رایانه قدیمی خود را دور نیندازید

قطعات رایانه‌ قدیمی شما کاربردی و پولساز است

در منزل بسیاری از ما رایانه‌های رومیزی قدیمی‌ای وجود دارد که لپ‌تاپ‌ها جای آنها را گرفته یا اگر لپ‌تاپ نداشته باشیم نیز گمان می‌کنیم این رایانه دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد.
کد خبر: ۸۰۵۶۵۴
قطعات رایانه‌ قدیمی شما کاربردی و پولساز است

باورش سخت است، اما برخی کاربران، رایانه‌ قدیمی خود را با این استدلال که این رایانه برای هیچ ‌کاری مفید نیست یا قطعه‌ای از آن معیوب شده و با توجه به مدل رایانه نیز قطعه‌ آن در بازار پیدا نمی‌شود، در سطل زباله شهرداری می‌اندازند. در این مطلب قصد داریم شما را با ارزش واقعی و نهان این فناوری که روزی میلیون‌ها تومان قیمت را به خود اختصاص می‌داد آشنا کنیم. امیدواریم بتوانید بهترین استفاده را از قطعات رایانه‌ قدیمی خود ببرید و به دیگر دوستان و آشنایان نیزکه رایانه‌ قدیمی خود را در گوشه‌ای از اتاق بی‌مصرف رها کرده‌اند راهکارهای فراگرفته شده را ارائه کنید.

هارد و درایو نوری اکسترنال

اولین قطعه‌ای که با خاک خوردن رایانه‌ قدیمی شما کاملا بی‌مصرف می‌شود، هارددیسک است. هارددیسک رایانه‌های قدیمی در بیشتر موارد ظرفیت 80 یا 160 گیگابایتی دارند و با توجه به ظرفیت 500 گیگابایتی و یک ترابایتی هارد‌دیسک‌های امروزی، این اعداد بسیار کم به‌نظر می‌رسند و کمتر کاربری از این هارد‌دیسک‌ها روی رایانه‌ جدید خود استفاده می‌کند. تابه‌حال به این نکته توجه کرده‌اید که حافظه‌های فلش به‌طور معمول در ظرفیت‌های 8، 16، 32 و 64 گیگابایتی عرضه می‌شوند و هارددیسک قدیمی 80 و 160 گیگابایت شما از ظرفیت به مراتب بیشتری برای ذخیره‌سازی برخوردار است؟

اولین پیشنهاد این است که هارد‌دیسک رایانه‌ قدیمی خود را از آن جدا کنید و با خرید یک کابل تبدیل (تبدیل IDE به یو‌اس‌بی یا تبدیل ساتا به یو‌اس‌بی) از آن به‌عنوان یک هارد‌دیسک اکسترنال استفاده کنید. شما می‌توانید براحتی با استفاده از کابل تبدیل، هارددیسک خود را همچون هارد اکسترنال استفاده و آن را به هر دستگاهی که از درگاه یو‌اس‌بی پشتیبانی می‌کند، متصل کنید.

نکته جالب اینجاست که با ‌گشتی کوتاه‌مدت در بازار قطعات جانبی می‌توانید کیس (محفظه نگهدارنده) زیبایی را نیز برای آن تهیه کنید.

از دیگر قطعاتی که همچون هارد‌دیسک می‌تواند به‌صورت اکسترنال مورد استفاده قرار گیرد، درایو نوری دستگاه است. درایو نوری (دی‌وی‌دی رایتر، سی‌دی‌رام، سی‌دی رایتر و ...) نیز با استفاده از کابل تبدیل، قابلیت اتصال به درگاه یو‌اس‌بی را پیدا کرده و به این روش می‌توانید از درایو نوری در دستگاه‌های فاقد این درایو همچون نِت‌بوک‌ها استفاده کنید.

حافظه‌ رم

اگر خو‌شبینانه به حافظه‌ رم (Ram) نگاه کنید ممکن است بتوانید از رم دستگاه قدیمی خود روی رایانه‌ جدیدتان نیز استفاده کنید تا سرعت رایانه‌ جدیدتان بیشتر شود، اما متاسفانه یا خوشبختانه فناوری ساخت حافظه‌‌های رم روز‌ به ‌روز در حال پیشرفت است و این پیشرفت موجب می‌شود رم‌ها در گروه‌های مختلفی به بازار عرضه شود. هر گروه جدید نیز نیازمند قطعات سخت‌افزاری مناسب با خود است که همین موجب سازگار نبودن رم‌های قدیمی‌تر با رایانه‌های جدیدتر می‌شود.

چنانچه شانس با شما یار نبود و رم دستگاه شما از دو نسل متفاوت باشد (به‌عنوان مثال رم DDR و DDR3) مطمئنا نمی‌توانید از رم قدیمی روی رایانه‌ جدید کمک بگیرید، اما فراموش نکنید کاربران زیادی هستند که همچنان به استفاده از دستگاه قدیمی خود که مجهز به رم DDR است تمایل داشته و به‌دنبال این نسل رم برای ارتقای حافظه‌ رایانه‌ خود می‌گردند.

با وجود سایت‌های خرید و فروش اینترنتی همچون دیوار، شیپور و ... می‌توانید براحتی مشخصات رم و قیمت پیشنهادی خود را برای فروش آن در این سایت‌ها قرار دهید تا در کمتر از چند روز چند مشتری پر و پا قرص برای خرید آن با شما تماس بگیرند.

بورد اصلی و پردازشگر مرکزی

مادربورد (Motherboard) و پردازشگر مرکزی (CPU) از قطعاتی است که روی رایانه‌های جدید غیرقابل استفاده بوده و بهترین روش برای استفاده از آنها، فروش به افرادی است که به این قطعات نیاز دارند. به‌عنوان مثال فرض کنید کاربری از یک دستگاه قدیمی مجهز به کارت گرافیک، حافظه‌ رم و هارد‌دیسک مناسب استفاده می‌کند و به دلایلی مادربورد یا پردازشگر مرکزی دستگاهش سوخته است. در این شرایط چنانچه کاربر بخواهد قطعات جدیدی تهیه کند، مطمئنا قادر به تهیه مادربورد و پردازشگر مرکزی نو که با حافظه‌ رم دستگاه نیز سازگار باشد نخواهد بود و هزینه‌ فراوانی را نیز برای تعویض هر سه این قطعات باید بپردازد. این کاربران براحتی با خرید مادربورد و پردازشگر مرکزی از کاربران دیگر به قیمت‌های بسیار پایین‌تر، نه تنها قادر به استفاده دوباره از رایانه‌ خود هستند، بلکه شما نیز از فروش قطعات رایانه‌ قدیمی خود که کاملا بی‌مصرف در منزل رها کرده‌اید سود خوبی کسب خواهید کرد.

پس پیشنهاد می‌کنیم برای مادربورد و پردازشگر مرکزی نیز یک آگهی مناسب تهیه کنید و با قرار دادن آن در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی، آن را به فروش برسانید. همچنین در صورتی‌که تمایل داشته باشید می‌توانید حافظه‌ رم را نیز به جمع این دو قطعه اضافه کنید و هر سه قطعه‌ را به‌صورت یک پکیج به مشتریان عرضه کنید.

کارت گرافیک

اگر بازیخور هستید به احتمال زیاد رایانه‌ قدیمی شما نیز به کارت گرافیک خوبی در زمان خود مجهز بوده است. این کارت گرافیک هنوز هم برای بسیاری از کاربرانی که از رایانه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند ارزشمند است. با توجه به سازگار نبودن بسیاری از کارت‌های گرافیکی با رایانه‌های جدید، استفاده از آن روی دستگاه جدید برای شما میسر نخواهد بود؛ پس بهترین تصمیم در مورد کارت گرافیک نیز فروش مستقیم و بی‌واسطه آن از طریق سایت‌های خرید و فروش اینترنتی به مصرف‌کنندگان دیگر است.

کیس (بدنه)

اگر قصد دارید رایانه‌ خود را ارتقا دهید پیشنهاد می‌کنیم کیس (Case) آن را دور نیندازید و حتی به فروش آن هم فکر نکنید، زیرا در بیشتر موارد کیس‌ها چنانچه خیلی قدیمی نباشند برای استفاده در رایانه‌های جدیدتر نیز قابل استفاده خواهند بود. در صورت امکان برای کاهش هزینه‌های خرید رایانه‌ جدید، از کیس قبلی خود استفاده کنید و چنانچه به این نتیجه رسیدید که کیس قدیمی برای رایانه‌ جدید مناسب نیست یا به هر علت دیگر رضایتی به استفاده از آن ندارید، می‌توانید به فروش آن اقدام کنید.

دیگر قطعات

کابل‌های برق، فن‌های اضافه، فکس‌مودم، منبع تغذیه و هر قطعه‌ دیگر که ممکن است از نظر شما بی‌ارزش و بلااستفاده باشد برای بسیاری از کاربران با کاربردهای متفاوت می‌تواند مفید باشد. پس وقت را تلف نکنید و هر قطعه‌ای را که باقی‌مانده برای فروش عرضه کنید. ممکن است حتی در کمتر از یک ساعت برای آن مشتری پیدا شود.

امیر عصاری / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی تهرانی اصلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۰
باسلام:بسیار تشكر ویژه دارم از سایت خوب جام جم.فوق العاده بهره بردم
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۱
با سلام. آیا از درایو نوری اكسترنال می توان در دستگاه تبلت كه دارای سیستم عامل اندروید است استفاده كرد؟ در متن گفته اید كه برای نت بوك میشود، حال سوال من برای تبلت است. با تشكر از شما.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها