مسکو فردا شاهد نشست 4 وزیر اروپایی درباره پرونده هسته ای ایران و چند موضوع دیگر است.
کد خبر: ۷۹۶۱۰

دیروز سرانجام در پیشنویس بیانیه نشست ماهانه وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در بروکسل ، تغییراتی نه چندان محسوس در مواضع این اتحادیه درباره برنامه هسته ای ایران تبیین شده بودبویژه آن که آنها در اظهارنظرهای حاشیه ای شان از یک سو پافشاری خود را برای تعلیق دوباره فرآوری اورانیوم در اصفهان کمی کمرنگ تر و از دیگر سو بر مخالفت خود با بیشتر شدن میزان ورودی اورانیوم خام به یو.سی.اف اصفهان اصرار کرده بودند. یک روز پیش از نشست وزرای خارجه اروپایی ، سفرای 3 کشور اروپایی در تهران (انگلیس ، فرانسه و آلمان) نامه ای از علی لاریجانی ، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که خطاب به وزرای خارجه این 3 کشور نوشته شده بود ، دریافت کردند که در آن ایران با ازسرگیری مذاکرات سازنده با اروپا استقبال کرده بود. این نامه که محتوای کامل آن تا پیش از پایان نشست بروکسل فاش نشد ، به اعتقاد ناظران ، تدوین بیانیه این نشست را تحت تاثیر قرار داد.

ایستگاه مسکو

خبر خبرگزاری رسمی روسیه از برگزاری نشست مسکو ، نامه لاریجانی به وزرای خارجه 3 کشور اروپایی و واکنش های اتحادیه اروپایی در این زمینه افزون بر مذاکرات متراکم تهران مسکو طی هفته های اخیر ، حکایت از آن دارد که جهت مذاکرات 24 نوامبر اعضای شورای حکام درباره ایران در ایستگاه مسکو تعیین می شود.در مذاکرات تهران مسکو تولید مشارکتی سوخت هسته ای و توان 2 کشور مورد بحث و بررسی و توافق های اولیه قرار گرفت .در گزارش خبرگزاری نووستی به نقل از سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه آمده است : برنامه هسته ای ایران در نشست وزیران امورخارجه روسیه ، آلمان ، فرانسه و انگلیس بررسی خواهد شد.نووستی افزود: سرگئی لاوروف ، وزیرخارجه روسیه قرار است 9 نوامبر (فردا) با وزیران امور خارجه آلمان ، فرانسه و انگلیس در مسکو دیدار و گفتگو کند. ناظران اعتقاد دارند که لاوروف در مسکو قصد دارد همتایان اروپایی خود را درخصوص توافق ایران و روسیه متقاعد کند که در این صورت به طور خودکار عدم تعلیق فعالیت های یو.سی.اف اصفهان در دستور کار نشست آتی شورای حکام قرار خواهد گرفت زیرا براساس مفاد توافق ایران و روسیه ، محصولات یو.سی.اف به روسیه منتقل می شود تا در آنجا پس از غنی سازی اورانیوم ، سوخت هسته ای تولید شود.

ایستگاه کیپ تاون

اما تهران به موازات رایزنی های خود با مسکو ، درباره مشارکت در تولید سوخت هسته ای در همین زمینه با آفریقای جنوبی نیز تعامل می کند. همچنین دیروز معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت که ایران در حال گفتگو با آفریقای جنوبی درباره مساعدت این کشور در برنامه هسته ای تهران است .جواد وعیدی افزود: تهران در حال مذاکره بر سر قید و شرطهای این مشارکت است .وی اظهار کرد: آفریقای جنوبی پیشنهاد کرده کیک زرد (اورانیوم خام ورودی یو.سی.اف) را برای ایران تهیه و ایران آن را در کارخانه اصفهان به گاز هگزا فلوراید تبدیل کند. کیپ تاون همچنین پیشنهاد کرده در فرآیند غنی سازی اورانیم که اخیرا متوقف شده ، مشارکت کند.این مقام مسوول در عین حال گفت : روسیه هم پیشنهاد کرده که کنسرسیومی را برای مدیریت تبدیل اورانیوم شکل بدهد.

ایستگاه دهلی

اظهارات نیوکرالاناترارسینگ ، وزیر خارجه هند که دیروز بیان شد ، فضای رسانه ای را در خصوص پرونده هسته ای ایران تحت تاثیر جدی خود قرار داد. دهلی پیش از این به قطعنامه اصلاح شده اتحادیه اروپایی در شورای حکام رای مثبت داده بود و این اقدام با واکنش های منفی در داخل این کشور همراه شده بود اما وزیر خارجه هند دیروز به خبرنگاران گفت : اگر قطعنامه ای در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شود که بسیار سخت تر از قطعنامه پیشین باشد و براساس آن موضوع ایران به شورای امنیت برود ، من می توانم به عنوان وزیر امور خارجه هند به شما بگویم که توصیه ام به دولت این خواهد بود که در رای خود تجدیدنظر کنیم .او افزود: هند در نشست بعدی شورای حکام در 24 نوامبر با توجه به این که «آنچه فکر می کنیم باید در جهت منافع ملی حیاتی مان باشد» تصمیم گیری خواهد کرد. وزیرخارجه هند تاکید کرد: ما در نشست قبلی موفق شدیم از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت جلوگیری کنیم . وی تصریح کرد: هند و آفریقا باید در کنار هم بایستند تا هیچ کشور یا گروهی از کشورها نتوانند اقدامی یکجانبه برای تبدیل کشورها به آنچه در عراق رخ داده است ، انجام دهند.

فضای مثبت

در همین حال رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : اگر امریکا علیه ایران توطئه ای طراحی نکند ، فضای اجلاس آتی شورای حکام به سمت مثبت شدن به نفع ایران می رود.علائالدین بروجردی همچنین در خصوص بحثهای صورت گرفته درباره شرکت سهامی ایران و روسیه ، اظهار کرد: پیشنهاد این شرکت به شکل رسمی قرار است از سوی روسیه مطرح شود. این اقدام اگر در جهت دعوت رئیس جمهور درسازمان ملل از تمامی کشورها برای مشارکت در فعالیت هسته ای ایران باشد ، پیشنهاد مثبتی است.

سولانا و استراو بررسی می کنند

جک استراو ، وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت : اتحادیه اروپایی در حال بررسی ازسرگیری مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران است . به گزارش رویترز از بروکسل ، استراو پیش از آغاز نشست وزیران امور خارجه اروپایی به خبرنگاران گفت : ما با دقت بسیار این نامه را بررسی کرده ایم. ما انتظار داریم ایرانی ها به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ مثبت دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها