طلال بن عبدالعزیز، شاهزاده سعودی در سخنانی انتقادی با اشاره به شکست کشورش در یمن گفت: متحدان ما را تنها گذاشتند و باعث ضعف روحیه سربازان ما شدند. این درحالی است که عربستان سعودی همچنان با وجود اعلام آتش‌بس به حملات تجاوزگرانه خود به یمن ادامه می‌دهد و هنوز هیچ نشانه‌ای برای دست یافتن به راه‌حل‌های دیپلماتیک به چشم نمی‌خورد.
کد خبر: ۷۹۱۲۴۸
اعتراف شاهزاده سعودی به شکست در یمن

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «الخبر پرس»، طلال بن‌عبدالعزیز، شاهزاده سعودی در مصاحبه با شبکه فوکس آلمان گفت: خلبانان مزدور که از آمریکا، اسرائیل، مصر، فرانسه و پاکستان در این حملات حضور داشتند؛ برای هر پرواز 7500 دلار مزد می‌خواستند و در واقع متحدان ما را در این جنگ تنها گذاشتند. وی که هجدهمین پسر «عبدالعزیز آل‌سعود» است و عهده‌دار مناصب مختلفی در داخل و خارج عربستان بوده، در گفت‌وگو با این شبکه آلمانی افزود: عربستان بتازگی دریافته که جنگ علیه یمن اقدامی نابخردانه و تصمیمی نادرست بوده است.

این شاهزاده عربستانی افزود: شمار زیادی از نیروهای ارتش عربستان در این جنگ پس از آن‌که متوجه شدند هم‌پیمانان ما را همراهی نمی‌کنند، از ترس کشته شدن به وسیله یمنی‌ها از خدمت فرار کردند. به گفته وی، اختلاف‌هایی در میان خاندان حاکم در عربستان در خصوص حمله به یمن بروز کرده است و عربستان در حال حاضر دریافته که تصمیم حمله به یمن نادرست بوده و به همین دلیل راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از این بحران را که قبلا نمی‌پذیرفت، اکنون می‌پذیرد. طلال بن عبدالعزیز از جمله شاهزاده‌های مخالف سیاست‌های سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان است. اظهارات این شاهزاده عربستانی در مصاحبه اخیر خود با شبکه فوکس آلمان باعث مشکلات زیادی برای وی شد تا جایی که تحت فشار مجبور به تکذیب سخنان خود شد.

در ادامه حملات هوایی عربستان به یمن گزارش شد که جنگنده‌های ائتلاف عربی عصر پنجشنبه حملات هوایی گسترده‌ای را علیه مقر فرماندهی دفاع هوایی و پایگاه هوایی استان «الحدیده» یمن صورت دادند. منابع محلی اعلام کردند، انفجارهای قوی در مقر گردان 130 دفاع هوایی که از قدرتمندترین اردوگاه‌های دفاع هوایی یمن به شمار می‌رود، رخ داد. این در حالی است که این منابع همچنین از وقوع شدیدترین بمباران ائتلاف عربی علیه پایگاه‌هایی در عدن خبر دادند. از سوی دیگر، جنگنده‌های ائتلاف عربی شش پایگاه وابسته به گروه انصارالله یمن (حوثی‌ها) را در منطقه «الضالع» تخریب کردند. حملات هوایی عربستان پایگاه‌های «القشاع»، «المظلوم»، «عبود» و مدرسه «الوبح» و یک ساختمان امور اجتماعی را تخریب کرد. همچنین همزمان با تشدید درگیری‌ها در استان عدن بین ارتش و نیروهای هم‌پیمان سعودی‌ها، یک گردان از گارد ملی عربستان در مرز با یمن مستقر شد.

از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت شمار کشته‌‌شدگان درگیری‌های یمن از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی به این کشور را بیش از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه در جریان یک کنفرانس خبری گفت سازمان جهانی بهداشت تعداد کشته‌‌شدگان را ۱۰۸۰ و آمار زخمی‌ها را ۴۳۵۲ نفر اعلام کرده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن، آمار کشته‌شدگان را بیش از ۲۵۰۰ نفر برآورد کرده بود. جنبش ائتلاف مدنی یمن نیز در کنفرانس خبری دیروز خود تعداد کشته‌شدگان را ۹۰۰ نفر اعلام کرد که ۳۷۰ نفر از آنها کودک و ۳۰۰ نفر زن هستند.

شرط انصارالله

جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای خواستار ازسرگیری گفت‌وگوی سیاسی با نظارت سازمان ملل متحد شد به شرط آن‌که گفت‌وگوها از همان نقطه‌ای که متوقف شد، شروع شود. انصارالله در این بیانیه بر لزوم توقف کامل حمله تجاوزکارانه رژیم سعودی علیه یمن و پایان یافتن محاصره تحمیل شده علیه ملت این کشور به عنوان شرط از سرگیری گفت‌وگو تاکید کرد. این درحالی است که از سوی مقابل منصور هادی نیز برای بازگشت به یمن و شروع گفت‌وگوهای سیاسی شرط گذاشته و گفته است، حوثی‌ها باید شهرها را تخلیه و سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند. همچنین در یک خبر دیگر آمده بود که گروهی از رهبران سیاسی جنوب یمن نیز با سفر به امارات با مقامات شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها