سیف: نرخ سود سپرده‌ها باید ۲ درصد بالاتر از تورم باشد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر تدریجی بودن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، گفت: در مجموع وضع قابل قبول آن است که در شرایط تعادلی بالاترین نرخ سود سپرده حدود ۲ درصد از نرخ تورم انتظاری بیشتر باشد.
کد خبر: ۷۹۱۶۷۸

به گزارش فارس، ولی‌الله سیف با بیان این‌که ضروری است بانک مرکزی به قیمت تمام شده فعلی تجهیز منابع نیز توجه داشته باشد، اظهارکرد: بر این اساس نرخ سود تسهیلات نیز باید به نحوی تعیین شود که یک حاشیه سود حدود 4 درصدی برای بانک حاصل شود.وی افزود: بدیهی است در مراحل بعدی با وصول تدریجی مطالبات غیرجاری و تقویت انضباط در بانک‌ها متناسب با آن هزینه‌های بانک‌ها کاهش یافته و زمینه کاهش تدریجی سود تسهیلات بانکی و حاشیه سود نیز فراهم می‌شود.وی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی، افزود: بانک مرکزی در نظر دارد دامنه سودی را که متضمن پذیرش ریسک قابل قبول باشد، تعیین کرده و به بانک‌ها اجازه فعالیت در آن دامنه را بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این دامنه بانک‌ها با بررسی تقاضای تسهیلاتی و بررسی ریسک‌های محتمل نهایتاً می‌توانند تصمیم لازم را اتخاذ کنند. البته اگر بانک اعتقاد داشته باشد تسهیلات مورد نظر سودی بالاتر از دامنه تعیین شده دارد، باید مستندات مربوط را برای بررسی و تائید به بانک مرکزی بفرستد و در صورت تائید بانک مرکزی آن تسهیلات قابل پرداخت خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها