همزمان با اجرای نرخ‌های جدید سود بانکی در بانک‌ها، بانک مرکزی بخش جدیدی از مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف برخی تسهیلات خرد که بیشتر برای رفع نیازهای مردم عادی پرداخت می‌شود را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۷۹۵۴۸۵

تمرکز بیشتر بانک مرکزی بر تسهیلات خرد و به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی هدف افزایش این تسهیلات اعلام شده است. در حالی که بسیاری از بانک‌های کشور به دلیل کمبود منابع عملا امکان پرداخت این تسهیلات در مقیاس وسیع را به مردم ندارند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار پیشنهادهای ارائه‌شده توسط بخش اعتباری بانک مرکزی را به شرح زیر مورد تصویب قرار داد:

الف) خرید کالاها و خدمات ضروری از قبیل کالاهای مصرفی بادوام نو و دست اول از محل تولیدات داخلی و هزینه تحصیل، ودیعه مسکن و سایر نیازهای ضروری مشابه، حداکثر تا مبلغ 80 میلیون ریال

ب) تسهیلات جعاله تعمیر مسکن حداکثر تا مبلغ 100 میلیون ریال

ج) تسهیلات خرید خودروی سواری (تولید داخل) معادل 60 درصد بهای خودرو و حداکثر به میزان 150 میلیون ریال

د) تسهیلات کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه، حداکثر تا مبلغ 50 میلیون ریال

ح) تسهیلات خرید خودرو بابت جایگزینی خودروهای فرسوده شخصی از محل تولید داخلی معادل 80 درصد بهای خودرو و حداکثر به مبلغ 200 میلیون ریال

ضمنا شورا مقرر کرد شیوه‌نامه اعطای تسهیلات خودرو و کالاهای مصرفی بادوام و نحوه مصرف آن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه و به بانک‌ها ابلاغ شود.

خودداری برخی بانک‌ها از اجرای نرخ‌های جدید سود

از سوی دیگر در حالی که اجرای نرخ‌های جدید سود بانکی از دیروز رسما آغاز شد بررسی‌های میدانی جام‌جم و سایر رسانه‌های کشور نشان داد که بسیاری از بانک‌ها از اجرای نرخ‌های سود جدید خودداری کرده و همچنان دریافت سپرده را براساس نرخ‌های قبلی انجام می‌دادند.

به عنوان مثال در برخی بانک‌ها نرخ سود سپرده روزشمار 22 درصد بود. در همین حال مسئولان شعب برخی بانک‌های دولتی و خصوصی در برابر پرسش جام‌جم تصریح می‌کردند که یا بخشنامه بانک مرکزی به دست‌شان نرسیده و یا نرخ‌های جدید را از شنبه هفته آینده اجرایی خواهند کرد.این ممانعت تا حدی بود که بانک مرکزی را به واکنش واداشت.

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در این باره به خبرگزاری صداوسیما گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ‌های جدید سود بانکی، همه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و مالی از امروز (چهارشنبه) مکلف به رعایت این نرخ‌ها هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها