شبکه آبیاری و ترمیم سد انحرافی دهلران با حضور معاون رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

احیای اراضی کشاورزی بایر در استان ایلام

استان ایلام روز گذشته میزبان معاون رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان از جمله وزیر نیرو بود که به‌منظور بررسی میزان پیشرفت مصوبات سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به این استان و بازدید از پایانه مرزی مهران و طرح احیای اراضی کشاورزی ایلام به این استان سفر کردند.
کد خبر: ۷۸۹۹۹۱

ایلام از آن دست استان‌هایی است که از ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف کشاورزی، پایانه‌های مرزی و ذخایر نفت و گاز برخوردار است، با این حال به‌دلیل استفاده نشدن از این ظرفیت‌ها در جهت پیشرفت و آبادانی این استان و اشتغالزایی طی ادوار گذشته، این استان همواره بار محرومیت را بر دوش می‌کشید و بیکاری یکی از معضلات مردم بویژه جوانان ایلامی به‌شمار می‌رفت. تا این‌که رهبر معظم انقلاب در سال 75 دستوری مبنی بر احیای 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام را که 50 هزار هکتار آن مربوط به ایلام است صادر کردند. این طرح تا سال گذشته به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات پیشرفت چندانی نداشت، اما از سال گذشته و با تامین اعتبار 1.5 میلیارد دلاری، اجرای آن با جدیت بیشتری در این دو استان دنبال شد.

این طرح که از سال 89 مسئولیت آن به موسسه جهاد نصر وابسته به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد و شامل 500 هزار هکتار در خوزستان و 50 هزار هکتار در ایلام می‌شود، قرار است در اراضی پایاب سدهای موجود در پنج حوضه دز، کارون، کرخه، مارون، زهره و خیرآباد در ذیل شبکه‌های اصلی و در اراضی اجرا شود که یا هیچ کشتی در آنها صورت نمی‌گیرد، یا کشاورزی به‌صورت سنتی و پراکنده و با عملکرد بسیار پایین در آنها انجام می‌شود. براساس این طرح که طرحی کامل و شامل توسعه کشاورزی، باغداری، شیلات و دامپروری در اراضی یادشده است، تمام این اراضی ابتدا احیا شده و سپس زیر کشت خواهد رفت که برای انجام این امر ابتدا باید زیرساخت‌هایی همچون تسطیح و زهکشی اراضی و اصلاح سیستم آبیاری انجام شود.

این طرح که در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به استان‌های ایلام و خوزستان ، براجرای آن تاکید شد، در سفر روز گذشته جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری نیز مورد بازدید قرار گرفت تا دولت به ایلامی‌ها این دلگرمی را بدهد که برخلاف دولت‌های گذشته علاوه بر انجام مصوبات، پیگیر اجرای صحیح و سریع آنها نیز هست.

اسحاق جهانگیری در این سفر با بیان این‌که استان ایلام ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف بویژه آب و خاک و انرژی دارد که طرح‌های مهمی نیز در این حوزه‌ها از جمله آبیاری و ساخت سد در حال اجرا و افتتاح است، به سهم 50 هزار هکتاری ایلام از طرح بزرگ احیای 550 هزار هکتاری اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح در آینده نزدیک در ایلام، شاهد شکوفایی و تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.

در همین زمینه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به بازدید جهانگیری از شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی فکه و عین خوش شهرستان دهلران به جام‌جم می‌گوید: از 50 هزار هکتاری که قرار است در استان ایلام و دشت‌های عباس، فکه و عین‌خوش احیا و بهره‌برداری شود، تاکنون قرارداد احیای 23 هزار و 326 هکتار با مبلغی بالغ بر 2176 میلیارد و 951 میلیون ریال در نواحی مختلف عمرانی دشت عباس و عین خوش با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. همزمان مطالعات اجرای طرح آبیاری تحت فشار در 30 هزار هکتار از اراضی در دشت‌های فکه و عین خوش نیز شروع شده است.

عبدالرضا بازدار می‌افزاید: عملیات اجرایی طرح مذکور در عین خوش به دو ناحیه (E2، E1) عین خوش یک و دو آغاز شده که مساحت ناحیه عمرانی E1به مساحت 3108 هکتار با پیشرفت فیزیکی 36 درصد در حال انجام است و اجرای طرح در ناحیه عمرانی E2 نیز به مساحت 4705 هکتار با پیشرفت فیزیکی 2.5 درصد اخیرا شروع شده است.

به گفته وی، طرح احیای 50 هزار هکتار اراضی ایلام به منظور کشت محصولات استراتژیک شامل گندم، ذرت، دانه‌های روغنی، صیفی‌جات و توسعه باغات گرمسیری اجرا خواهد شد که موجب اشتغالزایی ده هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. بازدار یادآور می‌شود: طرح احیای 50 هزار هکتار در اراضی اجرا می‌شود که پیش از این بایر بوده و هیچ‌گونه کشت و کاری در آنها صورت نمی‌گرفته است، اما پس از اجرای طرح، این اراضی به روش کشت آبی و با سیستم آبیاری تحت فشار زیر کشت خواهد رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۳۰ درصد از جمعیت این استان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و این استان ۶۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی استان ایلام استفاده از آب سدهای استان برای توسعه بخش کشاورزی است، زیرا هم‌اکنون از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی استان، ۷۳ هزار هکتار یعنی ۲۰ درصد اراضی آبی بوده و بقیه دیم است. به همین دلیل برنامه‌ریزی جامعی برای استفاده از آب رودخانه‌ها و سدها برای بخش کشاورزی استان طراحی شده و سعی می‌شود میزان زمین‌های آبی در استان افزایش یابد.

افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی موسیان

اجرای شبکه آبیاری و زهکشی و ترمیم سد انحرافی دهلران یکی از طرح‌های آبی ایلام بود که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. اجرای این پروژه از سال ۱۳۸۶ شروع شد و با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان به سرانجام رسید. با بهره‌برداری از این پروژه ده هزار و ۶۸۰ هکتار از زمین‌های منطقه موسیان در شهرستان دهلران تحت پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت. این طرح باعث تامین آب ۲۴ میلیون مترمکعبی پتروشیمی دهلران می‌شود و برای آن ۵۰ کیلومتر شبکه زهکشی احداث شده است. شهرستان دهلران به‌واسطه داشتن زمین‌های حاصلخیز برای کشاورزی توانسته لقب سیلوی گندم استان ایلام را به خود اختصاص دهد و این شهرستان نیمی از گندم استان را تامین می‌کند.بازدید از وضع و امکانات منطقه مرزی مهران یکی دیگر از برنامه‌های معاون اول ریاست‌جمهوری در سفر به ایلام بود. این مرز که یکی از پایانه‌های مرزی سفر به عتبات عالیات است، از ظرفیت بی‌نظیری در بحث توسعه گردشگری مذهبی و صادرات کالا به عراق برخوردار است.

جهانگیری نیز در این سفر با اشاره به این ظرفیت‌ها و ضرورت بهره‌برداری از آنها، پیوستن مهران به مناطق آزاد کشور را راهی در جهت استفاده از این ظرفیت‌ها عنوان کرد و افزود: تبدیل منطقه مهران به یک منطقه آزاد در دولت تصویب شده و این طرح بزودی به مجلس تقدیم می‌شود تا از این طریق امکانات رفاهی بیشتری در اختیار تجار و بازرگانان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها