با وجود مدارک رسانه‌ها برای حذف 5 گروه از پردرآمدها، سخنگوی دولت باز هم توضیحات مبهمی در این خصوص می‌دهد

افزایش ۱۵ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان

سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز (دیروز) هیات وزیران، افزایش ۱۵ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ تصویب شد.
کد خبر: ۷۹۰۸۷۲

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان این که هیات وزیران همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی تبصره‌های 15 و 17 قانون بودجه سال 94 را به تصویب رساند، افزود: هیات دولت بتدریج در حال تصویب همه آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بودجه سال 94 کل کشور است.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که براساس تبصره 20 شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد ازجانب دولت اجرایی شده است یا خیر، اظهار کرد: تبصره 20 در باره چگونگی منابع و مصارف و احیانا حذف گروه‌هایی از افراد یارانه‌بگیر است.

وی گفت: البته برای اجرای این تبصره باید آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تصویب شود که هنوز به این تبصره نرسیده‌ایم.

نوبخت گفت: آنچه در بند (ه) تبصره 20 قانون بودجه تاکید شده این است که دولت موظف است افراد پردرآمد را مشخص و با تصویب آیین‌نامه اجرایی، یارانه پردرآمدها را قطع کند.

وی افزود: تصویب آیین‌نامه اجرایی به دولت واسپاری شده است.

سخنگوی دولت گفت: بنابر این چون این آیین‌نامه هنوز تصویب نشده، این اقدام صورت نگرفته است.

وی افزود: براساس تکلیف بودجه سال 94 تا الان هیچ یارانه‌بگیری از دریافت یارانه‌ها حذف نشده است.

نوبخت گفت: البته کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند یا افرادی که به نحوی اطمینان حاصل شده که پردرآمد هستند و قبلا حذف شده بودند یارانه آنها همچنان حذف است و ما حذف جدیدی نداشته‌ایم.وی افزود: بنابر این آنچه در فروردین امسال اتفاق افتاد ناشی از تشخیص تبصره 21 بودجه سال 93 کل کشور بوده است که براساس آن ایرانیان خارج از کشور حذف شدند و البته در صورتی که درباره تبصره 20 بودجه سال 94 آیین‌نامه‌اش را مصوب کنیم حتما به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خبرنگاری از نوبخت پرسید: آیا خبر حذف پنج گروه جدید یارانه‌بگیران را که در روزهای اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است، تائید می‌کنید، گفت: این صحت ندارد.

وی افزود: چون باید برای حذف افراد یا گروه‌های جدید تبصره 20 بودجه 94 مصوب شود و هنوز این اتفاق نیفتاده بنابر این، این موضوع صحت ندارد.

این در حالی است که رسانه‌ها دیروز تصاویر پردرآمدهای معترض به حذف یارانه نقدی را در سازمان هدفمندی یارانه‌ها را به چاپ رساندند. حتی فرم اعتراض به حذف یارانه نقدی که نام گروه‌های پنجگانه در آن درج شده نیز به چاپ رسیده است. از این رو معلوم نیست دم خروس را باورکنیم یا قسم سخنگوی دولت را ...

تائید حذف یارانه افراد پردرآمد در تماس تلفنی با سازمان هدفمندی

در همین حال فارس در تماس با سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها و گفت‌وگو با یکی از اپراتورهای بخش یارانه این سازمان علت قطع یارانه برخی از شهروندان را جویا شد. متن این گفت‌وگوی جالب به این شرح است:

فارس: با سلام، چرا یارانه بنده در ماه گذشته حذف شده و دلیل آن چیست؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: آیا شما سرپرست خانوار هستید؟

فارس: بله.

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: آیا در ده سال گذشته به خارج کشور سفر داشته‌اید؟

فارس: بله.

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: چند گروه از افراد در اسفند ماه حذف شدند که یکی از علت‌ها مسافرت به خارج از کشور بوده و یکی دیگر از عواملی که موجب حذف افراد شده دارا بودن خودروهای خارجی است.

فارس: آیا سفرهای زیارتی هم محسوب می‌شود؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: خیر، شامل سفرهای زیارتی مانند مکه، سوریه و کربلا نمی‌شود.

فارس: به غیر از افرادی که سفر خارجی داشته یا خودروی خارجی دارند، آیا افراد دیگری هم حذف شده‌اند؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: پزشکان، صرافان، دانشجویان رشته پزشکی، اعضای هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های دولتی از گروه‌هایی هستند که حذف کردیم؛ هر تعداد از افراد خانواده که خودروی خارجی به نامشان باشد، یارانه سرپرست حذف خواهد شد.

فارس: آقای نوبخت اعلام کردند که یارانه هیچ کس قطع نشده است، یارانه چند نفر را قطع کردید؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: به نوشته‌ روزنامه‌ها و رسانه‌ها توجه نکنید. از اسفندماه یارانه افرادی از گروه‌ها که خدمتتان گفتم، حذف شده است و به عبارتی جزو اقشار پردرآمد محسوب شدند.

فارس: آیا نمی‌شود یارانه را دوباره برقرار کرد؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: ما در بخش یارانه سازمان هدفمندی هستیم و در این باره پاسخ می‌دهیم؛ برخی افراد مانند شما اطلاع ندارند که چرا یارانه‌شان قطع شده است، این پنج گروه افراد طبق بخشنامه از دریافت یارانه محروم شدند.

فارس: آیا بخشنامه رسمی ارسال شده است؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: بله، بخشنامه شده است.

فارس: آیا به شما اسامی هم داده‌اند؟

اپراتور بخش یارانه سازمان هدفمندی: خیر، بر اساس بررسی‌هایی که دولت انجام داده از روی کد ملی یارانه افرادی که شامل آن پنج گروه هستند، حذف شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها