روزنامه‌های کشور از جریان‌های گوناگون برای روانشاد حسین قندی سنگ تمام گذاشتند

وداع تلخ مطبوعات با آقای تیتر

شنبه پنجم اردیبهشت 1394؛ روزی که می‌توان آن را روز «تیتر» نامید. روزی که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها میزبان چهره‌های سرشناس عرصه رسانه ایران بود تا پیکر حسین قندی را به سوی آرامگاه ابدی بدرقه کنند، روزی که «آقای تیتر» خود به تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌ها تبدیل شده بود.
کد خبر: ۷۹۱۶۱۹

به گزارش جام‌جم، گرچه حسین قندی، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری روز پنجشنبه گذشته چشم از جهان فرو بست، اما با وجود این روزنامه‌های صبح شنبه تهران، همزمان با تشییع پیکر او، خاموشی آقای تیترنویسی را در تیتر صفحه نخست خود قرار دادند و هر کدام سعی کردند در تیترهای متفاوت و خلاقانه‌گوی سبقت را از دیگری بربایند. حتی برخی مطبوعات ورزشی و اقتصادی هم در صفحات خود به مرگ حسین قندی پرداختند. برخی تیترها در اوج زیبایی و حرفه‌ای‌گری، مطبوعات را مزین کرده بود و برخی تیترها نیز صرفا به اطلاع‌رسانی درخصوص درگذشت یا تشییع پیکر قندی اختصاص داشت.

عرصه خلاقیت تیترنویسی

روزنامه آرمان امروز خلاقیتی به خرج داده بود و تیتر اصلی خود را سفید گذاشت. گرچه چینش صفحه اول این روزنامه می‌توانست بهتر از این باشد و عکس استاد را کاش در سمت مخالف سفیدی تیتر نخست قرار نمی‌داد و مخاطب متوجه می‌شد این سفیدی مرتبط با مرگ حسین قندی است.

روزنامه جام‌جم همان‌طور که صفحه دیروز مشاهده کردید این تیتر را برای مرگ قندی که روزگاری معاون خبر همین روزنامه بود در نظر گرفت: سکوت تیتر به احترام «آقای تیتر».

روزنامه هنرمند هم نوشت: تیترها به احترام استاد سکوت می‌کنند و یک عکس فول پیج (تمام صفحه) را به مرحوم قندی اختصاص داده بود و از دیگر رویدادهای خبری به‌طور کامل چشم پوشیده بود.

روزنامه قدس هم عکس اصلی خود را مانند روزنامه هنرمند به این استاد روزنامه‌نگاری اختصاص داد و «وداع با سلطان تیترها» را همراه این عکس منتشر کرد که البته به اصطلاح دوربُری ناشیانه این عکس هم کمی عجیب به نظر می‌رسید.

روزنامه ابتکار هم تیتر تلخی منتشر کرد با این مضمون: این «تیتر» یتیم است. روزنامه اعتماد هم که شاید بتوان گفت بیشترین آثار و گفتار را درباره مرحوم قندی جمع‌آوری، تولید یا بازنشر کرده بود عنوانی را انتخاب کرده بود که روی بسیاری از پلاکاردهای عزاداران حاضر در مراسم هم نقش بسته بود: اینجا «تیتر» هم ماتم می‌گیرد.

روزنامه ایران هم مرگ قندی را گرچه جزو تیترهای یک و دو خود قرار نداده بود اما تیتر «در سوگ معلم روزنامه‌نگاری» را برگزید.

مرگ، تلخ‌ترین تیتر «حسین قندی» هم تیتر روزنامه جهان اقتصاد و همشهری بود. روزنامه خراسان هم نوشت: تیترها در سوگ «قندی». فرهیختگان هم این عنوان را منتشر کرد: جاودانگی تیترهای ماندگار. روزنامه قانون هم در تیتری حزن‌انگیز نوشت: تیتر آخر را خودت بنویس. راه مردم هم نوشت: راه مردم: روزنامه‌نگاری بدون حسین قندی.

روزنامه جوان نیز با عنوان «قندی رفتنش را تیتر کرد» از استاد روزنامه‌نگاری نوشت، روزنامه مردم‌سالاری نیز با عنوان «خداحافظ آقای تیتر اول» در صفحه یک خود از درگذشت حسین قندی خبر داد و اما ساده‌ترین و مستقیم‌ترین تیتر را هم باید به سید خوش اخلاق مطبوعات و روزنامه اطلاعات اختصاص داد که ساده و صریح و شفاف تیتر زد: «حسین قندی به دیار باقی رفت.»

تشییع استاد

در شرایطی که این تیترها در صفحه نخست روزنامه‌ها نقش بسته بود، پیکر این استاد روزنامه نگاری از مقابل مرکز مطالعات رسانه به سوی قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (س)بدرقه شد. در مراسم تشییع پیکر قندی، حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با تسلیت به همه روزنامه نگاران و جامعه رسانه‌ای کشور و خانواده او فقط به بیان یک نکته بسنده کرد و گفت: استاد حسین قندی توجه خاصی به اخلاق حرفه‌ای داشتند گر چه جای او خالی‌ است اما کسانی که با امور آموزش در ارتباط هستند با آثار او بخوبی آشنا خواهند بود. به همه دوستداران، دانشجویان و خانواده استاد قندی تسلیت می‌گویم و یاد او را گرامی می‌دارم.

در ادامه مجید رضاییان روزنامه‌نگار هم گفت: استاد تیتر روزنامه‌نگاری ایران رفت، جایش برای همیشه خالی خواهد ماند. شاید نتوانیم حق مطلب را ادا کنیم اما به این نکته اشاره کنم که استاد قندی را باید از آثارش شناخت و نگاه کرد که او چه تاثیری روی شاگردان خود گذاشت.

فریدون صدیقی هم در سخنانی سطرهایی از شعر قیصر امین‌پور را قرائت کرد و گفت: قطار می‌رود تو هم می‌روی، جایش خالی است. به خودم و خانواده استاد حسین قندی و دخترانش تسلیت می‌گویم و سپاسگزار از همه کسانی که در جمع ما حاضر شدند.

در پایان این مراسم مهسا قندی دختر مرحوم حسین‌قندی ضمن عرض تسلیت و تشکر از همه حاضران که برای تشییع پیکر پدرش آمده بودند، گفت: از همه دوستداران، استادان و همکاران پدرم تشکر می‌کنم. کسی نبود که به خاطر عزیمت پدر اشک نریزد، از همه شما تشکر می‌کنم.

هادی خانیکی، علی‌اکبر اشعری، مهدی محسنیان‌راد، کامبیز نوروزی، بیژن نفیسی، فریدون صدیقی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، حسن نمکدوست‌تهرانی، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، بیژن‌مقدم، محمد سلطانی‌فر، مازیار ناظمی، مجید رضاییان، حسن میرعابدینی، محمدرضا مهدی‌زاده، اردشیر رستمی، یونس شکرخواه و... از چهره‌های مطرح عرصه رسانه بودند که حسین قندی را از جلوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها به سمت بهشت‌زهرا(س) تشییع کردند.

پیکر او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد و روز دوشنبه هفتم اردیبهشت هم مراسمی در مسجد الرضای تهران از ساعت 14 و 45 دقیقه تا 16و 15 دقیقه به یاد این استاد برگزار می‌شود.

چشمان قندی همچنان می‌خواند

همزمان با تشییع پیکر حسین قندی خبر دیگری نیز اعلام شد مبنی بر این که چشمان استاد روز گذشته اهدا شده است، بر این اساس و به گفته مجید رضاییان، قرنیه چشمان حسین قندی با رضایت همسر و دو فرزندش به بیماران نیازمند پیوند اعضا اهدا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها