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) است برای پرداخت حقوق مربیان دریافت شده است.فدراسیون فوتبال ایران حدود هشت میلیون دلار بابت صعود تیم ملی به جام‌جهانی 2014 و آماده‌سازی این تیم از فیفا طلبکار بود که به سبب تحریم‌های غرب و عدم امکان انتقال آن در نزد این نهاد جهانی مانده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها