اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های عربستان در منطقه همچنان ادامه دارد

واکنش مراجع تقلید به رسوایی آل‌سعود

با وجود لغو پروازهای عمره به عربستان در پی هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی، واکنش‌ها به سیاست‌های ریاض در قبال این رسوایی و نیز راهبردهای ریاض در منطقه همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۷۸۸۴۸۲

در تازه‌ترین این واکنش‌ها، جمعی از مردم مشهد در اعتراض به رویکرد عربستان در رابطه با تحولات منطقه، تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کردند و دانشجویان نیز امروز در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران دست به برپایی تجمع می‌زنند.

همزمان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در نشستی خبری، درباره‌ تعلیق سفرهای حج عمره در اعتراض به این اقدام گفت: افکار عمومی ایران حتی افکار عمومی جهان و مسلمانان و هر کسی که به سفر حج می‌رود، نسبت به مساله تعرض به دو نوجوان ایرانی و نسبت به شرایط به وجود آمده حساس هستند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان سعودی مبنی بر پیگیری این موضوع و اتخاذ اشد مجازات برای عاملان این اتفاق گفت: امیدوار هستیم که پیگیری‌ها هرچه سریع‌تر باشد و دولت عربستان با حساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به صدور حکم متناسب با این جرم اقدام کند.

وی در رابطه با قطعنامه‌ صادر شده در شورای امنیت در مورد یمن گفت: ما انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به مساله‌ حملاتی که زیرساخت‌ها و مردم بی‌گناه را مورد هدف قرار داده است، می‌پرداخت، اما این مساله‌ مهم نادیده گرفته شد و انتظار می‌رود مسائل یمن واقع‌بینانه و مبتنی بر واقعیات دنبال شود.

همزمان سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز درباره رسوایی فرودگاه جده گفت: مسئولان عالی‌رتبه عربستان قول داده‌اند با اقدام غیرانسانی و ضداسلامی دو مامور خاطی قاطع برخورد کنند.

به گزارش ایرنا، سیدعلی قاضی عسکر در جلسه مسئولان مناطق بعثه مقام معظم رهبری افزود: بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بشدت و با قاطعیت در حال پیگیری این موضوع مهم است و پس از حصول نتیجه آن را به اطلاع همگان خواهد رساند.

او با تاکید بر این که حادثه فرودگاه جده تجاوز نبوده، بلکه اقدام برای تعرض و آزار جنسی بوده است، گفت: این حادثه زشت و ناگوار بشدت محکوم است و حتما باید خاطیان محاکمه و به اشد مجازات برسند، اما هرگز نباید با مسائل مهم دینی و اسلامی، احساسی برخورد کنیم.

وی هشدار داد: متاسفانه در یک چنین حوادثی، عناصر ضدانقلاب و احیانا غیرمعتقد به دین و اسلام در پوشش خیرخواهی وارد معرکه شده و به فتنه‌های بزرگی دامن می‌زنند که مردم باید مراقب این فتنه‌ها باشند.

در همین حال مراجع تقلید در کشورمان نسبت به رسوایی جده و سیاست‌های منطقه‌ای ریاض واکنش نشان دادند.

آیت‌الله جوادی‌آملی:

نجات مکه و مدینه، جهاد اکبر است

آیت‌الله جوادی‌آملی، مرجع تقلید شیعیان در درس تفسیر قرآن کریم خود با بیان این‌که نجات مکه و مدینه از دست آل‌سعود، جهاد اکبر است، اظهار کرد: وضع آل‌سعود نشانه به غارت رفتن عقل و دین است.

به گزارش نسیم، وی با اشاره به وقایع اخیر عربستان گفت: آن سالی که حادثه تلخ زائران ایرانی در حرمین شریفین اتفاق افتاد، عده‌ای مقالاتی نوشتند که مکه و مدینه باید در اختیار چه کسی باشد؟ و چه کسی باید متولی آن باشد. متولی سرزمین وحی باید مردان باتقوا باشند، نه آل‌سعود.

اینها کسانی هستند که اجداد آنان کعبه را بتخانه و آنجا را شرابخانه کرده بودند و کلیدداری کعبه را در مجلس قمار با چند مشک شراب باختند و تولیت آن را با چند مشک شراب معامله کردند.

این مفسر قرآن با بیان این که نجات مکه و مدینه از دست آل‌سعود وظیفه آحاد مردم است، بیان کرد: به فکر دولت‌ها نباید بود؛ خود ملل اسلامی اگر به این فکر باشند که حرمین را از شر آل‌سعود نجات دهند، این جهاد اکبر است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

رسوایی جده در تاریخ بی‌سابقه است

آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع تقلید با بیان این که رسوایی بی‌سابقه شما در جده برای همگان کافی است و در تاریخ سابقه‌ ندارد، گفت: امیدوارم تذکرات ما را دوستانه بگیرید و مطابق آن عمل کنید و مسلمانان را از این بلای عظیم نجات دهید.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،‌ وی در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با محکوم کردن سخنان سخیف امام جماعت مسجدالحرام علیه شیعیان گفت: پس از ظهور داعش، القاعده و النصره معلوم شد که مکتب شما برخلاف عقل، نص و قرآن بوده و میوه این درخت همین گروه‌های تروریستی است، پس از مکتب وهابیت فاصله بگیرید و به مسلمانان بپیوندید. وی با اشاره به سخنان امام جماعت مسجدالحرام مبنی بر این که نباید به جنگ اسرائیل برویم، بلکه باید با شیعیان بجنگیم، افزود: شما دیروز می‌گفتید که تکفیری‌ها از ما نیستند، اما امروز در مقدس‌ترین مکان شروع به تکفیر شیعیان کرده‌اید؛ آن هم بعد از آن که فساد مکتب شما بر همگان ظاهر شده است. وی با محکوم کردن حمایت مفتی اعظم عربستان از حمله این کشور به یمن گفت: شما خود را از دیگران جدا کرده‌اید و شیعه و سنی را تکفیر می‌کنید. شما عراق و یمن را خراب و ویران کردید، حالا طلبکار شدید؟

آیت‌الله نوری‌همدانی:

آل‌سعود نوکر آمریکا هستند

آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید از تعلیق اعزام عمره مفرده تا زمان مجازات قاطع ماموران متخلف عربستان سعودی حمایت و در عین حال تاکید کرد که برای بعد از آن باید فکری کرد.

به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود با حضور طلاب و روحانیون در مسجد اعظم قم، حمله آل‌سعود به یمن را محکوم و تاکید کرد: عربستان سعودی که سالانه چند میلیون قرآن چاپ و منتشر می‌کند، باید به آیات قرآن که تاکید می‌کند «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» ملتزم باشد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: آل‌سعود نوکر آمریکا هستند و قربان صدقه آنها می‌روند، اما کسانی را که در برابر ائمه(ع) تعظیم می‌کنند مشرک می‌دانند. آیت‌الله نوری‌همدانی با طرح این پرسش که جرم مردم یمن چیست که این گونه مورد تجاوز نظامی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: یمنی‌ها می‌خواهند مستقل باشند و متاسفانه مورد حمله کشورهای عرب و بظاهر اسلامی قرار گرفته‌اند. این مرجع تقلید، رهبر انصارالله یمن را فردی شجاع توصیف کرد و ضمن دعا برای حل مشکلات این کشور، اظهار کرد: ما ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی به یمن، از مظلومان این کشور حمایت و دفاع می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها