مریم شیرازی، دانشمند ایرانی است که در همکاری با جمعی از اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ آژانس فضایی اروپا موفق به ارائه بهترین نمای سه‌بعدی از اعماق جهان شده است. در این نما فواصل، حرکات و دیگر ویژگی‌های کهکشان‌های دوردست نمایش داده شده است.
کد خبر: ۷۹۲۹۳۵

به گزارش ایسنا، این نما بسیار دقیق‌تر از نماهایی است که تلسکوپ هابل تهیه کرده بود و اجرامی در آن آشکار شده است که تا پیش از این مشاهده نشده بود. دانشمندان با استفاده از این نمای سه‌بعدی، قادر به بررسی هزاران کهکشان و کشف کهکشان‌های بی‌نهایت کم‌نور و دوردست خواهند بود.

شیمیدان ایرانی در بین دانشمندان یک درصد ISI

دکتر عبدالعلی علیزاده، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان دانشمند یک درصد ISI در ابعاد بین‌المللی معرفی شد. سنتز و شناسایی ساختار پروپلان‌های هتروسیکل از شاخص‌ترین فعالیت‌های تحقیقاتی وی می‌باشد که در جهان تعداد مقالات منتشر شده در این زمینه بسیار محدود و انگشت شمار است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: یک درصد به معنای این است که تعداد ارجاعات مقاله‌های فرد در یک بازه زمانی ده ساله فعالیت علمی، در بین کل محققان مرتب شده در دامنه یک صدم قرار گیرد و این موفقیت رصد شده و بر این اساس یک فرد به عنوان دانشمند برتر معرفی می‌شود.

وی معتقد است پژوهش دو بال دارد که یک بال آن آموزش و بال دیگر آن تجهیزات است و ما برای موفقیت در رقابت جهانی باید تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشیم.

ارتباط طاسی و سرطان پروستات

لابد می‌گویید چه ربطی دارد طاسی به پروستات؟!! مساله این است که پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند طاسی مردان با خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است.

به گزارش ایسنا، محققان موسسه ملی سرطان در آمریکا، اطلاعات بیش از چهار هزار مرد بین سنین 25 تا 74 ساله را بررسی کردند و دریافتند، مردانی که طبق الگوی خاصی، موهای خود را از دست داده و دچار طاسی می‌شوند، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات قرار دارند.

آنها اعلام کرده‌اند که مردان با هر درجه‌ای از طاسی، 56 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات در یک بازه زمانی 21 ساله قرار داشتند. همچنین در افراد دچار طاسی متوسط، این میزان تا 83 درصد افزایش را نشان می‌دهد. نتایج این تحقیق مشخص کرد، مردان با الگوی طاسی، سطح بالاتری از هورمون‌های مردانه را دارند که این هورمون‌ها موجب رشد سلول‌های سرطان پروستات می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها