درباره ایمونوتراپی چه می‌دانید؟

پاتک به سرطان پوست

سرطان پوست جزو سرطان‌هایی است که بسختی درمان می‌شود و معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که سلول‌های سرطانی در بدن گسترش پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۵۳۱۶
پاتک به سرطان پوست
جام جم سرا: محققان به دنبال کشف راه‌حل‌های جدیدی علیه این نوع سرطان هستند تا بتوانند روزنه‌هایی از امید پیش‌روی بیماران قرار دهند. یکی از جدیدترین امیدها برای درمان سرطان پوست روشی با نام «ایمونوتراپی» است که ممکن است به درمان سرطان بینجامد.

ایمونوتراپی به معنای تقویت دستگاه ایمنی بدن در برابر سلول‌های سرطانی با کمک داروهاست که امکان دارد، روش نوینی برای درمان سرطان باشد. اصلی‌ترین اتفاقی که در این روش رخ می‌دهد، تحریک دستگاه دفاعی بدن در مقابل سلول‌هایی است که تومور بر آنها تاثیر داشته است.

پروفسور استیون روزنبرگ، یکی از محققان مرکز تحقیقاتی آمریکاست که با استفاده از مولکول‌هایی به نام اینترفرون به مقاوم ساختن سلول‌ها در برابر حمله مهاجم‌ها پرداخته است.

وی تاکنون روش‌های جدید بسیاری را برای درمان سرطان به کار برده است. روزنبرگ بتازگی به روش ایمونوتراپی برای درمان سلول‌های سرطانی روی آورده و آزمایش‌های وی روی بیماران نتایج قابل ‌توجهی داشته است.

چگونگی روش درمان

روزنبرگ لنفوسیت‌های خونی نرمال (گلبول‌های سفید) را از خون مبتلایان می‌گرفت، سپس تغییرات ژنتیکی در آنها اعمال می‌کرد تا سلول‌های توموری فعال‌تر شوند.

پس از اعمال این تغییرات، لنفوسیت‌ها مجدد به بدن تزریق می‌شدند. به این ترتیب، ایمونوتراپی به مبارزه با سلول‌های سرطانی بیمار می‌پرداخت. تغییراتی که پس از این تزریق ایجاد شدند به گلبول‌های سفید اجازه می‌دادند تا بهتر و موثرتر با تومورها مبارزه و آنها را از درون نابود کنند.

این شیوه درمانی که از سال 2011 میلادی تاکنون رواج بیشتری یافته در 15 تا 20 درصد موارد به بهبود‌ طولانی‌مدت مبتلایان منتهی شده است.

هرچه مولکول‌های آنتی‌بادی (پادتن) مورد استفاده قابلیت ترکیب‌شدن بیشتری داشته باشند، بازخورد این روش درمانی نیز موثرتر می‌شود. بنابر پژوهشی که به دنبال استفاده از این روش انجام شد، می‌توان گفت 38 تا 40‌درصد سلول‌های سرطانی بیماران با کمک این روش کاهش پیدا کردند.

این روش در سایر انواع سرطان‌ها نیز کاربرد دارد. محققان معتقدند این روش در سال آینده ممکن است به یکی از اصلی‌ترین محورهای پژوهشی در سراسر دنیا تبدیل شود.

به هر حال می‌توان نتیجه گرفت وقتی بیماری به سرطان مبتلا می‌شود، گروه درمانگر باید از تمام اطلاعات و داده‌ها درباره بیماری و درمان‌های موجود او آگاهی یابند تا جدیدترین روش‌های درمانی را برای وی به کار گیرند.

از دیگر توصیه‌های موثر برای مبارزه با سرطان، انجام مراقبت‌ها و درمان‌های در دسترس است؛ هرچه بتوان دوره درمان سرطان را طولانی‌تر کرد، می‌توان به یافتن روش‌های جدید برای درمان قطعی نیز امید بیشتری داشت.

و در نهایت به افراد مبتلا به سرطان توصیه می‌شود، علاوه بر افزایش دقت در درمان‌ها، مرتب به پزشک معالج‌شان مراجعه کنند تا مانع از بروز یا افزایش سلول‌های سرطانی شود. وجود جوش‌ها یا لک‌های غیرعادی با اندازه و رنگ غیرطبیعی نباید دست‌کم گرفته شود.

منبع: فیگارو

مترجم: ندا فراهانی / سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها