فرزند خلف متروید

نقد و بررسی بازی Axiom Verge

به جرأت می‌توان گفت سری بازی‌های WWE، برگرفته از برنامه‌های نمایشی و واقع‌نمای کشتی‌کچ همنام، از پرطرفدارترین بازی‌های سالانه است. در سال‌های اخیر و با دسترسی ساده‌تر مردم به برنامه‌های ضبط شده این مسابقات، بر شمار هواداران این بازی نیز افزوده شده است.
کد خبر: ۸۰۲۰۵۴
نقد و بررسی نسخه رایانه‌ای WWE 2K15

البته تاکید بر این نکته ضروری است که مسابقات کشتی کچ، نمایشی بوده و یکی از اصلی‌ترین وظایف شومن‌های این عرصه، این است که از وارد آوردن هرگونه آسیب به حریفانشان اجتناب کنند.

با وجود این، طی چند سال گذشته، کیفیت این سری بازی بشدت افت کرد و ما نیز از نوشتن نقد بر نسخه‌های تکراری و نخ‌نما شده‌شان پرهیز کردیم. حال عرضه اولین نسخه از این سری بازی برای رایانه‌های شخصی با گذشت بیش از یک دهه، ما را بر آن داشت نقدی بر آن نوشته و خوانندگان را با چند و چون این بازی آشنا کنیم.

عنوان بازی: WWE 2K15
پلتفرم: Xbox360، Xbox One، PS3، PS4، PC
ناشر: 2K Sports
سازنده: Visual Concepts Yuke’s
سبک: کشتی کچ، ورزشی
امتیاز: 7.0

طی چند سال اخیر، سازندگان این بازی چند بار با ادعای اعمال تغییر در سری‌های پیشین، اثری تحویل مخاطبان داده‌اند که به هیچ عنوان نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این قسمت شاید در نظر اول موفق‌تر از دیگر مدعیان تغییر در این سری به نظر بیاید، اما حقیقت اینجاست که بهبودهای صورت گرفته در گرافیک بازی و گیم‌پلی، همگی از ملزومات ورود به نسل جدید است. وقتی بازی‌های کنونی نسل هشتم را با نسخه 2015 این بازی مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم تاریخ تکرار شده و آرایش جدید WWE، چندان تجملی نیست.

در بهبود گرافیک و انیمیشن‌های بازی شکی نیست، اما این بهبود در حد اقتضا بوده، نه شگفت‌آوری. انیمیشن‌ها با کیفیت بیشتری ضبط شده و تغییر بین آنها با زیبایی صورت می‌گیرد. تعداد تماشاگران بیشتر شده و همچنین عکس‌العمل‌های آنها تنوع بیشتری پیدا کرده که همین به واقع‌نمایی بازی افزوده است، اما صداپردازی بازی همچنان یادآور گذشته است. موسیقی‌های بازی چنگی به دل نمی‌زند؛ اگر چه می‌توان همه را غیرفعال کرد.

دیالوگ‌های گزارشگران نیز مثل همیشه محدود است و طولی نمی‌کشد روایت نکات جالب از زندگی کشتی‌گیران به حرف‌های تکراری و ملال‌آور تبدیل می‌شود. شاید این بازی، این یکی از معدود موقعیت‌هایی باشد که تسلط نداشتن به زبان بیگانه، به نفع بازیکن تمام می‌شود. صداهای دیگر، مانند صدای مردم یا افکت‌های مربوط به رینگ خوب کار شده، اما گاهی اصوات مورد انتظار پخش نمی‌شود. چنین اتفاقی، آن هم در نسل هشتم، چندان خوشایند نیست.

در نسخه‌های قبلی شاهد یک مینی‌گیم ساده در ابتدای مسابقات بودیم که طی آن، 2 ورزشکار با یکدیگر گلاویز شده و سعی می‌کردند مقام بالاتر را به‌دست آورند. در این نسخه بیشتر به این مینی‌گیم پرداخته شده و پیچیدگی‌های بیشتری دارد. مورد دیگری که از گذشته پایش به نسخه اخیر باز شده، سیستم Stamina یا بنیه است که شک نداریم بسیاری از هواداران پر و پا قرص این بازی دلشان برایش تنگ شده بود. این مکانیسم بازیکنان را وا می‌دارد با استراتژی و تبحر بیشتری پا به میدان گذاشته و از خرج تمام نیروی بازوانشان بدون فکر و تامل حذر کنند. در غیر این صورت و با کاهش توان، ورزشکار آسیب‌پذیر شده و براحتی از حریفش‌لطمه می‌خورد.

اولین چیزی که در مقابله با نسخه PC این بازی، نظر هواداران را جلب می‌کند، کهنگی فهرست و رابطه‌های ثبت شده در آن است. این بازی در زمان عرضه‌اش (آبان) نیز به‌صورت قابل توجهی از زمان عقب بود و تغییرات اخیر WWE را رعایت نکرده بود. بنابراین نسخه PC نیز که پس از چند ماه به بازار آمده، همین شرایط را دارد.

یکی از بزرگ‌ترین مواردی که توی ذوق می‌زند، کاهش فاحش امکانات شخصی‌سازی در بازی است. حقیقت اینجاست که اگر بخش‌های شخصی‌سازی و ساخت و پرداخت را از WWE بگیریم، بعد از تکمیل بخش داستانی بازی، چیزی برای کاربر نمی‌ماند که او را به تجربه مجدد ترغیب کند.

در این نسخه فقط 25 خانه خالی برای کشتی‌گیرهای ساخته بازیکن وجود دارد که آن 25 خانه، کشتی‌گیرهای اصلی بازی را که لباسشان را دستکاری کرده‌اید هم شامل می‌شود. البسه و امکانات تزئینی دیگر نیز بشدت محدود است. حتی گزینه ساخت کشتی‌گیر مونث هم از بازی حذف شده است.

خوشبختانه سازندگان دست بازیکنان را برای ساخت ماد (Mod) باز گذاشته‌اند و می‌توانیم امیدوار باشیم حداقل کاربران نسخه PC بتوانند بعدها محتوای فراوانی را به بازی خود تزریق کنند.

گفتیم انیمیشن‌ها در این قسمت بهبود قابل توجهی یافته و تبدیل آنها به زیبایی صورت می‌گیرد. هنگامی که نیت انجام یک حرکت تمام‌کننده را می‌کنید، حریف به زیبایی در محل مورد نظر قرار می‌گیرد.

فنون کنار رینگ نیز عموما طوری اجرا می‌شود که در نهایت حریف در بهترین موقعیت ممکن برای میخ کردن قرار بگیرد. به‌نظر می‌رسد افرادی با اجرای این بازی روی سیستم خود مشکل داشته‌اند.

این بازی روی سیستمی با پردازنده Core i5 و کارت گرافیک GeForce GTX 970 بخوبی و بدون مشکل اجرا شده است. بعید نیست با سیستم پایین‌تر مجبور باشید از تعداد تماشاچیان پس‌زمینه بکاهید تا به مقیاس فریم مورد نظرتان برسید. همچنین گفته می‌شود یک باگ عجیب در بازی، داور و کشتی‌گیران را در بازپخش بی‌حرکت می‌کند. معمولا چنین چیزی در اسرع وقت با یک پچ برطرف می‌شود، اما وجودش به تنهایی، بیانگر بی‌توجهی سازندگان است. اگر PC باز هستید و دوست دارید این سری را تجربه کنید، معطل نکنید. فرمول نخ‌نمای این سری بازی برای هواداران کهنه‌کار دلزدگی می‌آورد و برای کسی که تازه به آن پا بگذارد، یک دنیا لذت به دنبال خواهد داشت.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها