فناوری در خدمت مبارزه با مواد مخدر

کشف وجود مواد مخدر در بدن با استفاده از اثر انگشت

پلیس‌های کشور انگلستان به زودی به دستگاه جدیدی برای آزمایش اعتیاد دست یافته و با کمک ساختار ویژه‌ای خواهند توانست تا با کمک اثر انگشت فرد، متوجه مصرف مواد مخدر توسط او شوند.
کد خبر: ۷۹۹۳۳۵
کشف وجود مواد مخدر در بدن با استفاده از اثر انگشت

جام جم کلیک: یکی از شوم‌ترین پدیده‌های جوامع بشری را می‌توان مصرف مواد مخدر دانست و در این میان در صورتی که کسی به استفاده این مواد مشکوک باشد، باید با انجام آزمایش‌های خاصی توسط پزشکان، وجود مواد در بدن او تشخیص داده شود ولی این امر می‌تواند در مواقعی که شک مربوطه نادرست است، نامناسب باشد زیرا فرد باید تا زمان دریافت جواب آزمایش، تحت کنترل پلیس باشد.

دانشمندان بریتانیایی با توجه به همین امر به سراغ استفاده از فناوری برای شناسایی سریع این موضوع رفته‌اند و در همین راستا نیز یک سیستم ویژه‌ را طراحی کرده‌اند که می‌تواند با کمک اثر انگشت به سراغ شناسایی وجود مواد مخدر در سیستم بدن فرد بپردازد. مخترع این سیستم عملکرد آن را به سادگی توضیح می‌دهد و می‌گوید که برای نمونه کسانی که مواد مخدری مانند کوکائین را مصرف کرده باشند با تغییر برخی از مواد خاص در خون و عرق خود روبرو می‌شوند و به همین دلیل نیز آزمایش خون می‌تواند نتایج دقیقی را در این باره ارائه کند ولی این مواد با سرعت بیشتری به سیستم تعریق بدن راه خواهند یافت و این سیستم جدید می‌تواند با استفاده از اثر انگشت فرد، میزان تعریق ایجاد شده در انگشت او را به عنوان نمونه آزمایشی به کار بگیرد.

این حسگر بنا به گفته سازندگانش دارای دقت بسیار بالایی خواهد بود و حتی می‌تواند مصرف مواد مخدر در چند روز گذشته را نیز نشان دهد و حتی می‌تواند تشخیص دهد که فرد تنها مواد مخدر را لمس کرده و یا اینکه آن را استعمال نموده است. این دستگاه به زودی می‌تواند در خدمت نیروی پلیس بریتانیا قرار بگیرد.

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها