رئیس‌جمهور در جمع مردم استان گیلان:

همه به فکر منافع و عزت ملی‌ باشیم

رئیس‌جمهور کشورمان در سفر استانی به گیلان و در اجتماع مردم رشت با اشاره به این‌که امسال سال همدلی، وحدت و اتحاد و اعتماد میان دولت و ملت است، گفت: امسال باید از منافع فردی، حزبی و جناحی گذشت و همگان باید به منافع و عزت ملی بیندیشند تا در سایه این وحدت و اتحاد، راه توسعه کشور را پیش ببریم.
کد خبر: ۷۸۸۴۷۳

دکتر روحانی همچنین در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان گیلان همدلی و همزبانی را با گذشتن از منافع فردی و جناحی ممکن دانست و خاطر نشان کرد: احزاب، گروه‌ها و جناح‌ها، سلایق مختلفی داشته و دارند و این اشکالی ندارد، اما باید با هم بحث کنیم و دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر سازیم. رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت نقد و انتقاد دلسوزانه در تقویت نظام گفت: منتقد دلسوز عین حامی دلسوز است چرا که منتقدی که دلسوزانه حرف بزند و نکته‌ای را بیان کند، در مسیر تقویت نظام گام برمی‌دارد.

رئیس‌جمهور: این‌که سنای آمریکا چه می‌گوید، به ما ربطی ندارد

همچنین رئیس جمهور کشورمان با توجه به تصویب طرح بازبینی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا ، گفت: به شما اعلام می‌کنیم طرف ما سنای آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا نیست، بلکه طرف ما یک مجموعه به نام گروه 1+5 است.

حسن روحانی با بیان این‌که مذاکرات ما با قدرت‌های جهانی یکی از دستاوردهایش برای همه جهان این بود که بدانند در ایران تنوع فکر و سلیقه داریم و ممکن است افکارمان متفاوت باشد،‌ گفت: اما آنجا که مساله منافع ملی و توافق سرنوشت‌ساز برای ملت باشد، همه ما متحد و منسجم خواهیم بود. وی تاکید کرد: امروز همه قدرت‌های دنیا و حتی رئیس‌جمهور آمریکا در همین روزهای اخیر این نکته را مورد توجه قرار داده‌اند که ماهیت نظام مردم‌سالار دینی ایران قابل تغییر نیست و در این مذاکرات حدود 16 ماهه، دنیا به این واقعیت اعتراف کرد که توسعه ایران و مسیر حرکت این ملت به سمت قله‌های توسعه، علم، دانش و صنعت دائمی و همیشگی خواهد بود.

او با اشاره به این‌که همه ما متحد و یکپارچه به جای تقابل راه تعامل سازنده با دنیا را برگزیده‌ایم، افزود: تردید نکنید در این مسیر ملت ایران موفق و پیروز خواهد بود و دولت و ملت به اصول خود پایدار و وفادارند، اما این دولت و ملت انعطاف‌پذیر است یعنی همانی که رهبر انقلاب از آن به عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که مسیر ما اعتدال و تعامل، گفت‌وگو و منطق و به کرسی نشاندن حق مسلم ملت بزرگ ایران خواهد بود، گفت: ما امروز انسجام‌مان را در این کشور به نمایش گذاشته‌ایم و به طرف مقابل و قدرت‌های گروه 1+5 اعلام می‌کنیم که خواهان توافق عزتمندانه هستیم و قدم‌های لازم را پیش گذاشته‌ایم و خواهیم گذاشت پس شما هم باید راه احترام به حقوق ملت ایران و تکریم این ملت را انتخاب کنید.

دکتر روحانی، خاطرنشان کرد: این‌که سنای آمریکا چه می‌گوید، مجلس نمایندگان آمریکا چه می‌خواهد و تندروهای آمریکا و مزدوران آنها دنبال چه هستند، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد و ما در برابر تعامل، تعامل می‌خواهیم و برابر حسن نیت، حسن نیت می‌خواهیم و برابر احترام، احترام می‌خواهیم.

تحریم پایان نیابد، توافقی در کار نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مذاکره کنندگان ما از هفته آینده مذاکرات خود را آغاز می‌کنند و بحث اصلی ما با طرف مقابل مسأله تحریم خواهد بود. یعنی همان ظلم غیرانسانی که نسبت به ملت ایران روا داشته‌اند. دنیا و گروه 1+5 ، مجلس نمایندگان آمریکا، سنا، رئیس‌جمهور و دولت آمریکا و همه بدانند در این توافق اگر پایان تحریم نباشد، توافقی نخواهد بود. وی اظهار کرد: باید پایان این مذاکرات و زمان امضای توافق، اعلام پایان و لغو تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت بزرگ ایران باشد.

وی خطاب به قدرت‌های دنیا، تصریح کرد: فکر می‌کنید که فقط ملت ایران مشتاق پایان تحریم‌ها هستند؟ شرکت‌های شما که بیشتر مشتاق‌اند. شما خودتان می‌دانید تمام شرکت‌های اروپایی و حتی آمریکایی و دولت‌های شرق و غرب در انتظار توافق نهایی هستند؛ چرا که این توافق به نفع جهان و همه ملت‌ها خواهد بود و ما به حول و قوه الهی این راه را با هدایت رهبر معظم انقلاب و شما مردم تا پایان با وقار و اطمینان، عزت و با توجه به حقوق ملت بزرگ ایران به مقصد نهایی خواهیم رساند.

رئیس‌جمهور با انتقاد از حمله نظامی به یمن تاکید کرد: هم دیروز اشتباه کردید و هم امروز اشتباه می‌کنید. راه‌حل مشکلات منطقه، احترام به مردم و حقوق آنان است. اگر می خواهید ثبات در منطقه باشد، ندای ملت ایران را بخوبی بشنوید که این به نفع شماست. ما از مظلومین عالم دفاع خواهیم کرد و این ملت همواره در برابر ظلم، خشونت و تروریسم ایستادگی کرده و باز هم ایستادگی خواهد کرد.

روحانی با اشاره به این‌که هدف‌نهایی ما سلطه ایران بر منطقه نیست، اشتباه نکنید، گفت: هدف ما سلطه تشیع بر تسنن نیست، اشتباه نکنید، هدف ما آن است که ملت‌های منطقه سربلند باشند. برای ما بین شیعه، سنی، ترک، عرب، فارس و بلوچ هیچ تفاوتی وجود ندارد.

تاکید رئیس‌جمهور کشورمان بر این‌که سنای آمریکا طرف مذاکره تهران در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای نیست، واکنشی به مصوبه اخیر کمیته سیاست‌خارجی سنای آمریکا بود.

این مصوبه پس از آن به تصویب رسید که مخالفان توافق‌ نهایی هسته‌ای با ایران در سنای آمریکا با رئیس‌جمهور این کشور به یک راه‌حل میانه رسیدند. به گزارش آنا، در پی مصالحه کاخ سفید با جمهوریخواهان ارائه‌دهنده طرح بازبینی توافق نهایی هسته‌ای با ایران در کنگره، رئیس‌جمهور اوباما از تهدید وتوی این مصوبه عقب‌نشینی کرد و در مقابل، جمهوریخواهان مخالف توافق نیز تعدیل‌هایی جدی در طرح انجام دادند.

طرح جدید از رئیس‌جمهور می‌خواهد ظرف پنج روز پس‌از امضای توافق نهایی هسته‌ای با ایران، آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند و کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا درباره توافق نهایی تصمیم‌ بگیرد. براساس این مصوبه، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین ملزم است هر 90 روز پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را به کنگره گزارش دهد.

دو متممی که پیشتر گفته شده بود می‌توانست در نشست یادشده بررسی و تصویب شود، یکی مربوط به «پایان حمایت ایران از تروریسم» و دیگری «به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران» بود که هر دو ناکام ماند. در چارچوب این طرح تعدیل شده، قرار است هر گونه توافق نهایی هسته‌ای با ایران ظرف مدت ۳۰ روز پس از امضا برای تصویب و تائید در کنگره بماند. در طرح قبلی مدت زمان مورد تاکید جمهوریخواهان ۶۰ روز بود. در این دوره یکماهه رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اجرای تحریم‌هایی را که از طریق دولت آمریکا بر ایران اعمال شده است لغو سازد؛ اما این قدرت را نخواهد داشت اجرای تحریم‌های کنگره را معلق کند.

چنان‌که بی.بی.سی گزارش کرده، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این مصوبه گفته است: بخش‌هایی در طرح هست که مورد علاقه ما نیست، اما تغییرات ملموس کافی در آن اعمال شده ‌طوری که رئیس‌جمهور بتواند آن را امضا کند. با این حال در حاشیه اجلاس گروه 7، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مطمئن است رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران حتی بعد از توافق کنگره و کاخ سفید بر سر طرح جدیدی علیه مذاکرات، ممکن خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: ما در مورد توانایی رئیس‌جمهور اوباما برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق اطمینان داریم. هر چند در واشنگتن مصالحه‌ای در مورد نقش کنگره صورت گرفت. او با این حال در جمع خبرنگاران افزود: یقینا پایان دادن به مذاکرات با ایران طی دو و نیم ماه آینده چالش مهمی خواهد بود.

نگارش متن توافق نهایی، دشوار اما شدنی است

دشواری‌های تدوین متن توافق نهایی نکته‌ای است که وزیر امور خارجه کشورمان نیز بر آن تاکید داشته و در جمع خبرنگاران گفته است: نگارش متن توافق نهایی امری دشوار اما شدنی است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد ظریف در پاسخ به این که تا چه اندازه نسبت به توافق نهایی خوشبین هستید، گفت پیش‌بینی بسیار دشوار است؛ من احساس می کنم در صورتی که غربی‌ها بپذیرند که فشار و توافق با هم جمع نمی‌شود، فکر می‌کنم رسیدن به توافق دشوار نباشد. وی افزود: غربی‌ها از بین روش تحریم که طی حدود 9 سال گذشته همین راه را انتخاب کردند و در نهایت نتایج آن را هم دیدند یا روش تعامل، موافقت و توافق با ایران، یکی را انتخاب و دنبال کنند. اگر انتخاب صحیح را انجام دهند، رسیدن به توافق دشوار نخواهد بود.

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: البته نگارش توافق نهایی کار بسیار سختی است بخصوص وقتی قرار است نگارش بین شش کشور در یک سو و یک کشور در سوی دیگر باشد. ظریف اضافه کرد: با توجه به این که اختلاف دیدگاه‌هایی در درون این شش کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهایی کار بسیار دشواری است، اما من اعتقاد دارم با اراده سیاسی این کار شدنی است.

ظریف در حالی بر دشواری‌های نگارش متن نهایی تاکید کرد که از هفته آینده، گفت‌وگوها برای نهایی کردن توافق جامع آغاز می‌شود. دیروز سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که وزیر خارجه هفتم اردیبهشت در کمیته‌ کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی در نیویورک شرکت می‌کند و احتمال دارد با توجه به حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 در حاشیه‌ آن مذاکرات هسته‌ای نیز انجام شود.

همچنین ظریف دیروز با نخست‌وزیر پرتغال دیدار کرد و طی آن آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای را تشریح کرده و پدرو پاسوس نخست‌وزیر پرتغال نیز با استقبال از بیانیه سوئیس تاکید کرد: دستیابی به توافق جامع هم برای ایران و هم برای طرف‌های مذاکره‌کننده اروپایی و سایرکشورهای جهان مفید است. او گفت: البته این کار، سختی‌های فراوانی دارد که امیدواریم در فرصت باقی مانده ضمن برداشتن گام‌های اعتمادسازی، این توافق به اهداف نهایی نزدیک شود. ظریف همچنین در بدو ورود به لیسبون گفت: تحویل اس ـ300 به ایران کاملا قانونی است و تاثیری بر مذاکرات ندارد.

محاسبات نوترونی و ادعای انفجار در مریوان موضوع مذاکرات ایران و آژانس

همزمان با حرف و حدیث‌ها درباره سنگ‌اندازی طرف آمریکایی در مسیر مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان روز گذشته انجام شد.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه در حاشیه این مذاکرات به خبرگزاری صداوسیما گفت: محاسبات نوترونی و مقالاتی که در این زمینه در ایران چاپ شده و ادعای انفجاری در مریوان دو موضوعی است که در این دور از گفت‌وگوها بررسی می‌شود.

وی افزود: ما در این جلسات، اطلاعات تکمیلی را از نمایندگان آژانس می‌شنویم و توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم به حل و فصل آن کمک کنیم. وی با این حال تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید هرچه زودتر به این برداشت برسد که نمی‌تواند انتظار داشته باشد ادعاهای ساختگی و بدون مبنا را روشن کنیم.» بعیدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا به‌رغم اعلام آمادگی ما بازرسان آژانس از محل انفجار ادعایی بازدید نمی کنند تا واهی بودن این ادعا ثابت شود، گفت: ما به آژانس اعلام کرده‌ایم اگر اطلاعات دقیقی درباره محل وقوع انفجار ادعایی دارند اطلاعات لازم را ارائه کنند و آمادگی داریم برای روشن شدن موضوع ، حتی تیم آژانس به آن نقطه اعزام شود؛ زیرا برای ما بسیار بدیهی است که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد. وی در پاسخ به این که پرسش‌های آژانس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، افزود: این از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی است که ما همواره به آژانس اعلام کرده‌ایم. به هر حال نمی شود این فرآیند را تا ابد ادامه داد؛ بسیاری از اطلاعات آژانس براساس ادعاهایی است که کشورهای دیگر بویژه کشورهای متخاصم ما به آژانس اعلام کرده‌اند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با تشریح جزئیات سفر هیاتی از آژانس به کشورمان، در پاسخ به این پرسش که آیا کار‌شناسان آژانس در این سفر از تاسیسات هسته‌ای هم بازدید خواهند داشت، عنوان کرد: هیچ‌گونه بازدیدی در برنامه سفر کار‌شناسان آژانس نیست اما احتملا برای رفع نگرانی‌های آنها باز هم در این مذاکرات در خصوص مریوان پیشنهاد بازدید از طرف ما مطرح خواهد شد. در پایان گفت‌وگوهای دیروز ایران و آژانس، رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس انرژی اتمی این مذاکرات را مفید ارزیابی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها