نزدیک 2 دهه بود که دریاچه ارومیه هر سال شرایط بحرانی را تجربه می‌کرد، اما امسال بارش باران توانست روند خشک شدن آن را متوقف کند.
کد خبر: ۷۹۶۲۳۲
روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شد

هر چند در 2 دهه گذشته خشکسالی از عوامل اصلی به وجود آمدن بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بوده است، اما برداشت و بهره‌برداری غیراصولی منابع آبی از یک سو و هدر رفت بیش از اندازه آب از سوی دیگر آهنگ بحران را سرعت بخشیده است.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی در این‌باره به مهر گفت: خوشبختانه بعد از 18 سال دریاچه ارومیه امسال در شرایط تثبیت قرار گرفته است که این نشان‌دهنده امیدواری به احیای آن است.

علیرضا قریشی بااشاره به بارندگی‌های مناسب بهاره در استان بخصوص طی هفته گذشته افزود: سطح تراز دریاچه ارومیه روز جمعه گذشته به 66‌/‌1270 متر رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته این میزان 68‌/‌1270 متر بود.

وی با بیان این‌که امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل تنها شاهد کاهش 2 سانتی‌متری سطح دریاچه ارومیه هستیم، عنوان کرد: این در حالی است که در سال‌های گذشته هر سال شاهد کاهش میانگین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری آب بودیم.

قریشی ادامه داد: با این‌که این روزها شرایط تثبت دریاچه ارومیه را تجربه می‌کنیم، اما به دلیل فرارسیدن تابستان و گرمای هوا حفظ این شرایط به تداوم بارش‌ها، کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی و تسریع در روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه نیاز داریم.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در نخستین همایش دریاچه ارومیه که پنجشنبه هفته گذشته در نقده برگزار شد، گفت: باتوجه به بارندگی‌های مناسب شرایط دریاچه ارومیه بهتر شده اما با شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

هادی بهادری با بیان این‌که متاسفانه منابع آبی محدود است و بخش کشاورزی بیشترین آب مصرفی با کمترین بازدهی در استان را به خود اختصاص داده است، افزود: با اجرای طرح‌های ساماندهی آبیاری در مزارع و باغات و همچنین با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم در کاهش مصرف آب، طی ۵ سال آینده باید 40 درصد مصرف آب کاهش یابد که برای تحقق این هدف نیازمند مشارکت مردم و کشاورزان هستیم.

هدرروی 60 درصد آب

وی بااشاره به این‌که ۹۰ درصد آب قابل استحصال در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: متاسفانه به‌دلیل پایین بودن بازده آبیاری در این حوزه حدود ۶۰ درصد آب تولیدی هدر می‌رود که با اجرای طرح‌های ساماندهی کشاورزی و آبیاری می‌توان بخش عمده‌ای از آن را به دریاچه هدایت کرد.

بهادری به طرح‌ها و برنامه‌های در دست اجرای این ستاد در استان نیز اشاره کرد و گفت: از ۷۷ مصوبه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ۴۰ مصوبه به استان آذربایجان غربی مربوط است که برای آنها ۲۵۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با بیان این‌که از این میزان 158 میلیارد تومان برای تکمیل سامانه انتقال آب از جنوب دریاچه و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب پروژه‌های اجرایی به دستگاه‌های متولی در استان برای اجرای ۱۴ پروژه بزرگ عمرانی پرداخت شده است، افزود: پایش و نظارت بر امور توسط ستاد احیا صورت می‌گیرد و اجرا توسط دستگاه‌های اجرایی و ‌مشارکت خود مردم خواهد بود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه، لایروبی ۲۰ کیلومتر از رودخانه‌های جنوب دریاچه و لایروبی ۱۵۵ کیلومتر از رودهای بزرگ منتهی به دریاچه و آغاز طرح تعادل بخشی مصرف آب با برق‌رسانی به 3000 چاه و نصب 9000 کنتور هوشمند در چاه‌های دارای پروانه را ازجمله این طرح‌ها عنوان کرد.

روند کاهش آب دریاچه ارومیه از ۱۸ سال پیش آغاز شد و در 3 تا 4 سال اخیر به وضع بحرانی رسید، طوری‌که ۹۰ درصد وسعت آب بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران خشک و به نمکزار تبدیل شد.

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست و آب آن از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه‌رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها