شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۰۱۴۵۹
کلاهبرداری 200میلیارد تومانی مسکن

مانع توزیع نشریات تفرقه افکن شوید

روزنامه جمهوری اسلامی درستون ویژه نوشت: بعد از انتشار سخنان رهبر انقلاب در جمع قاریان قرآن کریم که گفتند: هر حنجره‌ای در جهت اختلاف‌افکنی کار کند بلندگوی دشمن است، تعدادی از نمازگزاران جمعه تهران در تماس تلفنی با روزنامه جمهوری اسلامی خواستار ممانعت از توزیع نشریات تفرقه افکن در نماز جمعه تهران شدند. آنها گفتند: نماز جمعه باید تجلیگاه وحدت باشد ولی متاسفانه هر هفته تعدادی نشریه تفرقه‌افکن که پر از ناسزاگوئی و مطالب ضد وحدت هستند در نماز جمعه تهران توزیع می‌شوند. ستاد نماز جمعه باید در اجرای نظر رهبری، مانع توزیع این قبیل نشریات شود.

مفتی سعودی طبل جنگ با شیعیان را می کوبد

جمهوری اسلامی آورده:یک مفتی وهابی سعودی بار دیگر بر طبل جنگ با شیعیان کوبید. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، یکی از روحانیون وهابی سعودی، در اظهارات شدیداللحنی علیه جمهوری اسلامی ایران، جنگ با شیعیان را تبلیغ می‌کند. عبدالرحمن سدیس، روحانی وهابی تندرو و مدیر کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) در اظهاراتی گفت: «جنگ ما با ایران جنگ دین و نبرد سنت و ایمان و توحید است و در درجه اول نبردی فرقه‌ای است و اگر هم فرقه‌ای نباشد آن را فرقه‌ای می‌کنیم و تلاش کرده‌ایم که فرقه‌ای باشد. اختلاف ما با شیعیان تا زمانی که آن‌ها وجود دارند، از بین نخواهد رفت.» ناظران سیاسی بارها گفته‌اند رشد تروریسم در منطقه که با تفکر تکفیری کشورهای عربی را فرا گرفته، تاثیر گرفته از سخنان این قبیل مفتی‌های وهابی است.

عربستان مسئول عملیات انتحاری قطیف

جمهوری اسلامی نوشت: یک پایگاه خبری فاش کرد تندروهای وابسته به جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان مسئول طراحی و اجرای عملیات انتحاری در قطیف بودند. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری «بوسلا اسپانبول»، منابع مطلع در عربستان سعودی خبر دادند که تندروهای وهابی وابسته به «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد مسئول طراحی و اجرای عملیات انتحاری در مسجد علی بن ابی طالب شهر قطیف بودند. همچنین قرار بود که مشابه این انفجار نیز در برخی مساجد مانند مسجد جامع رسول اعظم شهر قطیف انجام شود که موفقیت آمیز نبوده و حتی یکی از عوامل تکفیری توسط مردم بازداشت شده است. گفته می‌شود به دلیل حمایت شیعیان عربستان از مردم مظلوم یمن محمد بن سلمان قصد انتقام از آنها را دارد. وزارت بهداشت عربستان اعلام کرد که بر اثر وقوع انفجار در نماز جمعه مسجد امام علی(ع) در استان قطیف واقع در شرق عربستان، 21 تن از جمله یک کودک شهید و 123 نفر زخمی شدند. این انفجار در شهرک شیعه نشین «القدیح» در قطیف عربستان روی داده است.

کلاهبرداری 200میلیارد تومانی مسکن

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که فردی که به بهانه پیش فروش واحدهای مسکونی در مناطق پاسداران، پیروزی، بزرگراه محلاتی و ازگل بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بود با تلاش مأموران پلیس آگاهی دستگیر شد. انتخاب نوشت؛ در پی مراجعه و شکایت دهها مالباخته به دادسرای ناحیه ۴ تهران و طرح شکایت درخصوص پیش فروش واحدهای مسکونی توسط یک شرکت خصوصی و عدم اجرای تعهدات جهت تحویل واحدهای فروخته شده، پرونده ای با موضوع کلاهبرداری در آذرماه سال ۱۳۹۳ تشکیل شد و به دستور شعبه سیزدهم بازپرسی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. شکات و مالباختگان در اظهاراتی مشابه عنوان کردند که در زمان مراجعه به دفتر یک شرکت خصوصی واقع در برج تجاری هروی، اقدام به تنظیم قرارداد و پرداخت پول به حساب بانکی مدیر شرکت جهت پیش خرید واحد مسکونی کرده اند اما پس از مدتی متوجه توقف پروژه و تعطیلی دفتر شرکت مذکور شدند.

پرونده عاملان حمله به مطهری تعیین شعبه شد

آرمان نوشت:شنیده شد که وکیل علی مطهری از تعیین شعبه رسیدگی برای عاملان حمله به موکلش در شیراز خبر داد. مصطفی ترک‌همدانی گفت: شعبه 101دادگاه جزایی شیراز برای رسیدگی به پرونده عاملان حمله به مطهری تعیین شده است. وی افزود: امروز برای مطالعه این پرونده به این شعبه در دادگاه شیراز خواهم رفت. ایرنا نوشت؛ ترک‌همدانی در پاسخ به سوالی که آیا برای رسیدگی به این پرونده تعیین وقت شده است یا خیرتصریح کرد: فعلا چیزی مشخص نیست و امروز این موضوع را جویا خواهم شد. وکیل مطهری شنبه هفته گذشته همزمان با عید مبعث از صدور کیفر خواست و قرار مجرمیت برای عاملان حمله به موکلش خبر داده بود. وی، توهین، ضرب و جرح و قذف را از موارد اتهامی مندرج در کیفرخواست عنوان کرده بود. علی مطهری که اسفند سال 93 برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود مورد تهاجم عده‌ای قرار گرفت.

عراقچی: کریمی‌قدوسی را به خدا می‌سپارم

آرمان نوشت:شنیده شد که عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با انتقاد از جواد کریمی‌قدوسی که مطالبی را درباره بازرسی مراکز نظامی منتشر کرده بود، اورا به خدا واگذار کرد. انتخاب نوشت؛  سیدعباس عراقچی با انتقاد از جواد کریمی‌قدوسی که مطالبی را درباره بازرسی مراکز نظامی منتشر کرده بود، اورا به خدا واگذار کرد. وی در صفحه اینستاگرام خود تصویری از «فارس 24» که ضمیمه خبرگزاری فارس است منتشر کرده که در آن عکس او دیده می شود و بالای آن نوشته شده است: بازرسی از مراکز نظامی را پذیرفته‌ایم. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در شرح این عکس نوشت: جز آنکه آقای کریمی‌قدوسی را به خداوند بزرگ واگذار نمود چه می‌توان کرد؟ ... الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا.

یمن 12 میلیون گرسنه دارد

آرمان نوشت:شنیده شد که براساس آمارها برآورد شده است که حدود 12 میلیون تن در یمن با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. ایسنا نوشت؛ جاناتان کانلایف، مدیر هیات پزشکی بین‌المللی در یمن در سخنانی عنوان داشت: از میان جمعیت 26 میلیون نفری یمن، 12 میلیون تن در حال حاضر به کمک‌های غذایی نیاز دارند و این رقم در حال افزایش است. وی افزود: شکی نیست که ذخایر غذایی تمام شده است. در عدن عملا دیگر چیزی باقی نمانده است. قیمت آرد در یمن چهار برابر شده است و قدرت خرید وجود ندارد. کمک‌ها و محموله‌های دارو و غذا وارد یمن شده است اما این عملیات همچنان کند است چراکه کشتی‌ها در انتظار اعطای مجوز به آنها برای تخلیه محموله خود در یمن هستند.

سخنرانی حجاریان و عبدی در دانشگاه تهران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که سعید حجاریان، عباس عبدی و حمید رضا جلایی پور به مناسبت دوم خرداد در دانشگاه تهران سخنرانی می‌کنند. این برنامه توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران و به مناسبت گرامیداشت دوم خرداد 76 در سالن شهید چمران برگزار می‌شود. عنوان این برنامه «دوم خرداد تلاقی جمهوریت و مشروطیت » است. زمان برنامه امروز از ساعت 14 الی 18 خواهد بود و در آن سعید حجاریان و عباس عبدی سخنرانی می‌کنند. همچنین قرار است میزگردی تحت عنوان مطبوعات دهه هفتاد با حضور حمیدرضا جلایی پور و کامبیز نوروزی برگزار شود.

غیبت گلایه‌آمیز قاضی عسکر

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت که با حکم رهبر معظم انقلاب از نخستین اعضای شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه بوده و به‌طور مستمر در جلسات این شورا حضور داشت به علت گلایه و اعتراض از روند برخی برنامه‌های جدید این شورا از دو ماه پیش از حضور در شورا خودداری کرده است. انتخاب نوشت؛ این درحالی است که پیگیری «انتخاب» حکایت از آن دارد که حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر به خاطر یک بیماری موقتی «حنجره»، در این جلسات و برخی دیگر از کارهای محوله شرکت نمی‌کند.

عابدزاده از ایران رفت

آرمان نوشت:شنیده شد که احمدرضا عابدزاده ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد و ادعا کرد دیگر به کشور بازنخواهد گشت. شبکه ورزش سه نوشت؛ دروازه‌بان سابق تیم ملی که از محبوبیت زیادی بین هواداران برخوردار است بعد از پشت سر گذاشتن فصلی ناموفق در راه‌آهن تصمیم گرفت بار دیگر به آمریکا برود و به تدریس خصوصی دروازه‌بانی بپردازد. احمدرضا عابدزاده در گفتگو با یکی از روزنامه‌های ورزشی ادعا کرد این سفر بدون بازگشت خواهد بود و به ایران بازنخواهد گشت.

لاریجانی مناسب‌تر است

آرمان آورده که شنیده شد مثلث نوشت؛ محمد عطریانفر درخصوص سرنوشت انتخابات مجلس می‌گوید: وی درباره ریاست مجلس و ترجیح برای عارف یا لاریجانی گفت: با اکثریت اصولگرا حتماً‌ آقای لاریجانی را ترجیح می‌دهیم چراکه خروجی «نقد قابل اعتماد» جناب آقای لاریجانی احتمالاً برای ما مناسب‌تر از «موقعیت نسیه و غیرنقد» آقای عارف است که نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

پوستر خبرساز سعید جلیلی

آرمان نوشت:شنیده شد که انتشار پوستری به مناسبت حضور سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در دانشگاه امیرکبیر این روزها خبرساز شده است. رجانیوزنوشت؛ در این پوستر در بالای عکس سعید جلیلی نوشته شده «خرمشهر را خدا آزاد کرد، نه کدخدا». جلیلی قرار است امروز همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کند.

دستور ویژه برای تکمیل خدمت رسانی به رزمندگان

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس دستور یکی از مسئولان مهم اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، مقرر شده است با توجه به تاکیدات ماده 44 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و مفاد مهم ذکر شده در آن، مسئولان مربوطه در دولت در اسرع وقت برای تصویب «سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان» که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، بنیاد شهید و سازمان مدیریت تهیه شده، اقدام و آن را برای تایید نهایی به هیئت وزیران ارائه کنند.

لغو بی سر و صدای ضرب الاجل دولت به سازمان مدیریت

خراسان نوشت:در حالی که بر اساس ضوابط اجرایی بودجه سال 94، تاکید شده بود که دستگاه‌ های اجرایی موظفند موافقت‌ نامه‌ های خود را تا پایان اردیبهشت 1394 تنظیم و به سازمان مدیریت ارسال کنند و این سازمان نیز موظف است ظرف 15 روز از تاریخ وصول، برای مبادله یا عودت با ذکر دلیل این موافقت نامه ها اقدام کند، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به رئیس سازمان مدیریت، اعلام شده است که ضرب الاجل 15 روزه مذکور به این سازمان، لغو شده است.

واکنش زنگنه به ماجرای بابک زنجانی دوم

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی با بیان اینکه «وزیر نفت معتقد است موارد مطرح‌شده درباره بدهی 3/5 میلیارد دلاری شرکت اماراتی اشتباه است»، به فارس گفت: «اگر سر سوزنی این ماجرا واقعیت داشته باشد، ورود ما در «کمیسیون انرژی» به این مطلب بسیار جدی‌تر از بابک زنجانی خواهد بود.»

امیرعباس سلطانی افزود: «درباره بدهی 3/5 میلیارد دلاری شرکت اماراتی بحثی را وزارت نفت و بحثی را دیگر آقایان دارند و وزارت نفت می‌گوید شرکت اماراتی 3 میلیارد دلار را تسویه کرده است.» وی ادامه داد: «من با آقای زنگنه مستقیماً صحبت کردم و ایشان معتقد است که مطلب مربوط به شرکت اماراتی اشتباه است.»

تعیین شعبه پرونده عاملان حمله به مطهری

ایران نوشت:وکیل علی مطهری از تعیین شعبه رسیدگی برای عاملان حمله به موکلش در شیراز خبر داد. به گزارش ایرنا، مصطفی ترک همدانی گفت: «شعبه 101 دادگاه جزایی شیراز برای رسیدگی به پرونده عاملان حمله به مطهری تعیین شده است.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای رسیدگی به این پرونده تعیین وقت شده است یا خیر، تصریح کرد: «فعلاً چیزی مشخص نیست و فردا- امروز، دوشنبه- در سفر به شیراز این موضوع را جویا خواهم شد.»

وکیل مطهری شنبه هفته گذشته همزمان با عید مبعث از صدور کیفرخواست و قرار مجرمیت برای عاملان حمله به موکلش خبر داده و توهین، ضرب و جرح و قذف را از موارد اتهامی مندرج در کیفرخواست عنوان کرده بود.

ضرر میلیون‌ها دلاری سوء مدیریت دولت قبل

ایران نوشت:در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد میلیون‌ها دلار پول بیت‌المال در حوزه صنعت نفت به سبب سوء‌مدیریت و بی‌توجهی مدیران مربوطه به باد رفت. به گزارش «پترومی»، در سال ۹۱، میلیون‌ها دلار از پول بیت‌المال برای خرید اقلام مورد نیاز صنعت نفت از سوی مدیران وقت شرکت نیکو به یک دلال پرداخت شده است که هیچگاه این اقلام تحویل کشورمان نشد. در ماه‌های قبل از حضور دولت روحانی، شرکت نیکو که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت است طی اقدامی از طریق یکی از دلالان و بدون انجام بررسی‌های لازم و صرفاً براساس دستور مدیریتی، میلیون‌ها دلار را به اشتباه در اختیار واسطه‌ای در خارج از کشور قرار می‌دهد که اساساً هیچ ربطی به موضوع خرید نداشته است و علی‌رغم پیگیریهای به عمل آمده تاکنون دریافت‌کننده وجه حاضر به بازگرداندن این مبلغ نشده است.

بارگیری دومین کشتی امدادرسانی به یمن

ایران نوشت:دومین کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حال بارگیری محموله‌های غذایی برای ارسال به یمن از بندر امام خمینی(ره) است. به گزارش «فارس»، کشتی ایرانی «آرزو» پس از بارگیری 10 هزار تن کمک‌های انسان‌دوستانه از راه آب‌های بین‌المللی به سوی مقصد عزیمت خواهد کرد.

مذاکرات ایران در دستور نشست اروپا و اعراب

روزنامه ایران نوشت:مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس به قطر رفته، مذاکرات هسته‌‌ای ایران را یکی از محورهای در دستور کار این نشست اعلام کرد. به گزارش «فارس» ،«فدریکا موگرینی» در صفحه شبکه مجازی خود درباره نشست دیروز «دوحه» نوشت:‌ «در نشست وزرای اتحادیه اروپا-شورای همکاری خلیج فارس در قطر هستم. در دستور کار این نشست، لیبی، سوریه، عراق،‌ یمن،‌ خاورمیانه و مذاکرات ایران قرار دارد».

خرمشهر را خدا آزاد کرد نه کدخدا...!

ایران نوشت:رئیس‌جمهور در کنگره ملی تجلیل از ایثارگران گفت ما خرمشهرهای جدید را آزاد خواهیم کرد.

روحانی در سالگرد آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که هر وقت در این کشور سوم ‌خرداد پیش بیاید و هر وقت که بخشی از سرزمین ما به ناروا به دست دشمنان تصرف شود، اراده ملی ما، آزاد کردن خرمشهر جدید است.

وی افزود: ما امروز با دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین‌های‌مان را آزاد کنیم. امروز خرمشهر نفت ما اشغال شده، عفلقیان آمده‌اند و نمی‌گذارند ما نفتی که از آن مردم است بفروشیم تا زندگی مردم اداره شود، جلویش را گرفته‌اند. سرزمین نفت ما توسط 5+1، شورای امنیت، قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها اشغال شده، ما باید خرمشهر نفت‌مان را آزاد کنیم. بانک‌ها و روابط بانکی ما با دنیا در سراسر جهان توسط عفلقیان جدید اشغال شده است. ما باید تمامی سرزمین‌های تصرف شده اقتصادی و تجاری‌مان را در سراسر جهان که به ناروا اشغال شده به عنوان خرمشهر جدید و خونین‌شهر جدید از دست دشمن آزاد کنیم. سوم خرداد یک حادثه‌ نیست بلکه یک حماسه و پروسه‌ای است که ادامه خواهد یافت تا همه خرمشهرهای سرزمین اقتصادی، تجاری، بانکی، بیمه‌ای، اجتماعی، سیاسی، سیاست خارجی، فرهنگی، علمی و همه و همه آزاد شود، آن وقت است که باید برای رهایی سرزمین‌مان از دست اشغالگران جشن سراسری سوم خرداد بگیریم و این روز دیر نیست.

یادآور می‌شود حضرت امام خمینی(ره) در فتح الفتوح آزادی خرمشهر فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این در حالی است که امروز در برخی تحلیل‌ها، کدخدا در کنار خدا موضوعیت پیدا کرده است. اگر فاتحان خرمشهر آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانستند و با ایمان به خدا و انزجار از طاغوت، شیطان ‌بزرگ را در چهارگوشه منطقه به هزیمت کشاندند، آقای روحانی در سال پیش مدعی بود بستن با کدخدا (آمریکا) راحت‌تر است و اوباما را مودب یافتم! فاتحان خرمشهر به تعبیر آقای روحانی مقابل «عفلقیان» صدامی که پشتگرم به آمریکا بود ایستادند اما در همین دو سال اخیر، از نرمش و سایش با آمریکا به عنوان «شکستن تابو» و «فتح‌الفتوح» یاد شد! منطق فاتحان خرمشهر، صلابت و قاطعیت و حمله به دشمن بود و نه منطق التماس و کرنش، آنها دشمن را خبیث می‌دانستند و می‌دانند و نه معتدل و میانه‌رو و اهل تعامل و تفاهم که می‌توان حتی فراتر از هسته‌ای با آنان توافق کرد! فاتحان خرمشهر معطل نماندند و نگاه نکردند تا کی دشمن رحمش بیاید و خرمشهر اشغال شده را بازپس بدهد. آیا امروز رفتار برخی مسئولان دولتی در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی کمترین شباهتی به آن منطق خدایی دارد؟! و بالاخره می‌توان پرسید آیا آمریکا و جبهه استکبار، تعدی‌کنندگان و اشغالگران خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی هستند که باید با آنها جنگید یا رژیم‌های خوش‌باطنی که باید خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و با آنها دوستی کرد یا احیانا باج داد؟!

رفتارهای غافلگیرانه دولت مردم را بی‌اعتماد می‌کند

کیهان نوشت:بعد از محرمانه تلقی کردن مذاکرات هسته‌ای و سپس محرمانه ماندن چگونگی حذف یارانه‌ها، اکنون گویا نوبت بنزین سهمیه‌ای رسیده است.

عدم شارژ سهمیه بنزین خرداد ماه، تنها خبری بود که دولت و وزارت نفت در عمل به مردم دادند مبنی بر اینکه درباره سهمیه بنزین هم خبرهایی هست و احتمالا این سهمیه حذف می‌شود. برخی دستگاه‌های دولتی در طول 17-18 ماه گذشته نیز در زمینه گران کردن برخی خدمات و حامل‌های انرژی به شیوه کاملا محرمانه عمل کرده‌اند به نحوی که مردم غافلگیر شده‌اند. همین روند باعث شد که فروردین سال گذشته به هنگام فراخوان دولت از مردم برای انصراف از یارانه‌ها، افکار عمومی اعتماد لازم را به دولت نشان ندهند.

درباره اتفاق جدید روزنامه اعتماد در تیتر اول خود با طرح سؤال «پایان بنزین سهمیه‌ای؟» نوشت: دولت در سکوت خبری و با عدم واریز بنزین 700 تومانی به سمت اجرای سیاست تک‌نرخی‌ گام برداشته است.

این روزنامه نوشت: در حالی که قرار بود ساعت 12 بامداد روز جمعه اول خرداد، سهمیه ماهانه بنزین 60 لیتر به ازای هر خودروی شخصی به کارت‌های سوخت واریز شود، این اتفاق نیفتاد. گفتند تا دو روز آینده سهمیه‌ها واریز می‌شود چرا که سهمیه خودروهای عمومی واریز شده است اما بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت می‌گوید «ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخوردها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالا نگیرد.»!

از سوی دیگر روزنامه اصلاح‌طلب شرق از «حرکت آرام و بی‌صدای دولت برای حذف بنزین سهمیه‌ای» خبر داد و نوشت: «عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» اتفاق افتاده است.» این گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره سهمیه‌ای است که از سال 86 به این سو همواره رأس ساعت صفر به حساب دارندگان کارت سوخت واریز می‌شد. اما اینکه چه اتفاقی افتاده که درست در خردادماه، که شایعاتی پیرامون قطع سهمیه بنزین به گوش می‌رسید، با چنین تاخیری روبه رو شده‌ایم، پرسشی است که به عقیده کارشناسان باید آثار روانی عدم واریز سهمیه بنزین به حساب دارندگان کارت سوخت از سوی دولت بررسی شود.

شرق می‌افزاید: گویی روند حرکت چراغ‌خاموش توسط دولت یازدهم روندی معمول شده بی‌آنکه به هشدارهای صاحب‌نظران نسبت به خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به عملکرد دولت توجهی شود. البته باید توجه داشت که بنزین سهمیه‌ای مغایر با عدالت اجتماعی است و توقف آن نه تنها منجر به جبران کسری بودجه خواهد شد، بلکه از سود بخشی از جامعه که دارنده خودرو شخصی هستند، جلوگیری به عمل می‌آورد. حال که نشستی ویژه برای تعیین تکلیف قیمت و سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها با حضور نمایندگان ستاد سوخت، وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان مدیریت از دیروز آغاز به کار کرده، به نظر می‌رسد به زودی شاهد افزایش نرخ بنزین به صورت تک نرخی باشیم. کارشناسان متفق‌القول بر این عقیده‌اند که نرخ بنزین روی هزار تومان به تصویب خواهد رسید و تنها باید در انتظار اعلام عمومی این خبر باشیم.

شرق می‌نویسد: در بررسی این موضوع، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران کشور که خود از عملکرد دولت در این زمینه به شدت شاکی است، می‌گوید «48 ساعت است که مردم از ما در مورد عدم واریز سهمیه به کارت‌های سوخت خود می‌پرسند و ما هیچ جوابی نداریم که به آنها بدهیم چون از علت ماجرا کاملا بی‌خبریم!» بیژن حاج‌محمدرضا که گلایه‌گذاری‌اش از دولت در کلامش پیدا بود، ادامه داد: «دولت باید 72 ساعت پیش از توقف در توزیع سهمیه‌ای فرآورده‌های نفتی مانند بنزین به جایگاه‌داران اعلام می‌کرد تا سخن تمامی ما به مراجعان یکسان باشد، اما با پیگیری این روش از سوی دولت و عدم اعتراض مردم به حذف احتمالی سهمیه بنزین، در واقع بنزین هزارتومانی تصویب شد.»

گلوبال ریسرچ: آمریکا داعش را برای مقابله با نفوذ ایران ساخت

روزنامه کیهان نوشت:گزارش پنتاگون و آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می‌دهد ایجاد داعش برای مقابله با نفوذ ایران بود.

مرکز تحقیقات گلوبال ریسرچ در گزارشی تحلیلی نوشت: آمریکا و ائتلاف تحت امرش برای مقابله با نفوذ ایران و انزوای بشار اسد، به ظهور داعش کمک کردند. در واقع داعش در آمریکا ایجاد شد. این در حالی است که آمریکا تظاهر به مقابله با داعش می‌کند. آمریکا و همپیمانانش می‌دانستند که القاعده عراق در فاصله سالهای 2009 تا 2012 افول کرده بود اما به علت شبه نظامی‌گری در سوریه دوباره احیا شد. با وجود همه این تحولات، آمریکا و همپیمانانش همچنان به کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی خود به همین گروه‌های تندرو ادامه دادند، آنها به طور خاص این کار را کردند چون از دیدگاه آنها ظهور این گروهها دارایی مهمی برای رسیدن آمریکا به اهداف ژئوپلتیکی‌اش محسوب می‌شد هر چند در همین زمان این گروهها مرتکب جنایات شنیعی می‌شدند.

گزارش هفت صفحه‌ای آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) آمریکا که تاریخ آن به اوت 2012 مربوط می‌شود و اخیراً نیز با توجه به قانون آزادی اطلاعات در آمریکا منتشر شده است، به طور خاص بیان می‌کند که مخالفان سوری در آن زمان یک مسیر روشن فرقه‌ای در پیش گرفته بودند و اینکه سلفی‌ها، اخوان‌المسلمین و القاعده عراق نیروهای اصلی محرک شورش در سوریه بودند.

در ادامه تحلیل گلوبال ریسرچ از گزارش اطلاعاتی پنتاگون آمده است: قدرت‌های حامی مخالفان سوری دقیقاً همین را می‌خواستند تا رژیم سوریه را منزوی کنند چون از دید آنها رژیم سوریه عمق راهبردی گسترش شیعه بود در حالی که ایران و عراق نیز بخش لاینفک این گسترش بودند.

گلوبال ریسرچ می‌افزاید: این سند در طبقه‌بندی محرمانه قرار گرفت و در اختیار وزارت امنیت داخلی، وزارت امور خارجه آمریکا، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، اف‌بی‌آی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، فرماندهی مرکزی آمریکا و دیگر نهادها قرار گرفت.

از این رو می‌توان گفت ائتلاف تحت امر آمریکا که اکنون ادعا می‌کند با داعش نبرد می‌کند، به صورت مداوم اقدام به حمایت از مخالفانی کرد که می‌دانست تحت سلطه تندروهای فرقه‌گرا هستند. ائتلاف تحت امر آمریکا دروغ گفت و این تندروها را به عنوان افراد میانه‌رو توصیف کرد.

گلوبال ریسرچ می‌نویسد؛ سقوط موصل و رمادی چیزی نبود که آمریکا مخالف آن باشد بلکه مطلوب آمریکا بود... عامل فرار نیروها برخی فرماندهان ارتش عراق بودند از جمله یک فرمانده نظامیان تحت امرش گفته بود که دیگر تیراندازی نکنند، تفنگ‌های خود را به شورشیان تحویل دهند، لباس‌های یونیفورم خود را از تن در بیاورند و از شهر خارج شوند. موصل تسلیم 1300 داعشی شد! سقوط شهر رمادی هم که اخیراٌ صورت گرفت همانند سقوط موصل مشکوک است. ائتلاف تحت امر آمریکا که وعده داد تا از عراق در برابر داعش محافظت کند اساساً اجازه داد تا رمادی سقوط کند چون این ائتلاف در زمان نبرد رمادی فقط هفت حمله انجام داد. این تعداد حمله بسیار اندک است.

این گزارش می‌افزاید: وحده الجمیلی مشاور رئیس پارلمان عراق در واکنش به سقوط شهر رمادی گفته بود: «این سقوط چه ناشی از خیانت، غفلت و یا توطئه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده باشد اما ائتلاف بین‌المللی در آن نقش بدی داشت. مردم دیدند که ائتلاف بین‌المللی برای داعش سلاح می‌ریخت. آنها تسلیحات سنگین را برای نیروهای تروریسم در رمادی ریختند. این اقدام نیروهای ائتلاف بین‌المللی یک خیانت است».

گلوبال ریسرچ می‌افزاید: این نخستین بار نیست که یک سیاستمدار عراقی، ائتلاف آمریکایی را به ریختن تسلیحات و کمک به داعش متهم کرده است بلکه این پدیده‌ای است که مدتی در جریان بوده است. در یک مورد دو هواپیمای انگلیسی به وسیله عراقی‌ها سرنگون شدند. عراقی‌ها مطرح کرده بودند که این هواپیماها مشغول ریختن تسلیحات برای داعش بودند. عکس‌هایی به عنوان مدرک از این هواپیماها گرفته شد.

جابه‌جایی رکورد هخامنشی در دولت یازدهم!

کیهان نوشت:«در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 هزار میلیارد تومان بیشتر کرده است.»

براساس آمار بانک مرکزی، در پایان تیرماه سال 1392 یعنی همزمان با تغییر دولت، حجم نقدینگی کشور نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان بود. از سوی دیگر و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش مشرق، مقایسه این آمار نشان‌دهنده آن است که در 20 ماه فعالیت دولت حجم نقدینگی حدود 62 درصد یعنی معادل 300 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در حدود 600 روزی که از عمر دولت می‌گذرد روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.

گفتنی است اگر آمار حجم نقدینگی در مردادماه سال 1392 را به عنوان ابتدای شروع به کار کابینه دولت مورد محاسبه قرار دهیم (492 هزار میلیارد تومان)، رقم افزایش نقدینگی در 19 ماه نخست دولت یازدهم به 290 هزار میلیارد تومان می‌رسد که معادل روزانه رقم 508 میلیارد تومان است.

تداوم رشد بالای حجم نقدینگی، در حالی است که مسئولان دولت از همان ابتدا بر کنترل نقدینگی تاکید داشتند و دولت سابق را به علت همین پدیده سرزنش می‌کردند.

مثلا در مراسم معارفه ولی‌الله سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در 9 شهریور 1392، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم با اشاره به سابقه همکاری‌اش با دولت قبل گفت: در زمان کوتاهی که من عضو شورای پول و اعتبار بودم به وضوح مشاهده می‌کردم که دولتمردان عضو شورا این تصور غلط را داشتند که می‌توان با افزایش نقدینگی مشکلات بیکاری و بخش تولید را حل کرد. نتیجه این تصور نادرست این شد که به گزارش مرکز آمار، اکنون نرخ رشد اقتصادی حدود منفی 5/4 درصد و تورم نقطه به نقطه به رقم بی‌سابقه 44 درصد رسیده است.

در همین حال، وزیر اقتصاد در همایش اتاق بازرگانی، بار دیگر به انتقاد از دولت قبل بابت افزایش حجم نقدینگی و پایه پولی پرداخته و گفته بود: افزایش این میزان پایه پولی در تمام طول تاریخ ایران از زمان هخامنشی تاکنون بی‌سابقه بوده به طوری که تا این اندازه پول توسط بانک مرکزی و سایر مراجع پولی چاپ نشده بود.

با وجود این ادعا، در حالی که دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعا حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 میلیارد تومان بیشتر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها