برای اولین بار در کشور صورت گرفت

ساماندهی تعرفه‌های دندانپزشکی در همدان

یکی از موارد نارضایتی مردم در حوزه خدمات بهداشت و درمان، مربوط به هزینه‌های گران و البته متفاوت و چندگانه در زمینه دندانپزشکی است که هنوز تعرفه مشخص و یکسانی برای آن در کشور وضع نشده است. این معضل که در تمام کشور وجود دارد، چندی پیش مسئولان علوم پزشکی استان همدان را بر آن داشت تا به دغدغه شهروندانشان در این زمینه پاسخ دهند، از همین‌رو تعرفه مشخصی در این زمینه تعیین و از روز سه‌شنبه به تمام مراکز دندانپزشکی استان ابلاغ شد.
کد خبر: ۸۰۲۵۲۳

از آنجا که اقدامات پیشگیرانه مناسب و کافی از سنین پایین در حوزه دندانپزشکی در کشور وجود ندارد، بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان در کشور افزایش زیادی یافته که این امر ضرورت مراجعه مردم به مراکز دندانپزشکی را افزایش داده است، اما از آنجا که خدمات دندانپزشکی از جمله خدمات درمانی گران‌قیمت در ایران است، امکان مراجعه به این مراکز و دریافت خدمات درمانی در این حوزه برای بسیاری از هموطنان مقدور نیست و این در حالی است که نرخ ثابت و مشخصی هم برای هزینه این خدمات وجود ندارد که این امر بر سرگردانی و نارضایتی مردم از خدمات‌رسانی در این حوزه افزوده است.

البته امسال اتفاق مثبتی در این حوزه افتاد و آن هم ارائه طرح تحول سلامت دهان و دندان بود که وزیر بهداشت در آستانه یک‌سالگی طرح تحول سلامت خبرش را به مردم داد. وزیر بهداشت همچنین از تعیین و ابلاغ تعرفه خدمات دندانپزشکی تا پایان سال نیز خبر داد. در صورتی که طبق وعده وزیر این تعرفه همچون دیگر تعرفه‌های درمانی تعیین و مشخص شود، گرچه قیمت‌های هنگفت خدمات دندانپزشکی همچنان به قوت خود باقی است، اما دست‌کم نرخ‌ها ساماندهی و یکسان‌سازی شده و بازار سودجویی برخی مراکز و سرکیسه کردن مردم تعطیل خواهد شد.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان اما در یک اقدام خودجوش و بدون این‌که منتظر تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی از سوی وزارت بهداشت بمانند، درصدد برآمدند تا خود به سرگردانی و بلاتکلیفی شهروندان همدانی درخصوص مبالغ پرداختی چندگانه برای خدمات مختلف حوزه دندانپزشکی خاتمه دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: بیش از 100 نوع خدمت دندانپزشکی در بخش‌های معاینه، عمومی و تخصصی از قبیل معاینه، کشیدن دندان، پر کردن، جراحی لثه و ... وجود دارد که این خدمات تاکنون تعرفه مشخصی نداشت و این امر موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار با اشاره به این‌که دانشگاه علوم پزشکی همدان خود درصدد رفع این مشکل و نظارت بر خدمات دندانپزشکی استان برآمد، می‌افزاید: از این رو با حضور استادان دانشگاه و متخصصان و کارشناسان حوزه دندانپزشکی جلسات متعددی تشکیل شد و با جلب موافقت همه گروه‌ها، تعرفه‌ها و مبالغ مشخصی را برای هر خدمت تعیین و نهایی کردیم.

وی با بیان این‌که تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی به‌طور کاملا مشخص و ساماندهی شده، برای نخستین بار در کشور در این استان انجام شد، خاطرنشان می‌کند: در گذشته و در نبود چنین تعرفه‌ای، هر مرکز درمانی در بخش خصوصی می‌توانست نرخ مورد دلخواه خود را از مردم اخذ کند و امکان رسیدگی به شکایات مردمی درخصوص وجود قیمت‌های بالا و متفاوت نیز وجود نداشت، زیرا معیار مشخص و دقیقی برای دریافت این مبالغ در کشور وجود ندارد، اما اکنون و با وجود تعرفه مشخص دیگر امکان تخلف وجود ندارد و مردم می‌توانند شکایات خود را با اطمینان به رسیدگی، به سازمان تعزیرات یا سازمان نظام پزشکی اعلام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این‌که دستورالعمل تعرفه تمام خدمات دندانپزشکی از روز سه شنبه به تمام مراکز دندانپزشکی خصوصی استان ابلاغ شده است، تاکید می‌کند: این دستورالعمل برای تمام این مراکز لازم‌الاجراست و علاوه بر این‌که سازمان تعزیرات و دانشگاه علوم پزشکی بر فعالیت این مراکز نظارت دارند، مردم نیز در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند مراتب را به اطلاع نهادهای نظارتی استان از جمله سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی برسانند.

موسوی با تأکید بر اهمیت نظارت همگانی بر خدمات دندانپزشکی و کاهش فشار مالی ناشی از بالابودن درمان‌های دندانپزشکی یادآور می‌شود که تعرفه‌های جدید به صورتی است که در برخی از خدمات، مبالغ تعیین شده از آنچه اکنون از مردم اخذ می‌شود، کمتر و مناسب‌تر است.

معاون فنی و اجرایی سازمان نظام پزشکی همدان هم در این باره به جام‌جم می‌گوید: پیش از این موضوعی تحت عنوان تعرفه خدمات دندانپزشکی وجود نداشت و فقط متنی قدیمی مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجود بود که براساس آن خدماتی همچون عمل‌های جراحی ضریب داشت که براساس آن ضریب، هزینه‌نهایی خدمات مختلف تعیین می‌شد، اما این دستورالعمل اکثر خدمات دندانپزشکی را شامل نمی‌شد و کدهای آن سال‌ها بازنگری نشده بود، به همین دلیل عملا قابل اجرا نبود.

علیرضا مدرکیان می‌افزاید: از همین رو رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار رفع این بلاتکلیفی مردم و پزشکان در حوزه تعرفه خدمات دندانپزشکی شد که در همین زمینه معاونت درمان و نظام پزشکی با تشکیل کارگروه و برگزاری بیش از 30 جلسه و رایزنی با گروه‌های مختلف تخصصی دانشکده دندانپزشکی و انجمن‌های دندانپزشکی همدان و کسب اطلاع از دیگر استان‌ها سرانجام تعرفه‌های دندانپزشکی را جمع‌آوری و برای بررسی نهایی به ریاست دانشگاه ارائه کرد که پس از آن، کمیته‌ای در این زمینه تشکیل و برای هر خدمت، تعرفه خاصی مشخص و نهایی شد.

به گفته وی اکنون بیش از 50 مرکز دندانپزشکی در همدان وجود دارد که دانشکده دندانپزشکی و دو کلینیک ویژه، خدمات دندانپزشکی دولتی به شهروندان همدانی ارائه می‌دهند که تعرفه این خدمات تقریبا یک سوم تعرفه بخش خصوصی است و خدمات دیگر مراکز مربوط به بخش خصوصی است.

اجرای خدمات پیشگیرانه رایگان

تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی فقط مشکلات این حوزه را درخصوص تنوع و تعدد قیمت‌ها و نبود قیمت واحد و سرگردانی مردم برطرف می‌کند، در صورتی که معضل بزرگ این حوزه، گرانی بیش از اندازه خدمات دندانپزشکی و تحت پوشش بیمه نبودن آن است و از آنجا که تقریبا بخش زیادی از مردم ایران از مشکلات دندان و لثه رنج می‌برند، درمان آن، هرساله هزینه‌های زیادی را بر خانوارهای ایرانی تحمیل می‌کند. هرچند بسیاری نیز به‌دلیل خدمات گران‌قیمت این بخش از درمان صرف نظر می‌کنند.

البته طرح تحول سلامت و طرح پزشک خانواده که از سال گذشته در کشور اجرایی شده است، برای کاهش این معضل چاره‌ای هرچند اندک اندیشیده است، به‌طوری که برخی از خدمات پیشگیرانه دندانپزشکی از سال گذشته به صورت رایگان در اختیار گروه‌های خاص قرار گرفته است که این گروه‌ها شامل کودکان زیر ۱۴ سال، زنان باردار و شیرده تا یک سال پس از زایمان و دارندگان دفترچه بیمه پزشک خانواده و روستایی و عشایری است.

معاون بهداشتی دانشگاه همدان آذر سال گذشته در مراسم افتتاحیه طرح دندانپزشک خانواده در این استان با بیان این‌که هزینه‌های بهداشت دهان و دندان، ۲۵ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم ما از نظر بهداشت دهان و دندان، مشکل دارند که با آموزش رفتارهای مراقبتی و پیشگیرانه می‌توان 60 تا 70 درصد از مراجعات درمانی در این بخش را کاهش داد.

حسین عرفانی با بیان این‌که از دست دادن دندان، به منزله از دست یک عضو است، بنابراین نگهداری و مراقبت از آن بسیار مهم است، افزود: طرح دندانپزشک خانواده برای کودکان زیر ۱۴ سال و زنان باردار و شیرده تا یک سال پس از زایمان در استان همدان، اجرایی شده است که این طرح باعث سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان می‌شود و از این راه می‌توان بار بیماری‌هایی مانند پوسیدگی دندان را کاهش داد.

ارائه خدمات پیشگیرانه برای برخی از کودکان و زنان باردار از سال گذشته و تقریبا در تمام کشور اجرایی شده است، اما آنچه این طرح را کامل می‌کند، تحت‌پوشش قرار دادن همه اقشار و سنین است، به طوری که همه هموطنان بدون استثنا بتوانند از خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی استفاده کنند که خوشبختانه این طرح نیز اردیبهشت امسال وارد طرح تحول سلامت شد و وزیر بهداشت وعده داد که با تامین منابع مورد نیاز خدمات لازم را به همه نیازمندان ارائه دهد. البته به گفته وی فعلا و با امکانات موجود، فقط خدمات پیشگیرانه از آسیب‌های دندانی به دانش‌آموزان سراسر کشور ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها