وزیر خارجه کشورمان در آستانه نشست سازمان همکاری‌های اسلامی در کویت و همزمان با سفر منطقه‌ای خود به عمان و کویت، پیامی را با عنوان «سلام بر همسایگان، این است پیام ایران» منتشر کرد.
کد خبر: ۸۰۲۱۷۸

محمدجواد ظریف در ابتدای پیام با طرح این پرسش که «وظیفه ما در مقابل شرایط کنونی منطقه چیست»، تصریح کرد: این یکی از پرسش‌های مهمی است که ذهن مرا، نه فقط به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بلکه به عنوان یک انسان مسلمان و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، به خود مشغول می‌کند.

وی افزود: منطقه ما در یکی از سخت‌ترین شرایط خود به‌سر می‌برد. این شرایط برآیند ذهنیت‌ها، برداشت‌ها و تصورات کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی از یکدیگر و همچنین فعل و انفعالات واقعی در صحنه سیاسی است.

وی افزود: برای بهتر شدن شرایط منطقه قطعا می‌توان تصمیمات جدی گرفت و اقدامات فوری به عمل آورد. برای تغییر شرایط منطقه ابتدا باید بپذیریم که سرنوشت همه ما ساکنین منطقه به‌هم گره خورده است. در پرونده هسته‌ای، این برداشت نادرست که حل مساله هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه و رفتارهای نابهنجار علیه کشور ما باعث به خطر افتادن موقعیت برخی از همسایگان مسلمان ما در خاورمیانه و جهان خواهد شد، به جنجال‌های تبلیغاتی و حتی جنگ و نزاع منطقه‌ای دامن زد که براستی برای جهان اسلام تأسف‌بار است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم ایران هدفی جز صلح و دوستی در محیط پیرامونی خود و در سطح بین‌المللی دنبال نمی‌کند. همچنان که در گذشته اعلام داشته‌ام، مجددا نیز تاکید می‌کنم جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی، اصول همزیستی مسالمت‌آمیز و قواعد حاکم بر حسن همسایگی و با عنایت به چالش‌های مشترک موجود، آماده گفت‌وگو و یافتن راه‌حل پایدار برای چالش‌های منطقه‌ای و گسترش و تقویت مناسبات خود با دنیای اسلام و جهان عرب به طور عام و همسایگان عرب خود به طور خاص است.

وی خاطرنشان کرد: این گفت‌وگوها باید براساس اصول مشترک پذیرفته شده جهانی و برخی اهداف مشترک صورت گیرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از: احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها، تغییر ناپذیری مرزهای بین‌المللی، عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها، حل مسالمت‌آمیز اختلافات، ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و ترویج صلح، ثبات، پیشرفت و سعادت در منطقه.وی اضافه کرد: این گفت‌وگوهای منطقه‌ای می‌تواند همچنین در نهایت شامل ایجاد سازوکارهای عدم تجاوز و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای شود.

توافق در گرو واقع بینی طرف مقابل

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با دشوار خواندن دور جدید نگارش متن توافق نهایی، به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای را در گرو واقع‌بینی طرف مقابل دانست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف که به مسقط رفته بود این مطلب را در حاشیه دیدار با همتای عمانی خود بیان کرد.

در این دیدار، بن علوی وزیر خارجه عمان با اشاره به امضای توافق‌نامه تعیین مرزهای دریایی میان دو کشور که نخستین بار پس از انقلاب انجام شد، گفت: این توافق‌نامه به ارتقای مناسبات اقتصادی میان دو کشور کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان، عصر دیروز برای حضور در اجلاس وزیران خارجه کشورهای اسلامی به کویت رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها