مسافران: ترمز اتوبوس مشکل داشت و راننده به هشدار‌ها توجه نکرد

نقص فنی اتوبوس‌ جان ‌12 نفر را گرفت

مسافران پرواز مشهد ـ ساری وقتی به دلیل شرایط نامساعد جوی مجبور به فرود در فرودگاه مهرآباد شدند، تصمیم گرفتند با اتوبوس به شهر خود بازگردند، اما برخورد اتوبوس با کوه مرگ 12 نفر از آنها را رقم زد.
کد خبر: ۷۹۰۴۵۰

فرمانده انتظامی استان مازندران در این باره به جام‌جم گفت: ساعت 8 و 30 دقیقه دیروز فردی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام کرد یک اتوبوس مسافربری در منطقه اوریم در حوالی سوادکوه، پس از برخورد با کوه واژگون شده است. ماموران موضوع را به اورژانس و گروه‌های امداد جاده‌ای گزارش داده و برای بررسی موضوع به آنجا اعزام شدند. بررسی‌ها نشان داد، اتوبوس از نوع اسکانیا و از تهران به سمت مازندران در حرکت بوده که این حادثه تلخ رخ داده است.

سردار مسعود جعفری‌نسب افزود: دقایقی بعد با حضور امدادگران اورژانس، جمعیت هلال‌احمر و امداد جاده‌ای شهرهای ساری، قائمشهر، آمل و سوادکوه در محل حادثه، عملیات نجات برای خارج کردن مسافران از میان آهن پاره‌های اتوبوس آغاز شد. آنها در ادامه عملیات توانستند 19 زن، مرد و کودک را که بشدت مصدوم شده بودند خارج و از طریق آمبولانس به بیمارستان شهدای زیرآب شهرستان سوادکوه منتقل کنند. امدادگران در ادامه عملیات، جسد هفت زن و سه مرد و یک دختر خردسال را از میان لاشه اتوبوس خارج کردند اجساد برای شناسایی هویت‌هایشان به پزشکی قانونی منتقل شدند و این عملیات پس از حدود دو ساعت پایان گرفت.

مصدومان می‌گفتند راننده مقصر است

همزمان با شروع تحقیقات از مصدومان معلوم شد، آنها در میانه راه متوجه شده‌اند ترمز اتوبوس به‌خوبی عمل نمی‌کند و موضوع را به راننده اطلاع داده و از او خواستند توقف کند تا با اتوبوس دیگری به مقصدشان بازگردند که راننده به اعتراض مسافران توجهی نکرده و اعلام کرده هیچ مشکلی برای مسافران پیش نمی‌آید تا این‌که در منطقه اوریم در جاده سوادکوه راننده نتوانسته خودرو را کنترل کند وپس ازبرخورد به کوه واژگون شده بود.

نقص فنی ترمز اتوبوس حادثه آفرید

به گفته فرمانده انتظامی استان مازندران، کارشناسان راهور نیز عمل نکردن ترمز و نقص فنی اتوبوس را علت این حادثه اعلام کردند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم در این باره به جام‌جم گفت: یکی از مصدومان در بیمارستان شهدای زیرآب به دلیل شدت صدمات فوت کرد، پنج نفر از مصدومان که حالشان وخیم بود نیز با کمک بالگرد به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری منتقل شدند. یکی از این افراد که پسر خردسالی بوده تحت عمل جراحی قرار گرفته و پسر خردسال دیگری، دو مرد و یک زن جوان هم تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی هستند.

مسافران بازمانده از سفر هوایی بودند

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سوادکوه نیز به جام‌جم گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد سرنشینان اتوبوس، مسافران پرواز ساری به مشهد بودند که هواپیمای حامل آنها نتوانسته بود در فرودگاه ساری بنشیند، از این رو این هواپیما در فرودگاه تهران به زمین نشست و مسافرانی را که قرار بود با یک پرواز به ساری منتقل شوند با اتوبوس راهی ساری شدند.

جهانگیر آذری افزود: راننده به طول شش تا هفت کیلومتر توانایی کنترل اتوبوس را از دست داده و پس از برخورد به گاردریل به کوه برخورد کرده و واژگون شده بود. این اتوبوس فرسوده نبوده، اما نقص فنی داشته و اظهارات راننده و کمک راننده اتوبوس که در این حادثه زنده مانده‌اند، نشان می‌دهد که چراغ ترمز اتوبوس روشن شده بود.

مسافران اتوبوس را انتخاب کردند

مدیر حراست هواپیمایی ماهان در این باره به جام‌جم گفت: شامگاه دوشنبه هواپیمای شرکت ماهان با 54 مسافر فرودگاه مشهد را به قصد ساری ترک کرد که 50 دقیقه بامداد سه‌شنبه هواپیما به فرودگاه دشت ناز ساری رسید و خلبان دو بار تصمیم گرفت فرود بیاید، اما به دلیل نداشتن دید کافی نتوانست فرود بیاید. بنابراین طبق دستور عمل پروازی تصمیم گرفت به نزدیک‌ترین فرودگاه بازگردد.

حمیدرضا خاندانی افزود: بنابراین به سمت فرودگاه مهرآباد بازگشت و ساعت 1 و 44 دقیقه بامداد در باند آنجا فرود آمد. پس از یک ساعت مشخص شد هنوز وضع هوا در ساری مساعد نشده است بنابراین بلیت مسافران کنسل شد. در همین موقع از مسافران خواستیم اگر می‌خواهند منتظر بمانند و با پرواز ساعت 5 و 50 دقیقه سه شنبه به مشهد بازگردند یا با هواپیمای شرکت دیگری و با هزینه ما راهی ساری شوند.

وی یادآور شد: اما آنها خواستار بازگشت به ساری با اتوبوس شدند. یک نفر از مسافران خواست تا دوباره به مشهد بازگردد. چهار نفر از آنها با تاکسی و بقیه هم تصمیم گرفتند با اتوبوس به سمت ساری حرکت کنند. بنابراین پس از هماهنگی با یکی از شرکت‌های اتوبوسرانی پایانه مسافربری غرب تهران 11 نفر از مسافران سوار یک اتوبوس و 37 نفر دیگر سوار اتوبوس دیگری شده و به سمت ساری حرکت کردند که این حادثه تلخ برای سرنشینان یکی از اتوبوس‌ها رخ داد.

مدیر حراست هواپیمایی ماهان خاطرنشان کرد: هواپیما نقص فنی نداشته و فقط به دلیل کاهش دید در پرواز نتوانسته بود ادامه مسیر بدهد و مجبور به فرود در فرودگاه مهرآباد تهران شده است.

همچنین رضا احمدی، مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های استان مازندران هم به فارس گفت: این پرواز با تشخیص خلبان در فرودگاه ثانویه که فرودگاه مهرآباد بود نشسته و مسافران به سلامت پیاده شدند. این به معنای این است که مسافران پرواز سالم بودند و با توجه به این‌که سلامت مسافران پس از پیاده شدن از هواپیما برعهده شرکت هواپیمایی است مابقی مسئولیت نیز برعهده شرکت هواپیمایی ماهان بوده است.

اعزام کارشناسان به محل حادثه

سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه در این باره به جام‌جم گفت: در بررسی‌های اولیه کارشناسان راهور معلوم شده نقص فنی و سرعت غیرمجاز اتوبوس علت این حادثه بوده است. یک گروه از کارشناسان پلیس راه از تهران به محل حادثه اعزام شده و بررسی علت حادثه را آغاز کرده‌اند. در صورت تائید نقص فنی اتوبوس با شرکتی که این خودرو متعلق به آن بوده برخورد قانونی خواهد شد.

خانواده‌های مسافران با حضور در پزشکی قانونی در حال شناسایی اجساد اعضای خانواده خود هستند و حال مصدومان حادثه وخیم گزارش شده و احتمال این‌که تعداد قربانیان افزایش پیدا کند، وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها