وضع نامشخص ته لنچی طی سال‌های اخیر و افزایش هزینه سوخت گازوئیل در یکی دو هفته اخیر، فعالیت ملوانان سه استان جنوبی کشور بویژه بوشهر را با مشکلاتی همراه ساخته، به‌طوری که بیم آن می‌رود که با ادامه این روند، این مرزبانان آبی کشور از ادامه فعالیت بازمانده و در تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه شوند.
کد خبر: ۸۰۴۷۵۸

در استان‌های جنوبی که در تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، نوعی کالا به نام ته لنچی یا ملوانی وجود دارد که ملوانان و صاحبان و خدمه لنچ همراه خود وارد می‌کنند و مزیت و کمک خرجی برای این قشر به‌شمار می‌رود. براساس آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند شش بار کالا به میزان 1500 دلار با خود وارد کند. اما در سال‌های اخیر دولت در چند مرحله مقرراتی را برای ورود کالای ته لنچی به کشور تعیین کرده است که کار برای ملوانان برای ورود کالا سخت‌تر شده است و این موضوع باعث شده تا برخی ملوانان فعالیت تجاری خود را تعطیل کنند. از سویی در حالی که مسئولان گمرک کالای همراه ملوان را برای ملوانان مناطق مرزی منظور می‌کنند، اما این کالاها پس از خارج شدن از گمرک به‌عنوان کالای قاچاق محسوب شده و توقیف می‌شود که این نوعی تناقض است.فرماندهی انتظامی‌ شهرستان دیر در استان بوشهر در این زمینه به مهر می‌گوید: ته لنچی معضلی است که ضوابط آن ما را در منگنه قرار داده و تمام حواشی آن نیز دامنگیر نیروی انتظامی‌است؛ اما در این زمینه ما طبق دستورالعمل‌های موجود عمل می‌کنیم. سرهنگ مردانی با اشاره به این‌که با توقیف یک وسیله حامل ته لنچی سیل تماس‌های تلفنی و فشارها به سمت ما سوق پیدا می‌کند، درحالی که ما مجری قانون هستیم، می‌افزاید: ممکن است در لابه‌لای جابه جایی اجناس ته لنچی توسط برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب موادمخدر قاچاق شود و ما نیز حساسیت خاصی روی چنین موضوعاتی داریم.

وی تاکید می‌کند: نگاه ما به سمت حمایت از تجار و ملوانان و در راستای کمک به رفاه و آسایش مردم است و به دنبال ایجاد مشکل و دردسر برای هیچ‌کس نیستیم و در این راستا تنها سرلوحه ما برای اجرای قانون خود قانون است.

افزایش چندبرابری قیمت گازوئیل

نماینده مردم جنوب استان بوشهر در مجلس نیز با اشاره به این‌که نگاه منفی به ته لنچی و ملوانان شریف بنادر به‌عنوان پاسداران آب‌های این مرز و بوم در شأن این عزیزان نیست، به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه اخیرا سختگیری‌های زیادی در این زمینه از سوی نیروی انتظامی‌ صورت گرفته و این درحالی است که طبق قانون ته لنچی حق ملوانان بنادر است و آنان می‌توانند در سال چند مرتبه به کشورهای دیگر سفر کرده و در هر سفر اجناسی را وارد و یا صادر کنند.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با بیان این‌که نگاه مسئولان استان به بحث ته لنچی بسیار مثبت است، ولی باید مراقب بود که این نوع فعالیت باعث ایجاد شغل‌های کاذب و ایجاد ناامنی در منطقه نشود، می‌افزاید: مشکلی که اخیرا پیش آمده این است که ماموران نیروی انتظامی‌ برخی اجناس ته لنچی را که وارد شهر می‌شد توقیف و آن را قاچاق عنوان ‌کرده که به‌دنبال این امر ملوان و صاحب اجناس باید وقت زیادی را در پاسگاه و تعزیرات گذرانده و ثابت کند که اجناس وی قاچاق نیست و طبق قانون وارد کردن آنها حق وی است.

وی یکی از دلایل سختگیری نیروی انتظامی را عدم آشنایی ماموران و مسئولان جدید نیروی انتظامی‌از قوانین مربوط به حق واردات و صادرات لنچی ملوانان عنوان کرده و با اشاره به پیگیری برای رفع این مشکل خاطرنشان می‌کند: پس از پیگیری‌های صورت گرفته و توجیه نیروی انتظامی‌ مبنی بر حق قانونی ملوانان، قرار شد که با مدیریت مسئولان اجرایی، گمرک و نیروی انتظامی‌ از این پس مدیریت لازم انجام شود تا مشکلی برای ملوانان در این زمینه پیش نیاید و مسئولان نیروی انتظامی‌نیز قول مساعد دادند که در این زمینه همکاری کنند.

نماینده کنگان، دیر و جم به چند برابر شدن هزینه سوخت به‌عنوان مشکل دیگر ملوانان اشاره کرده و می‌گوید: ملوانان استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان که به نوعی تامین‌کننده امنیت منطقه و آب‌های کشور هم هستند در حالی تنها ممر درآمدشان از راه دریا و واردات و صادرات کالاست که اکنون برای تهیه سوخت لنچ‌های خود با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

احمدی می‌افزاید: پیش از این گازوئیل لیتری 500 تومان بود، ولی از حدود 10 روز پیش و همزمان با آزادسازی نرخ بنزین در داخل شهرها، قیمت گازوئیل نیز برای ملوانان به 1600 تومان رسیده که این افزایش قیمت، فشار زیادی به ملوانان وارد کرده است، به‌طوری که مکاتبات زیادی با مسئولان اجرایی و نمایندگان خود در مجلس داشته و خواستار بازنگری این نرخ شده‌اند.به گفته وی امنیت خاطر ملوانان، امنیت آب‌های کشور را در پی خواهد داشت،از این رو ضروری است هیات دولت حداقل برای این قشر سوبسیدی قائل شود تا کار و فعالیت آنان با مشکل و تعطیلی روبه‌رو نشود.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه شهر دیر نیز می‌گوید: مشکل سوخت ملوانان و دریانوردان شهرستان دیر و ته‌لنچی باعث نگرانی بندرنشینان است و باید تدابیری در خصوص این مشکلات اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها