توصیه‌های یک دزد به مالکان خودروها برای جلوگیری از سرقت

دزدان عاشق چه خودروهایی هستند

یکی از مهمترین سرقت‌ها که آمار بالایی را به خود اختصاص داده ، بحث سرقت خودرو است که در بیشتر شهر‌های کشور رواج دارد. سارقان حرفه‌ای براحتی و در کمتر از یک دقیقه در ماشین مورد نظر را باز کرده و وسایل داخل آن را به سرقت می‌برند. هرکدام از این سارقان در سرقت ماشین خاصی تبحر دارند؛ یکی پراید و دیگری 206. به گفته خودشان دزدی از ماشین‌های معمولی دستگرمی‌است. پول در ماشین‌های مدل بالاست، ولی در هر صورت کافی است که صاحب خودرو چه مدل پایین باشد و چه گرانقیمت، فقط یک لحظه از ماشین خود غافل شود، آن زمان است که در چشم برهم زدنی می‌تواند شاهد سرقت خودرو ، اجزای آن یا دست‌کم اشیای گرانقیمت درون خودروی خود باشد.
کد خبر: ۷۹۳۱۹۸
دزدان عاشق چه خودروهایی هستند

تعداد سارقان خودرو در سطح شهر بسیار زیاد است این‌گونه سارقان در کار خود تخصص دارند و به صورتی کار خود را انجام می‌دهند که در زمان وقوع جرم آب از آب تکان نمی‌خورد. البته بیشتر سارقان ترجیح می‌دهند که ماشین‌های دور از دسترس و دور از چشم دیگران را به سرقت ببرند و به قول خودشان خالی کنند، اگر این ماشین بدون قفل فرمان یا دزدگیر باشد ، کار سارقان را راحت‌تر می‌کند.

هفته گذشته در برنامه «بیراهه» که از شبکه اول پخش شد ، به پرونده سارقانی پرداخته شد که در شهر فردیس در استان البرز مرتکب سرقت‌های سریالی خودرو می‌شدند.

اعضای این گروه ده نفر بودند و به صورت باندی خودرو و اشیای داخل آن را سرقت می‌کردند با اقدامات و پیگیری‌های پلیس پاتوق این گروه شناسایی و خودرو‌های سرقتی هم کشف شد. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این باند سرقت خودرو بیش از ده‌ها فقره سرقت در پرونده خود دارند.

شیوه کار این گروه به صورتی بود که سه نفر از اعضای باند درون یک خودرو که آن هم سرقت شده بود، می‌نشستند و در خیابان‌ها می‌گشتند؛ یکی به عنوان راننده ،یک نفر به عنوان نگهبان که کارش کشیک کشیدن و پیدا کردن ماشین‌های بدون قفل فرمان و دزدگیر و بدون وسایل امنیتی بود و نفر سوم هم به سرقت ماشین‌ها می‌پرداخت. این سه نفر از غفلت صاحبان خودرو استفاده کرده و در یک چشم بر هم زدن خودروها را سرقت می‌کردند.

بیشتر مردم بر این باورند که دزدی زمان خاصی دارد و تفکر غالب نیز براین اساس شکل گرفته است که زمان سرقت بخصوص سرقت ماشین نیمه شب‌ها بوده که این تفکر اشتباه است. بسیاری از سارقان صبح‌ها و در ساعات شلوغ اداری روز کار می‌کنند . برخی سارقان هم پا را فراتر گذاشته و اقدام به سرقت لوازم با ارزش از روی داشبورد خودروها می‌کنند.

سرکرده باند ده نفره سرقت خودرو می‌گوید در هر شرایط و زمانی برای تامین پول دست به دزدی می‌زده است. می‌گوید قبل از این دوبار دیگر به زندان رفته و سابقه‌دار است، به همین دلیل کسی به او اعتماد نمی‌کرده و نمی‌توانست کاری پیدا کند برای همین به دزدی و سرقت از ماشین‌ها مشغول شده است، خالی بودن دستانش را بهانه دستبرد به اموال مردم می‌داند، ولی در جواب این سوال که «اگر دستانت خالی بود پس گوشی دو میلیون تومانی و گردنبند پنج میلیون تومانی از کجا آوردی؟» هیچ حرف قانع‌کننده‌ای ندارد.

یکی از اعضای دستگیر شده این باند با اشاره به این موضوع که از قبل در جریان سرقت خودرو‌ها نبوده می‌گوید: خانه یکی از اقوامم بودم که دوستم با من تماس گرفت و خواست که برایش مواد مخدر تهیه کنم، دنبالم آمدم و در مسیر رسیدن به محل خرید مواد، از من خواست خودروهایی را که شیشه آن پایین است یا قفل فرمان ندارند شناسایی کنم. تا رسیدن به مقصد وسایل داخل پنج یا شش ماشین را دزدید.

به گفته سرهنگ ایوب احمدی، فرمانده انتظامی‌ شهرستان فردیس، این گروه از اواسط بهمن 93 تا هفتم فروردین 94 در مجموع مرتکب 158 فقره سرقت خودرو و لوازم داخل آن شده و در فردیس و اطراف آن فعالیت داشتند.

وی ادامه می‌دهد: رانندگان زمانی که برای رسیدگی به کارهای روزانه خود به ادارات مراجعه می‌کنند، هر چند دقیقه یکبار به خودروی خود سربزنند و خودرو‌های خود را رها نکنند، چرا که ممکن است تا زمان برگشتن آنها خودرو مورد سرقت قرار گیرد. توصیه پلیس این است که رانندگان حداقل خودرو‌های خود را به سیستم ایمنی، بخصوص دزدگیر مجهر کنند.

سردار کامرانی صالح، فرمانده انتظامی‌ استان البرز نیز در ادامه این برنامه با تاکید براین موضوع که خود شهروندان هم باید برای جلوگیری از به سرقت رفتن خودرویشان و اجزای آن اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهند، می‌گوید: اگر خودرو‌ها مجهز به وسایل ایمنی نیست باید آنها را مجهز کرد و از قفل پدال و قفل فرمان یا سوئیچ‌مخفی استفاده کرد. نباید وسایل قیمتی خود را در داخل خودرو حتی داخل صندوق عقب خودرو قرار دهیم. پشت چراغ قرمز باید بیشتر موارد امنیتی را رعایت کرد، چرا که سارقان در همین فرصت‌های چند ثانیه‌ای سوءاستفاده می‌کنند.

سرکرده اصلی باند سارقان نیز در باره مسائل امنیتی خودرو‌ها می‌گوید که مردم نباید ماشین‌شان را در خیابان رها کنند و هر چند وقت یکبار به ماشین‌ سر بزنند، وقتی سارق احساس کند که صاحب خودرو از ماشینش غافل است به طرفش می‌رود و به سرقت آن می‌پردازد. ما سراغ خودروهایی می‌رویم که از لحاظ امنیتی ضعیف هستند. سرقت خودروهایی که قفل فرمان، پدال و دزدگیر دارند سخت است. البته ما می‌توانیم این قفل‌ها را باز کنیم، اما زمانبر است و هر لحظه احتمال دارد صاحب خودرو سر برسد. اغلب هم سراغ خودروهای مدل بالا می‌رویم. دیگر مثل قبل نمی‌توان خودروها را فروخت و باید آنها را اوراق کنیم. پس لوازم خودروهای مدل بالا آسان‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: این روزها نان در سرقت ضبط و پنل است. برخی راننده‌ها پنل را در داشبورد یا زیر صندلی مخفی می‌کنند که این محل‌ها کار ما را راحت می‌کند، چون اول سراغ این‌جاها می‌رویم.

در کمتر از یک دقیقه ضبط و باند را سرقت می‌کنیم و مشتری آن همیشه وجود دارد. خیلی از مالباختگان دنبال جنس دست دوم هستند و این بازار لوازم سرقتی را داغ کرده است. 158 فقره سرقت کار زیادی نیست و ما در روزهایی چهار پنج سرقت انجام می‌دادیم. همان روز هم همه وسایل سرقتی را پول می‌کردیم. ماشین‌ها را بعد از سرقت لوازم باارزش در کنار خیابان رها می‌کردیم.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها