هورامان را دوباره بشناسیم

روستای اورامانات تخت یا (هورامان یا اورامان) در استان کردستان یکی از مناطق بکر کشور به لحاظ قومی، زبانی، تاریخی، فرهنگی و آیینی است که ثبت جهانی این منطقه همراه آیین‌ها و منظر فرهنگی آن در دستور کار مسئولان است. مراسم پیرشالیار یکی از این آیین‌های چندهزار ساله است که جمعه گذشته (یازدهم اردیبهشت) در این منطقه و با حضور هزاران گردشگر داخلی و خارجی برگزار شد.
کد خبر: ۷۹۳۷۴۷

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در حاشیه این مراسم گفت: بر اساس دستورالعمل کنوانسیون میراث جهانی، 10 معیار برای ثبت منظر فرهنگی مناطق مختلف جهان قرار داده شده است که هر اثری برای ثبت جهانی باید چند مورد از این معیارها را به صورت برجسته و شاخص داشته باشد که خوشبختانه منطقه هورامان کردستان تمام چند شاخص مورد نظر برای ثبت اثر در فهرست آثار جهانی را داراست و به همین دلیل باید از تمام ظرفیت‌ها برای ثبت جهانی آن استفاده کرد.

آرمان وطن‌دوست با بیان این‌که زیرساخت‌های گردشگری در منطقه هورامان نیاز به توجه جدی دارد، تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به‌تنهایی قادر به ایجاد زیرساخت‌های لازم در هورامان نیست و نیاز به همکاری و هماهنگی مجموعه مدیریت استان دارد. هرچند نبود زیرساخت‌های لازم در این منطقه تاثیری در تصمیم‌گیری نمایندگان یونسکو برای ثبت هورامان در فهرست آثار جهانی ندارد و بعد از به ثبت رسیدن قطعا ایجاد این زیرساخت‌ها رشد و سرعت بیشتری خواهد یافت.

وی با اشاره به همایش هورامان، انسان، طبیعت و زندگی و مراسم کومسای (پیرشالیار) که به ترتیب در سنندج و هورامان تخت برگزار شد، افزود: امیدواریم بتوانیم مستندات لازم را از طریق این مراسم به نمایندگان یونسکو ارائه دهیم و نظر آنان را جلب کنیم.

مراسم پیرشالیار یکی از این آیین‌های کهن هورامان است که هرساله در میانه‌های فصل بهار برگزار می‌شود.

این مراسم که محلی‌های کردستان به آن کومسای می‌گویند و هرساله بعد از گذشت 45 روز از فصل بهار و دقیقا در آخرین روز جمعه نرسیده به 15 اردیبهشت با حضور تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی در هورامان تخت برگزار می‌شود، امسال نیز در روز جمعه یازدهم اردیبهشت ماه در این منطقه برگزار شد که البته با رنگ و بوی متفاوت‌تری نسبت به سنوات گذشته برگزار شد، زیرا تعدادی مهمان ویژه هم داشت؛ مهمانانی که به منظور بررسی شرایط ثبت هورامان در فهرست آثار جهانی راه پرپیچ و خم این منطقه را پیمودند تا نظاره گر نحوه برگزاری این مراسم باشند.

در این مراسم که به عقیده برخی از هزاران سال پیش در این منطقه با شکوه خاصی برگزار می‌شود، حداقل 10 هزار نفر شرکت کردند. مراسم کومسای حول محور شخصیت فرزانه و وارسته پیرشالیار که فردی عارف و دانشمند بوده، شکل گرفته و شامل بخش‌هایی همچون کوته‌کوته، کلاوروچنی، ذبح حیوانات، آش نذری هلوشین، عروسی پیرشالیار، شونیشت، تربی و کومسا می‌شود.

عروسی پیرشالیار، کوته‌کوته، شونیشت، کلاوروچنی، تربی و رسم کومسا همه پیش از این به ثبت ملی رسیده‌اند.

بشیر قاسمی، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر هورامان تخت با اشاره به این‌که این مراسم نماد فرهنگ و تاریخ زندگی هزاران ساله مردم هورامان است، گفت: مردم هورامان طی سال‌های متمادی برای پاسداشت فرهنگ و تاریخ سرزمین خود به برگزاری این مراسم اقدام می‌کنند، هرچند امسال به دلیل کمبود فضا و حضور زیاد مهمانان این مراسم به شیوه سنتی خاص خود برگزار نشد و فقط به صورت نمادین به اجرای برنامه‌های ویژه این مراسم اقدام کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها