وزیر رفاه: یارانه کم‌درآمدها بیشتر می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه طبقات پایین و دهک‌های کم‌درآمد و تقویت سبد غذایی آنها خبر داد و گفت: تعداد افرادی که یارانه آنها حذف خواهد شد به 6 میلیون نفر رسیده است.
کد خبر: ۷۹۹۷۱۶

به گزارش خبرنگار جام‌جم، این در حالی است که دولت برای تامین بودجه هدفمندی با مشکل مواجه است و به همین دلیل قصد دارد حذف یارانه پردرآمدها را سرعت ببخشد. لذا با وجود این کسر بودجه و همچنین دشواری و چالش اطلاعاتی‌ای که دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با آن مواجه است، معلوم نیست چگونه قرار است یارانه کم‌درآمدها افزایش یابد. لذا شاید این امر بیشتر به وعده‌ای شیرین شبیه باشد.

علی ربیعی دوشنبه شب در گفت‌وگو با بخش خبری 21 سیما افزود: طبقات پایین و دهک‌های کم‌درآمد نگران نباشند، زیرا نه تنها یارانه‌شان کم نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد و سبد غذایی آنها تقویت خواهد شد.

وی همچنین از سفارش شخص رئیس‌جمهور مبنی بر جلوگیری از آسیب دهک‌های میانی و پایینی در اقدام حذف یارانه‌ها و تاکید بر لزوم توجه به بیمه و تأمین اقلام مهم و ضروری سبد خانوارها در جریان حذف و اضافه‌ها خبر داده است.

وی افزود: براساس اقدامات صورت گرفته تعداد کسانی که یارانه آنها حذف خواهد شد به 6 میلیون نفر رسیده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در قانون اجازه حذف یارانه افرادی که غیرنیازمند شناخته شده، داده شده است، گفت: این طرح تا مدتی آزمایشی خواهد بود که ضعف‌های آن شناسایی شود، به همین دلیل از اقشار سطح بالای جامعه شروع کرده‌ایم که در این مسیر با خطاهای کوچک و ناچیزی روبه‌رو شدیم.

حذف‌شدگان از یارانه تا پنجم خرداد صبر کنند

از سوی دیگر، آن دسته از حذف‌شدگان دریافت یارانه نقدی که نسبت به قطع یارانه خود معترضند از پنجم خرداد ماه می‌توانند برای ثبت درخواست اعتراض خود در سامانه www.yaraneh10.ir اقدام کنند.به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین مهلت یک‌ماهه‌ای برای ثبت درخواست‌های اعتراض تعیین کرده است .

در همین حال مهدی تقوی، کارشناس ارشد اقتصادی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم با استقبال از حذف یارانه پردرآمدها و افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد گفت: این کار خیلی خوبی است، چرا که پرداخت یارانه نقدی برابر به همه افراد جامعه هدفمندی یارانه‌ها به حساب نمی‌آید. اگر واقعا دولت قصد چنین‌کاری را دارد باید دارای سیستم‌های اطلاعاتی کامل، محکم و جامع باشد تا با کمترین ضریب خطا پولدارها را شناسایی کند .

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: البته در ادامه اگر برای همین اقشار کم‌درآمد کار تعریف شود و این افراد بر سر کار بروند، نیازی به یارانه نقدی دولت نخواهند داشت و این هزینه می‌تواند در بخش بهداشت و درمان و همچنین کالاهای اساسی جلوه بهتری داشته باشد. لذا جهتگیری آینده قانون هدفمندی یارانه‌ها باید به این سو باشد. وی افزود: دولت قبلی انرژی را گران کرد تا از محل درآمد آن یارانه پرداخت کند اما غافل از آن‌که کشور دچار رکود تورمی شد و چهار سال با آن دست و پنجه نرم کرد.تقوی گفت: جلوی ضرر را هرجا بگیرید منفعت است و باید جلوی این شیوه پرداخت یارانه هرچه زودتر گرفته شود. اگر به جای یارانه نقدی همه افراد جامعه بیمه‌درمانی شوند مطمئنا تاثیر بسیار بهتری در کشور خواهد گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها