نویدهای تازه پزشکان برای درمان سرطان

ترکیب دارویی، راهی نو برای درمان سرطان پوست

جام جم سرا- بررسی‌های علمی اخیر درباره اثرات ترکیب دو داروی سرطان در درمان خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست به نام «ملانوما» بیانگر آن است که روش جدید ترکیبی پیشرفت تومورهای سرطانی پوست را متوقف می‌کند و در درمان این نوع سرطان مؤثرتر است.
کد خبر: ۸۰۴۳۲۸
ترکیب دارویی، راهی نو برای درمان سرطان پوست

با انجام مطالعه‌ای بالینی روی ۹۴۵ فرد مبتلا به ملانوما، به مبتلایان ۲ داروی ضد سرطان موسوم به «ipilimumab» و «nivolumab» داده شد. بر اساس نتایج این مطالعه، کاهش اندازه تومور در درمان دو دارویی بیشتر از درمان با هر یک از داروها بتنهایی بود.

به گفته دکتر «جیمز لارکین»، یکی از متخصصان ارشد این مطالعه، با تجویز همزمان این دو دارو در عمل به جای یک ترمز، دو ترمز از سیستم ایمنی برداشته می‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی می‌تواند توموری را شناسایی کند که پیش از این نمی‌توانست آن را شناسایی کند. در نتیجه پس از شناسایی، سیستم ایمنی بلافاصله برای نابودی آن وارد عمل می‌شود.

لارکین می‌گوید: ما تا به حال کاهش بیش از ۵۰ درصد در اندازه تومور را ندیده بودیم بنابراین چنین نتیجه‌ای بسیار قابل توجه است. به نظر من این روش در آینده در درمان سرطان نقش بسیار مهمی خواهد داشت. ما امیدواریم که تأثیر این درمان پایدار باشد اما در این لحظه نمی‌توانیم هنوز با اطمینان چنین ادعایی بکنیم.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ در سال‌های اخیر تحقیقات سرطان‌شناسی به جای تمرکز بر شیمی‌درمانی به ایمنی‌درمانی معطوف شده است. در ایمنی‌درمانی هدف این است که سیستم ایمنی بدن به سلول سرطانی حمله کند اما این روش در حال حاضر بسیار گران است. سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مؤثر و بویژه در مقابل عفونت‌ها قدرتمند است اما مکانیسم‌هایی وجود دارند که به مثابه ترمزی برای این سیستم عمل می‌کنند. این همان اتفاقی است که در سرطان می‌افتد؛ یعنی بافت طبیعی رشد و رفتار ناهنجار و مخرب پیدا می‌کند اما سیستم ایمنی آن را به عنوان عامل بیماری‌زا شناسایی نمی‌کند و علیه آن وارد عمل نمی‌شود.

در شیمی‌درمانی از دارو برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود اما این ماده بر سلول‌های سرطانی و سلول‌های سالم بدون تمایز تأثیر می‌گذارد. در ایمنی‌درمانی از دارو برای این استفاده می‌شود که سلول سرطانی برای سیستم ایمنی قابل تشخیص شود تا بتواند به آن حمله کند.

با این حال استفاده همزمان از دو دارو باعث بروز عوارض جانبی شدید شد؛ عوارضی مثل ضایعات پوستی، اسهال و خستگی بیشتر از درمان تک‌دارویی. هزینه هم موضوع دیگری است و به این دلایل، برخی متخصصان با احتیاط درباره نتیجه‌گیری از نتایج این تحقیق سخن گفته‌اند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها