مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا:

هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده است

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: در حال حاضر شرایط سایت‌های همسریابی اصلا قانون‌مند و قابل اعتماد نیست و وجود هویت‌های جعلی و غیر واقعی در این سایت‌ها بسیار خطر آفرین می‌باشد، در این‌گونه سایت‌ها، افراد مجرم با ذکر شرایط ویژه به دنبال اهداف غیراخلاقی هستند.
کد خبر: ۸۰۵۴۶۱
هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده است

به گزارش جام جم کلیک: سرهنگ دوم علی رضا آذردرخش تصریح کرد: فریب در ازدواج در سایت‌های همسریابی بسیار آسان است. در این سایت‌ها افراد به راحتی اطلاعات نادرستی از خود ارائه می‌کنند و گردانندگان سایت‌ها نیز اغلب راهی برای راستی‌آزمایی این اطلاعات ندارند، ضمن آن‌که تمایلی هم ندارند. چرا که نگاه گرادنندگان سایت‌ها کسب درآمد و ایجاد سهولت در جذب مشتری است.
وی افزود: متاسفانه گروه‌های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان‌سازی ازدواج و همسریابی، اقدام به فریب افراد و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی آنان و گاهی حتی انتشار محتواهای منافی اخلاق و عفت عمومی با سوءاستفاده از تصاویر خصوصی آنان می‌نمایند که آسیب حیثیتی و تبعات جبران ناپذیر را برای افراد در پی خواهد داشت.
سرهنگ آذردرخش با بیان اینکه برخی سایت‌های همسریابی با اهداف خاصی راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: این سایت‌ها با جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد، بدون اجازه این اطلاعات را در اختیار دیگران و یا شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند.
وی یکی دیگر از شگردهای گردانندگان سایت های همسریابی را راهنمایی کاربران به صفحات فیشینگ بانکی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مراجعان این سایت ها اکثر نوجوانان و جوانان هستند مجرمان سایبری با فریب این کاربران در هنگام دریافت حق عضویت کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی کرده و اطلاعات بانکی آنها را سرقت می کنند که در این خصوص در پلیس فتا پرونده ای تشکیل و مجرم آن دستگیر شده است.
سرهنگ آذردرخش به کاربران تاکید کرد: در هنگام نقل انتقالات مالی از طریق اینترنت بسیار مراقب باشند تا در دام فیشینگ نیفتند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به کاربران توصیه کرد از ثبت نام و ارسال مشخصات و اطلاعات در این سایت ها خودداری کنند و افزود: متاسفانه برخی کاربران بی محابا در این سایت ها عضو شده و تمامی اطلاعات خود از جمله شماره ملی، تاریخ تولد، شمارشناسنامه و غیره را در این سایت ها وارد می کنند و این امر می تواند تبعات بعدی داشته باشد که با آبرو و حیثیت کاربران مرتبط باشد.
وی در ادامه با بیان این ‌که شاهد دستگیری مجرم اینترنتی بودیم که در سایت‌ های همسریابی زنان را شناسائی و پس از کلاهبرداری میلیونی از طعمه هایش ناپدید شد، گفت: هر چند این مجرم دستگیر و تحویل مراجع قانونی گردید، اما آسیبی روحی و استرسی که این زنان و خانواده آنها در این ماجرا دید به این زودی‌های پاک نخواهد شد.
سرهنگ آذردرخش با بیان اینکه بررسی های روانشناسان و جامعه شناسان نیز حاکی از آن است محتوا و عملکرد سایت‌های همسریابی فاقد اعتبار علمی است، گفت: تعاریف سایت های همسریابی از ازدواج و روابط دختر و پسر خارج از عرفی است که در جامعه وجود دارد. به همین دلیل خانواده‌ها و جوانان نباید به این سایت‌ها اعتماد کنند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در خصوص صدور مجوز برای سایت‌های همسریابی گفت: این امر در دستور کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، پلیس فتا و... است و در حال حاضر هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده است. این ادعا که برخی سایت‌های همسریابی دارند که دارای مجوز هستند کذب می‌باشد.
وی تاکید کرد: کاربران فضای سایبر بدانند در حال حاضر هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده است. این ادعا که برخی سایت‌های همسریابی دارند که دارای مجوز هستند کذب می‌باشد.
سرهنگ آذردرخش با اشاره به اینکه برخی سایت‌ های همسریابی با سوء استفاده از فتوای مراجع تقلید تلاش دارند کارکرد خود را شرعی و قانونی نشان دهند، گفت: به عنوان مثال در یک سایت همسریابی فتوائی منتسب به حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به عنوان سند شرعی و قانونی بودن فعالیت آن سایت منتشر گردیده بود که در پاسخ به استفتاء پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ایشان فتوای مذکور را تکذیب نمودند و خواهان برخورد با این‌گونه سایت‌ها گردیدند.
وی ادامه داد: لذا پلیس فتا در خصوص سوء استفاده این‌ گونه سایت ‌ها از احکام اسلامی و فتاوای مراجع تقلید، به این‌ گونه سایت‌ ها هشدار و برخورد قانونی می کند. به‌علاوه هموطنان عزیز نیز باید دقت نمایند که مطالب مطرح شده و منتسب به مراجع نیز در این سایت‌ها به منظور توجیه و حتی فریب کاربران منتشر می‌شود و لزوما در مورد این موضوع صادر نشده است و یا مرتبط نمی‌باشد.
سرهنگ آذردرخش در ادامه یکی از تاثیرات منفی این گونه سایت ها را خدشه دار شدن بنیان خانواده، ارزشهای دینی و شخصیت نوجوانان و جوانان ذکر کرد و گفت: والدین گرامی ضمن همراهی با فرزندان خود در فضای مجازی و کسب آگاهی و دانش در خصوص تهدیدات این فضا و به خصوص سایت های همسریابی، فرزندان خود را هرچه بهتر در این فضای کمک نمایند تا شاهد افزایش ایمنی خود و اطرافیان در فضای سایبر باشیم.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها