به دنبال خشونت‌ها به مدت یک هفته در شهر بالتیمور وضع فوق‌العاده اعلام شد

آشوب، خشم و اعتراض در بالتیمور‌ آمریکا

کشته شدن مشکوک افراد سیاهپوست به‌دست نیروهای پلیس اتفاقی است که طی یک سال گذشته بارها در آمریکا رخ داده است. تنها تفاوت این حوادث، محل وقوع آن و نحوه کشته شدن این شهروندان است. پس از شهرهای فرگوسن، چارلستون شمالی، نیویورک و کلیولند، حال نوبت به شهر بالتیمور در ایالت مریلند رسید که شاهد این خشونت‌ها و اعتراض‌ها باشد.
کد خبر: ۷۹۲۷۹۵

این اعتراض‌ها پس از مراسم خاکسپاری «فردی گری» کلید خورد. گری که تنها 25 سال داشت، هفته گذشته توسط پلیس دستگیر شد و حین انتقال به ون پلیس از ناحیه ستون فقرات دچار آسیب‌دیدگی شده و در مسیر انتقال به بیمارستان فوت کرد. به گزارش جام‌جم و به نقل از روزنامه ایندیپندنت، صدها نفر از شرکت‌کنندگان پس از پایان مراسم در حالی که بازوهای یکدیگر را گرفته و روی زمین زانو زده بودند، با صدای بلند به رفتار پلیس اعتراض داشتند. با گذشت چند لحظه، آنها بلند شدند و به قدری جلو رفتند که در فاصله چند متری پلیس قرار گرفتند. آن‌طور که منابع خبری می‌گویند، تا این لحظه‌ تمام اعتراضات آرام بود و هیچ خشونتی وجود نداشت. اما ناگهان با حمله افراد به اماکن عمومی، شهر بالتیمور به یک میدان جنگی تبدیل شد. پیش از آغاز این خشونت‌ها اداره پلیس بالتیمور در بیانیه‌ای اعلام کرد، براساس گزارش‌های رسیده این تهدید وجود دارد که چند گروه تبهکاری فعال در این شهر ممکن است از این فرصت استفاده کرده و سعی در تخریب اموال عمومی داشته باشند.

در حالی که یکی از نمایندگان خانواده گری در پیامی از مردم این شهر ‌خواست آرامش خود را حفظ کرده و از خشونت به دور باشند، تصاویر تلویزیونی واقعیت دیگری را در خیابان‌ها نشان می‌داد. چند ساعت پس از این مراسم، صدها جوان و نوجوان این شهر به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کرده و ماشین‌های آنها را آتش زدند. تنها ماشین‌های پلیس هدف حمله این افراد قرار نگرفت زیرا تصاویر منتشر شده نشان می‌داد مغازه‌های اسلحه‌فروشی، بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها، ساختمان‌ها و حتی داروخانه‌ها هدف غارت مردم قرار گرفته و به آتش کشیده شد.

وضع حالت فوق‌العاده

با شدت گرفتن این اتفاقات، مقامات شهری و پلیس به مقابله با این حملات پرداختند. با ادامه این وضع، بیش از هزار نیروی پلیس از گارد ملی مریلند و 5000 افسر از ایالت‌های همجوار وارد این شهر شدند. گرچه فرماندار مریلند قول داده بود از نیروهای پلیس حداکثر حمایت به عمل خواهد، آمد اما این نیروها تا چند ساعت هدف سنگ‌پراکنی و خشونت مردم قرار داشتند. گزارش شده در این خشونت‌ها حدود 15 نیروی پلیس زخمی شدند. بنا به گفته مقامات پلیس 26 نفر نیز در این رابطه دستگیر شده‌اند.

به‌دنبال این اتفاقات، لری هوگان، فرماندار بالتیمور با شدت گرفتن درگیری‌ها در این منطقه وضعیت فوق‌العاده و اضطراری اعلام کرد. هوگان در یک کنفرانس خبری گفت: اکنون باندها و افراد تبهکار دست به اعمال غیرقانونی می‌زنند، اموال عمومی مورد چپاول قرار می‌گیرد و افراد بی‌گناه مجروح شده و با رعب و وحشت مواجهند، این شرایط قابل پذیرش نیست. استفنی راولینگز بلیک، شهردار بالتیمور نیز گفت منع آمد و شد روزانه از دیروز (سه‌شنبه) و از ساعت 22 تا 5 صبح اعمال می‌شود.

وی همچنین در واکنش به این ناآرامی‌ها گفت: «این یکی از تاریک‌ترین روزهای ما در شهر بالتیمور بود. می‌دانم که ما بهتر از این هستیم؛ می‌دانیم که دنیا نظاره‌گر ماست و نباید اجازه دهیم شهرمان به علت گروه کوچکی از خلافکاران که در شهر گشت می‌زنند، دچار هرج و مرج شود.» در این میان گزارش شده مدارس دولتی بالتیمور روز گذشته تعطیل بود. پلیس بالتیمور همچنین در پی این تظاهرات و آشوب از والدین خواست تا فرزندانشان را در منزل نگه دارند. لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا که روز گذشته اولین روز کاری‌اش را تجربه می‌کرد، گفت مقام‌های وزارت دادگستری را طی چند روز آینده به بالتیمور اعزام می‌کند.

البته پیش از آغاز این درگیری‌ها، اعتراضات آرامی در کلیسای محل زندگی «فردی گری» برگزار شد. جو جونز، رئیس مرکز «خانواد‌ه‌های محلی در بالتیمور» که به همراه عده زیادی در مقابل کلیسا تجمع کرده بودند، گفت: ما اینجا آمده‌ایم تا بگوییم جان گری بیهوده نبوده است. ما خواهان رسیدگی به این اتفاقات هستیم که طی یک سال گذشته باعث کشته شدن شهروندان سیاهپوست در سراسر آمریکا به دست نیروهای پلیس شده است.

این اعتراضات و خشونت‌ها در حالی بود که هنوز علت اصلی مرگ گری مشخص نشده است. تاکنون فقط شش مامور پلیس دخیل در حادثه مرگ او از خدمت تعلیق شده‌اند. این اعتراض‌ها از یک سال گذشته و با کشته شدن مایکل براون 18 ساله به دست نیروهای پلیس در شهر فرگوسن ایالت میسوری آغاز شد. اریک گارنر در نیویورک، تمیر رایس در کلیولند، رومین بریسبون در فینیکس و والتر اسکات در چارلستون شمالی از جمله شهروندان سیاهپوست آمریکایی بودند که طی این مدت توسط نیروهای پلیس کشته شده‌اند. تاکنون نیروهای پلیس در هیچ کدام از این پرونده‌ها، مجرم شناخته نشده‌اند و همین مساله خشم سیاهان را هم برانگیخته است.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها