مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز با هدف کشف دفینه‌های قیمتی، مناطق تاریخی مازندران را چنان کندند که بخش عمده‌ای از تاریخ فرهنگی و میراثی استان از بین رفته است. دلاور بزرگ‌نیا به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به وجود 2500 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده در استان اشاره کرد و افزود: حفاران غیرمجاز برای یافتن دفینه، آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی را تخریب کرده‌اند و در 8 سال اخیر1492 حفار غیرمجاز در استان دستگیر شده‌اند.
کد خبر: ۷۹۹۶۵۹

وی بر لزوم اطلاع‌رسانی و مشارکت آحاد مردم در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی مازندران تاکید کرد و ادامه داد: اگر مازندران به مقوله حفاظت از داشته‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود توجه نکند، جذب گردشگر داخلی و خارجی را از دست خواهد داد.

بزرگ‌نیا افزود: اکنون برای هر 10 اثر تاریخی فقط یک نگهبان داریم، البته به دلیل پراکندگی آثار تاریخی و فرهنگی، حفاظت از آنها بسیار سخت و حتی غیرممکن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به سودجویی برخی بساز و بفروش‌ها که بناهای تاریخی و فرهنگی شهرهای استان را با هدف بلندمرتبه‌سازی هدف قرار دادند اشاره کرد و گفت: بافت‌های فرسوده شهرهای استان از بناهای تاریخی و فرهنگی برخوردار است که این اقدام سودجویان در واقع از بین بردن میراث استان است.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری این بناها در شهرهای استان مازندران آمادگی مشارکت دارد، به‌طوری که سال گذشته8 بنای تاریخی و فرهنگی شهر ساری به صورت مشارکتی مرمت و احیا شد.

وی با اشاره به این که رویکرد و نگاه به موزه و آثار تاریخی فقط داشتن ساختمان نیست، گفت: امروزه نگاه شیء محوری اشیای تاریخی و فرهنگی، به مخاطب‌محوری تغییر کرده است؛ به این معنا که اندیشمندان و اهالی فرهنگ در یک بنای تاریخی و فرهنگی ساده با هم به گفت‌وگو بنشینند.

وی حفاظت الکترونیکی از موزه‌های موجود در استان مازندران را از برنامه‌های مهم معاونت میراث فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: ایجاد موزه روستایی در عرصه8 هکتاری منطقه 2000 نیز در دست بررسی است.

وی ادامه داد: تاکنون فقط 600 اثر تاریخی مازندران به ثبت ملی رسیده است و تا زمانی که این آثار به ثبت نرسد، نگهداری و حفاظت آنها بسیار سخت است و سودجویی‌ها ادامه خواهد داشت.بزرگ نیا به اهمیت ثبت جهانی قله دماوند و شهر رامسر به عنوان باغ شهر تاریخی اشاره کرد و گفت: قله دماوند با چالش‌های مختلف مواجه است که باید برای ثبت جهانی به استانداردهای سختگیرانه یونسکو توجه جدی شود./ ایرنا

سنجاب زمینی، قربانی باورهای غلط

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ استان همدان گفت: برخی روستاییان، سنجاب زمینی را با گورکن اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند این حیوان قبور اموات را از میان می‌برد. به این منظور به کشتار بی‌رویه آنان اقدام می‌کنند.

روح‌الله زال‌پور افزود: خلقت هر یک از موجودات کره خاکی بی‌حساب و کتاب نیست و تمامی جانداران برای حیات بشر مفید هستند.

وی اضافه کرد: سنجاب زمینی ازجمله گونه‌هایی است که از سال‌ها پیش به علت حفر زمین و تغذیه از ریشه گیاهان، همچنین شباهت فعالیت برای جستجوی غذا با گورکن، قربانی باورهای غلط روستانشینان و کشاورزان شده است.

وی بیان کرد: پیشتر روستاییان با استفاده از سموم، آتش زدن کلنی و قراردادن طعمه به شکار و کشتار بیرحمانه سنجاب زمینی اقدام می‌کردند که این روند منفی با وجود کاهش، همچنان در برخی مناطق ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کبودرآهنگ بیان کرد: شکار بی رویه حیوانات بدون دریافت مجوزهای زیست‌محیطی ممنوع است و در صورت داشتن مجوز نیز نباید از روش‌های نادرست برای شکار گونه‌های جانوری استفاده کرد.

زال پور اضافه کرد: به این منظور اطلاع‌رسانی‌های لازم به ساکنان روستاها و کشاورزان کبودرآهنگ صورت گرفته تا آنها نه‌تنها سنجاب زمینی را با گورکن اشتباه نگیرند، بلکه به فواید سنجاب آگاهی یابند.وی اظهار کرد: وجود سنجاب زمینی در یک منطقه و ایجاد حفره در زمین و به سمت ریشه محصول، به آسان شدن نفوذ آب و اکسیژن، تخلخل خاک و حاصلخیزی زمین منجر می‌شود.

حدود 20 هزار قطعه سنجاب زمینی در کبودرآهنگ وجود دارد که شمار آنها در کنار تالاب شیرین سو به واسطه وجود آب، سرسبزی و تنوع گیاهی بیشتر است./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها