دکتر سرافراز در مراسم 24 ساعته شدن سیمای آذری:

شبکه سحر باید صدای مظلومان منطقه باشد

بی‌اغراق مهم‌ترین و جدی‌ترین اتفاقات چند دهه آخر تلویزیون در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما رخ داده است؛ به عبارتی طی شش ماه گذشته در این معاونت اقدامات متعددی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به امضای قرارداد با بازار فیلم برلین، امضای یادداشت تفاهم برای همکاری رسانه‌های ایران و عراق و تقویت روابط رسانه‌ای ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد که این آخری به افزایش ساعات پخش سیمای آذری در شبکه سحر منجر شده است. روز گذشته همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و در تداوم اقدامات معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما، مراسمی به مناسبت شروع فعالیت 24 ساعته شبکه آذری در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۸۰۱۳۴۲

به گزارش جام‌جم، چند سال بعد از پایان جنگی که با فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشورمان تحمیل شد، در پی نیاز به صدور پیام انقلاب اسلامی ایران و ضرورت‌های منطقه‌ای از جمله حمله آمریکا به افغانستان و بعد از آن به عراق، اولین شبکه‌ تلویزیونی برون مرزی صدا و سیما با نام شبکه سحر فعالیت خود را در سال 1371 آغاز کرد. این شبکه که بعدها در سال 1376 به‌صورت رسمی با 19 ساعت برنامه به کارش ادامه داد، هم‌اکنون با دو کانال 24 ساعته و 96 ساعت برنامه فعالیت می‌کند که شبکه‌ای مانند الکوثر نیز از آن متولد شده است.

بجز کانال‌های آذری و کردی که به‌صورت 24 ساعته در زیر مجموعه شبکه سحر فعالیت می‌کند، برنامه‌های کانال فرانسه در این شبکه از 9 به 18 ساعت افزایش یافته است و سیمای بوسنی با شش ساعت برنامه، سیمای اردو با 15 ساعت و سیمای انگلیسی با 9 ساعت برنامه از جمله بخش‌های شبکه سحر محسوب می‌شود.

اطلاع‌ رسانی دقیق و‌آگاهانه

دکتر سرافراز در مراسم آغاز پخش 24 ساعته برنامه‌های سیمای آذری شبکه سحر گفت: این اولین شبکه تلویزیونی برون‌مرزی بود که بنا به ضرورت و شرایط حمله آمریکا به افغانستان و مطرح کردن گروه القاعده راه‌اندازی شد .

به گزارش روابط‌ عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: شبکه جهانی سحر به عنوان یک رسانه مستقل وارد عرصه رسانه‌ای شد و در حقیقت پرچم جدیدی را در بخش برون‌مرزی رسانه ملی برافراشت و ما توانستیم در آن مقطع زمانی، خط جدید رسانه‌ای را در دنیا تثبیت کنیم.

وی با توجه به موقعیت‌های چشمگیر شبکه جهانی سحر گفت: در حال حاضر شبکه جهانی سحر در سیمای کردی و آذری 24 ساعته شده‌اند و امیدواریم که سیمای آذری بتواند تاثیرات خود را با توجه به تحولات در منطقه بگذارد و نقش سازنده‌ای داشته باشد.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان این مطلب که سیمای آذری شبکه جهانی سحر یک شبکه خبری، اطلاع‌رسانی، فرهنگی و اقتصادی است، اظهار کرد: این سیما مسئولیت سنگینی برعهده دارد و باید اخبار ایران، آذربایجان و تحولات منطقه را با دقت و سرعت پوشش دهد .

دکتر سرافراز با بیان این که سیمای آذری شبکه سحر باید صدای مظلومان آذربایجان و منطقه باشد، تاکید کرد: خوشبختانه سیمای آذری در برنامه‌های گفت‌وگومحور توفیقات خوبی دارد و باید این روند را همچنان ادامه دهد.

وی افزود : در حال حاضر شبکه‌های رادیویی برون‌مرزی به 30 زبان برنامه پخش می‌کند، اما در تلاشیم ضمن ارتقای این میزان ،شبکه‌های برون‌مرزی را بیش از این در محیط‌ های وب و به شکل امروزی در رسانه‌های نوین فعال کنیم .

رئیس رسانه ملی به اتفاقاتی که در منطقه بویژه در یمن ، عراق و سوریه در حال شکل‌گیری است اشاره کرد و گفت: رسانه‌های استکباری در پوشش اخبار این مناطق همصدا شده اند و همین امر مسئولیت رسانه ملی را بسیار سنگین کرده است .

دکتر سرافراز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به راه اندازی شبکه‌های تعاملی در آینده نزدیک توضیح داد: امروز مخاطبان و بیننده‌های برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی دوست دارند که هر برنامه‌ای که می‌خواهند ببینند را انتخاب کنند و شبکه‌‌های تعاملی حق انتخاب را به بیننده‌های تلویزیونی می‌دهد .

وی با اشاره به راه‌اندازی شبکه تعاملی تا دو سه ماه آینده در رسانه ملی افزود: این که هر زمان مخاطب بخواهد بتواند از جدول شبکه های مختلف سیما برنامه ای انتخاب کند و منتظر پخش آن در ساعت خاصی نباشد امکانی است که برای مخاطبان سیماهای شبکه سحر و شبکه های داخلی نیز فراهم خواهد شد.

وی بهره‌مندی شبکه‌های برون‌مرزی را هم در حوزه وب و هم در شبکه های اجتماعی پیش‌رو دانست و گفت: تعداد زیادی اپلیکیشن به همت نرم‌افزارنویسان داخلی این شبکه‌ها را در دسترس همگان قرار داده است.

امید است شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی اعم از داخلی و برون‌مرزی با طراحی‌های نوین در موبایل و اپلیکیشن ها در اختیار عموم قرار بگیرند.

دکتر سرافراز با اشاره به این که سایت شبکه سحر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توضیح داد: پخش شبکه‌های برون مرزی در محیط وب و در سایت، در دسترس علاقه‌مندان و مخاطبان این شبکه ها از جمله در کشور آذربایجان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان این که سیمای برون‌مرزی اولین شبکه‌های HD را راه‌اندازی کرده است، گفت: شبکه سحر تجربه راه‌اندازی HD را دارد و امروز در دنیا برای راه‌اندازی شبکه غیر از HD راهی نیست. رئیس رسانه ملی در این مراسم که همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر برگزار شد، ضمن تبریک این روز بزرگ، به دلاورمردی‌های مردم، سپاه و ارتش در دوران دفاع مقدس به ویژه روزهای آزاد سازی خرمشهر اشاره کرد و افزود: دشمن بعثی در آن زمان با کمک حمایت‌های شرق و غرب بخشی از خاک کشورمان را اشغال کرد، اما حماسه ای که در سوم خرداد رقم خورد ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مطرح و نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرد .

معرفی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی

امکانات و تجهیزات فنی و محتوایی برای توسعه شبکه سحر در معاونت برون‌مرزی سازمان صدا و سیما که این روزها توسط محمد اخگری مدیریت می‌شود، تدارک دیده شده و مقدمات پخش برنامه‌های این شبکه به‌صورت HD نیز فراهم شده است. اخگری که فعالان و برنامه‌سازان بخش برون‌مرزی سازمان صداوسیما را مرزداران و پاسداران فرهنگی توصیف می‌کند، از اقدامات صورت گرفته در بخش بین‌الملل برای هم‌افزایی بیشتر خبر داد و توضیحاتی درباره تغییر ساختار تحریریه خبر در شبکه‌های معاونت برون‌مرزی داد.

علیرضا سلیمانی‌زاده، مدیر شبکه سحر نیز افزایش ساعت پخش برنامه‌های آذری، کردی و فرانسوی در شبکه سحر و 24 ساعته شدن سیمای آذری را اقداماتی در پی صدور پیام انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به توصیف بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران که این انقلاب را انقلابی فرهنگی نامیده بودند، درباره عملکرد شبکه سحر گفت: رسالت ما معرفی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است؛ سبکی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی است. معرفی این فرهنگ و سبک زندگی در جهان امروز نیازمند ابزاری قدرتمند است و چه ابزاری بهتر از رسانه و از میان رسانه‌ها چه چیزی بهتر از شبکه‌های تلویزیونی که می‌تواند انواع پیام متنی، صوتی و تصویری را منتقل کند.

وی شرایط روز جهان، اسلام‌هراسی، دشمنی با دین و صلح را دلیل دیگری برای راه‌اندازی و توسعه شبکه‌های برون‌مرزی دانست و گفت: رسالت ما این است پیام را به بهترین شکل با قالب‌های جذاب در دسترس مخاطبان جهانی قرار بدهیم و مخاطبانمان را از ملیت‌های متعدد با گروه‌های زبانی مختلف، صرف‌نظر از جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند، انتخاب کنیم.

محسن پاک آیین سفیر ایران در باکو هم از 24 ساعته شدن سیمای آذری شبکه سحر استقبال کرد و گفت: اکنون مردم جمهوری آذربایجان می‌توانند در طول شبانه روز از برنامه‌های این شبکه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکنون مقدمات اولیه و زیرساخت‌های فنی برای گسترش نفوذ سیمای آذری فراهم شده است و وقت آن است که در سال همدلی و همزبانی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز در ادامه همکاری با صداوسیما و سیمای آذری مقدمات همکاری بیشتر و مستمر را فراهم کند.

حجت‌الاسلام رضازاده‌خویی به نمایندگی از آیت‌الله سبحانی پیامی را قرائت کرد که برمبنای آن توسعه کمی و کیفی شبکه‌های برون‌مرزی از نظر این مرجع ضروری دانسته شده است.

رونمایی از سایت جدید شبکه سحر، لوگوی این شبکه و نرم‌افزار «راهی به سوی نور» که تفسیر 20 جزء قرآن را به 31 زبان در اختیار کاربران قرار می‌دهد از دیگر بخش‌های این مراسم بود که تائیدی بر استفاده از ظرفیت‌های متعدد رسانه‌ای بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها