دکتر پرویز رزاقی/ روان‌شناس: همسران زمانی به سمت طلاق توافقی می‌روند که با هم به یک نقطه مشترک در زندگی نمی‌رسند و معیارهای سازگاری‌شان به حداقل می‌رسد. چنین جدایی‌هایی در افرادی‌که احساس می‌کنند زندگی شکل و شمایل مدرن به خودش‌گرفته و دلیلی ندارد خودمان را اذیت کنیم، بیشتر مشاهده می‌شود. زمانی‌که افراد حس می‌کنند هیچ روزنه امیدی برای تغییر دادن زندگی و سازگاری وجود ندارد، به طلاق توافقی به عنوان راه حل نگاه می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۰۰۰۰

یک علت دیگر این است که افراد احساس می‌کنند زندگی را باخته‌اند و طلاق را نوعی «بُرد» تلقی می‌کنند. یعنی طلاق را بازی بُرد- بُرد می‌بینند و این‌طور تصور می‌کنند که اگر طلاق بگیرم بُرده‌ام؛ چون هیچ لذتی از این زندگی نبرده‌ام. این احساس هم در مرد وجود دارد و هم در زن. دلیل بعدی، درماندگی به دلیل مسائلی است که در دادگاه وجود دارد و با به‌هم ریختگی اعصاب همراه است. مواجهه فرد با یک موقعیت جدید که در حاشیه است یعنی ازدواج با فرد دیگر هم عاملی است که باعث می‌شود طلاق توافقی انجام شود. عامل دیگر معامله است. مرد به همسرش می‌گوید که بخشی از مهریه‌ات را می‌دهم اما کار را به پله‌های دادگاه خانواده نکشان و توافقی از هم جدا شویم. یا این‌که بچه را به من بده تا من مهرم را ببخشم. افزایش طلاق توافقی در جامعه تبعاتی دارد و در سطح کلان می‌تواند روی سازگاری در خانواده‌ها تاثیر گذاشته و در نتیجه تلاش جوانان برای سازگاری و ادامه زندگی به حداقل خود برسد. با طلاق توافقی براحتی برچسب آدم مطلقه یا متارکه کرده به افراد می‌چسبد.

افسردگی پنهان و آشکار هم یک عارضه دیگر است. افرادی بودند که با این مشکلات روبه‌رو بوده‌اند و چون نتوانسته‌اند خود را با موقعیت جدید سازگار کنند، دچار افسردگی شده‌اند. بنابراین برآورده نشدن نیازها در زندگی مشترک، احساسی برخورد کردن با مشکلات، داشتن همسر عصبی و بدخلق، مخفی‌کار، همسری‌که دست بزن دارد و احساس رضایتمندی نداشتن در زندگی از جمله مسائلی است که افراد را به سمت طلاق پیش می‌برد.

باهم حرف بزنید

پیشنهاد ما به زوج‌ها این است که به طلاق به عنوان آخرین راه حل نگاه کنند و نه اولین راه‌حل و برای حل مشکلات‌شان از روان‌شناس و مشاور کمک بگیرند. در مورد مسائل ریز حساسیت به خرج ندهند، بارها با مواردی مواجه بودیم‌که زوج‌ها به خاطر مسائل کوچک و پیش پا افتاده از همسر خود جدا شده‌اند. موردی داشتیم‌که خانم فکر می‌کرد معاون مالی شرکت می‌تواند او را خوشبخت کند از شوهرش طلاق گرفت و با او ازدواج کرد. اما در ازدواج دوم خودش هم شکست خورد. به این دلیل که فکر می‌کرد آن معاون می‌تواند نیازهای او را تامین کند. اما ثابت شد که همسر اول خانم خیلی بهتر از همسر دوم بود و بسیار دوستش داشت و به او محبت می‌کرد. اما خطای احساسی و برداشت منفی که از آن آقا داشت باعث شده بود تا به این نتیجه برسد که اگر با او ازدواج کند خوشبخت خواهد شد اما این‌طور نشد. انتخاب غلط می‌تواند زندگی را با شکست و ناکامی‌کامل مواجه کند. تلاش کنند تا اگر خطایی از همسرشان سر زد به جای لج و لجبازی و فاصله گرفتن از او، آن خطا را جبران کنند و با هم در مورد موضوع مورد اختلاف صحبت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها