فرمانروای قهرمانان

نقد و بررسی بازی Massive Chalice

نقد و بررسی بازی Invisible Inc

آقا و خانم نامرئی

زمانی که استیم، ساختارEarly Access یا دسترسی اولیه را اضافه کرد، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون آن مطرح شد که هنوز هم ادامه دارد. به‌عنوان مثال گفته می‌شود بعضی از سازنده‌ها ممکن است هرگز بازی خود را تکمیل نکنند یا با‌توجه به این‌که بیشتر بازی‌ها در فاز تولید با مشکلات فراوان فنی دست به گریبان هستند، ممکن است از تعداد مخاطبان آنها کاسته شود و حتی بعد از به‌روزرسانی‌های بزرگ و تکمیل شدن بازی هم، کاربران دیگر سراغ آنها نیایند، زیرا خاطره خوبی از آن ندارند.
کد خبر: ۸۰۱۴۱۲
آقا و خانم نامرئی

از طرفی بزرگ‌ترین مزیت این ساختار استیم این است که به سازنده‌ها امکان می‌دهد در هر لحظه و موازی با روند تولید، در جریان نظرات کاربران قرار گرفته و در نهایت محصولی را ارائه کنند که تا حد زیادی با نظرات کاربران تکمیل شده است. همچنین فروش بازی در این مرحله نیز می‌تواند کمکی برای تامین هزینه‌های تولید باشد.

عنوان بازی: Invisible Inc
پلتفرم: PC
ناشر: Klei Entertainment
سازنده: Klei Entertainment
سبک: مخفیکاری تاکتیکی
امتیاز: 9.0

وقتی شرکتی همچون Klei Entertainment که جز بازی درخشان خلق کردن کار دیگری بلد نیست، بیش از یک سال پیش عنوان Invisible Inc را در ارلی اکسس استیم قرار داد، با اطمینان کامل می‌شد گفت این بازی نه‌تنها به سرانجام خواهد رسید که خواهد درخشید. حالا با این‌که دست‌کم یک سال از امکان تجربه این بازی می‌گذرد، بتازگی تکمیل شده و با خروج از بخش ارلی اکسس، به صفحه اصلی استیم وارد شده است.

داستان بازی مربوط به آینده نه‌چندان دور است که تشکیلات تبهکارانه قدرتمند شده‌اند، Invisible سازمان شبکه‌ای زیرزمینی است که قصد دارد کنترل و تسلطی را که سردمداران تشکیلات تبهکارانه ایجاد کرده‌اند از بین برده و اوضاع را به روال گذشته بازگرداند. این سازمان روز به روز بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد، با این حال شما را در نقش یک مامور اجرایی مسئول پیدا کردن و نجات دادن مامورهای بازمانده خود طی 72 ساعت می‌کند، سپس از شما می‌خواهد با اتصال یک هوش مصنوعی ناشناس به هاستی مناسب، کاری را انجام دهید که به نفع همه گروه است.

باتوجه به فضا و اتمسفر بازی، می‌توان نشانه‌های خفیفی از سبک سایبرپانک را در آن مشاهده کرد؛ اما کار اصلی این عنوان ترکیب گیم‌پلی مخفی‌کاری با تاکتیکی نوبتی است. در اینجا نیز همچون XCOM شکست خوردن نتیجه‌ای باورپذیر و محتمل برای یک ماموریت به شمار می‌رود و لزوما به این معنا نیست که باید از ابتدا تلاش کنید؛ هرچند محدودیت زمانی 72 ساعت باعث شده در مواقعی خطاهایی جبران‌ناپذیر انجام دهید. در چنین شرایطی اگرچه همچنان می‌توان بازی را ادامه داد، ولی از شدت عذاب وجدان تصمیم می‌گیرید شانس خود را دوباره امتحان کنید. البته دیگر عامل اصلی بروز این مساله، تصادفی یا رندوم ایجاد شدن مراحل است که هر بار شگفتی‌ها و چالش‌های جدیدی پیش روی شما قرار می‌دهد.

بازی‌های مخفی‌کاری به طور کلی دو رویکرد در گیم پلی دارند. در رویکرد اول به دلیل ضعف و کمبود توانایی‌های کاراکتر ـ که تا انتهای داستان هم تقریبا باقی می‌ماند ـ باید از دست دشمنان مخفی شوید، که از این ساختار بیشتر در بازی‌های ترسناک استفاده می‌شود. رویکرد دوم این‌که انواع و اقسام تجهیزات پیشرفته و حرفه‌ای دارید و به نوعی شبیه بتمن هستید. Invisible Inc تمام اطلاعاتی را که برای موفق شدن در ماموریت نیاز دارید به شما می‌دهد. خط دید دشمنان‌ها واضح و مشخص است، مسیر گشتزنی دشمنان را می‌توان دقیقا مشاهده کرد، می‌توان از گوشه دیوارها یا درها برای بررسی موقعیت سرک کشید و سیستم Incognita را در اختیار دارید که با آن می‌توانید وسیله‌های الکتریکی همچون دوربین‌ها را هک کرده و موانع نفوذ خود را کاهش دهید.

از طرفی به دلیل ساختار تاکتیکی و نوبتی بازی، شما برای هرگونه اکشن و فعالیتی که انجام می‌دهید باید Action Point مصرف کنید که ابتدای هر نوبت میزان معینی از آن به شما داده می‌شود. مدیریت این APها کلید اصلی در انجام موفقیت‌آمیز ماموریت‌هاست؛ مثلا اگر AP کافی برای باز کردن یک در سپس بازگشتن به پشت دیوار ندارید، بهتر است نوبت خود را زودتر به صورت دستی تمام کنید، در غیر این صورت چون همان‌طور در چارچوب در ایستاده‌اید و AP کافی برای بازگشت به پشت دیوار ندارید، احتمال لو رفتن و شناسایی شدن از سوی نگهبان‌ها بشدت افزایش می‌یابد.

استفاده کردن از تجهیزات، سرک کشیدن از گوشه‌ها و حتی راه رفتن در محیط همگی به مقدار مشخصی AP نیاز دارد؛ پس همواره نسبت به این موضوع دقیق و حساس باشید. مورد دیگر این‌که اگر فکر می‌کنید بهتر است در یک محیط مطمئن مخفی بمانید، باید بدانید تمام مراحل بازی که به صورت تصادفی تولید می‌شود سیستمی دارد که چنانچه بازیکن برای مدت طولانی فقط در چند بلوک محدود جابه‌جا شود، زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. با به صدا درآمدن این زنگ، تعداد دوربین‌ها و تجهیزات امنیتی مرحله افزایش یافته، نگهبان‌های مسلح‌تر از راه می‌رسند و برای هک کردن دستگاه‌های الکتریکی نیز به انرژی بیشتر نیاز پیدا می‌کنید.

از نکات درخشان گیم پلی‌بازی هماهنگی و تعادل کامل سیستم‌های آن با یکدیگر است. به‌عنوان مثال ممکن است بخواهید هرچه زودتر راه خروج را پیدا کرده و پیش از آن‌که شرایط سخت و پیچیده شود، ماموریت را به سرانجام برسانید. از طرفی ایده‌آل‌ترین راه برای تمام کردن مرحله به دست آوردن حداکثر اطلاعات است که یعنی باید تمام محیط‌ها را خوب بگردید و این در حالی است که هر فعالیتی از شما AP طلب می‌کند و AP نیز دقیقا همان چیزی است که برای اجتناب از شناسایی شدن از سوی نگهبان‌ها و دوربین‌های امنیتی به آن نیاز دارید. خلاصه این‌که تصمیم‌های معنادار در هر حرکت شما وجود دارد و باید برای رسیدن به اهداف خود برنامه مشخصی داشته باشید.

شرکت Klei Entertainment با تلفیق دو سبک نسبتا پیچیده مخفی‌کاری و تاکتیکی نوبتی به Invisible Inc دست یافته است، عنوانی که طرفداران هر دو سبک را کاملا راضی خواهد کرد و برای افراد جدید نیز تجربه‌ای لذتبخش به شمار می‌رود. Invisible Inc قطعا در زمره بهترین بازی‌های مستقل امسال قرار دارد.

مجید رحمانی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها