فروش اکانت بازی‌های تلفن همراه بویژه بازی «کلش آف کلنز» باعث شده هکرها به سمت هک کردن این بازی‌ها بروند و بر تعداد وقوع این جرم هر روز افزوده می‌شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که اغلب کاربران این بازی‌ها کودکان و نوجوانان هستند، بی‌اطلاعی آنها از روش‌های هک باعث شده بیشتر در دام مجرمان اینترنتی بیفتند.
کد خبر: ۷۸۸۳۰۴

هک برای درآمد یک میلیونی

امیر نگاهی به ساعتش انداخت. نیم ساعت دیگر حمله شروع می‌شد و باید خود را به خانه می‌رساند. وقتی زنگ تعطیلی مدرسه به صدا درآمد، سریع وسایلش را جمع کرد و دوان دوان خود را به خانه رساند. مادر وقتی او را با آن حالت دید، تصور کرد حادثه‌ای تلخ رخ داده است. هراسان به سمت امیر آمد، اما پسرک بدون توجه به مادر کیفش را گوشه‌ای از اتاق انداخت و سراغ تبلتش رفت. هر کاری کرد نتوانست وارد بازی شود. ابتدا تصور کرد اینترنتش مشکل پیدا کرده است، اما اینترنت مشکلی نداشت.

تبلت را برداشت و به خانه دوستش محسن رفت. محسن نفر اول این بازی در محله بود. محسن بازی را بررسی کرد و متوجه شد آن را هک کرده‌اند. شنیدن این خبر برای امیر غیرقابل باور بود. یک سال بود که این بازی را انجام می‌داد و در مرحله خوبی قرار داشت.

ناراحت به خانه بازگشت و بی‌حوصله روی تخت دراز کشید. مادر چند بار از او پرسید چه شده، اما پسرک نگاهش را به سقف دوخته بود و هیچ نمی‌گفت. شب وقتی پدرش آمد، امیر ناراحت خود را در آغوش او انداخت و با ناراحتی گفت: بازی را هک کرده‌اند. دیگر نمی‌توانم وارد بازی شوم. زحمات یکساله‌ام بر باد رفت.

پدر وقتی ناراحتی امیر را دید به او قول داد فردا پیش دوستش که در پلیس فتاست، می‌رود و موضوع را پیگیری می‌کند. با شکایت مرد جوان، پرونده‌ای در پلیس فتا تشکیل شد و ماموران با بررسی تبلت متوجه شدند اکانت بازی هک شده است. سرانجام هکر که صاحب کافه‌‌نتی بود، دستگیر شد.

او در بازجویی‌ها گفت: یک روز تبلت شاکی مشکل پیدا کرده بود و برای تعمیر آن را پیش من آورد. همان‌جا یوزر و پسورد جیمیل پسرک را یادداشت کردم.

چند روز بعد بازی را هک کرده و اکانت آن را به مبلغ یک میلیون تومان فروختم. تصور نمی‌کردم این کار جرم باشد و برای سرگرمی دست به این کار زدم.

مجرمان در انتظار کاربران

سرگرد کیانی، سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا در این‌باره هشدار می‌دهد: «کاربران زیادی در جامعه هستند که علاقه‌ای شدید به بازی‌های رایانه‌ای دارند در کنار خرید این بازی‌ها حتی حاضر هستند اکانت‌های مراحل بالاتر را نیز خریداری کنند؛ اکانت‌هایی که به شما اجازه می‌دهد بسرعت به مراحل پایانی بازی برسید. امروزه خرید و فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای در دنیای وب و فضای مجازی با استقبال زیادی روبه‌رو شده و به امری عادی تبدیل شده است، برخی هموطنان با ایجاد اکانت کاربری و رساندن بازی به مرحله‌ای که برای کاربران جذابیت لازم را داشته باشد، اقدام به فروش اکانت کاربری خود می‌کنند. این موضوع باعث شده تا سایت‌های زیادی در فضای سایبر به خرید و فروش بازی و اکانت‌های بالاتر بازی‌های جذاب روی بیاورند.

وی با بیان این‌که مجرمان سایبری نیز به خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای روی آورده‌اند، گفت: «متاسفانه برخی افراد سودجو با انتشار مواردی خلاف واقع و انجام تبلیغات اغواگرایانه اقدام به سوءاستفاده از کاربران می‌کنند. بیشتر خریداران اکانت‌های بازی‌ها کودکان و نوجوانان هستند که براحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند؛ به گونه‌ای که در برخی پرونده‌ها دیگر مباحث مالی و اخاذی مطرح می‌شود که پیامدهای روانی زیادی مثل استرس و... برای کودکان و نوجوانان دارد. از سوی دیگر این مجرمان گاهی با هک کردن بازی‌ها، آنها را بدون اجازه می‌فروشند که با کشف موضوع خریدار سرش کلاه رفته و پول خود را از دست رفته خواهد دید. زیرا با کشف جرم، اکانت بازی به صاحب اصلی آن بازگردانده می شود.

برخی بازی ها نیز با استفاده از دلار قابل ارتقاء بوده که برخی مجرمان با راه اندازی سایت های جعلی و به روش فیشینگ اقدام به ورود به حساب بانکی کاربر کرده و اقدام به برداشت غیرقانونی می‌کنند. در این زمینه پلیس فتا بارها هشدار داده مراقب درگاه‌های جعلی بانک ها در سایت های غیر معتبر باشید که جدی نگرفتن این هشدارها قربانیان را گرفتار می کند.

هشدار جدی به والدین

سرگرد کیانی به خانواده‌ها توصیه کرد نظارت مستمری بر فعالیت‌های سایبری کودکان و نوجوانان خود داشته باشند تا عزیزانشان در دام مجرمان سایبری نیفتند. خانواده‌ها حتی در نوع خرید بازی برای کودکان باید نظارت داشته باشند؛ زیرا برخی بازی‌ها با شئونات و فرهنگ ایرانی - اسلامی خانواده‌ها همخوانی ندارد و این موضوع باعث می‌شود کودکان آنها آسیب ببینند.

سرپرست تشخیص جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان این‌که خانواده‌ها برای خرید بازی به سایت‌ها و فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک مراجعه کنند، گفت: «در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای حتما از نظرات مشاوران تربیتی و روان‌شناسان استفاده کنید تا کودکان شما کمتر آسیب ببینند. برای فرزندان وکودکان در زمینه بازی‌های آنلاین و آفلاین دستورالعملی تهیه کرده و حدودی برای دسترسی آنها تعریف نماییم و ساعت بازی‌ها را محدود کنیم؛ زیرا این بازی‌های اعتیادآور است و سلامت جسمی کودکان را به خطر می‌اندازد.»

وی با بیان این‌که بسیار مراقب افراد شیاد و کلاهبردار هنگام خرید و فروش امکانات و تجهیزات مجازی در بازی رایانه‌ای باشید، گفت: «همچنین کاربران نوجوان نیز برای خرید اکانت‌های بالاتر بازی‌ها از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک استفاده کنند و از خرید اکانت‌ها از کاربران شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنند؛ زیرا فروشندگان شبکه‌های اجتماعی قابل اعتماد نیستند و احتمال این‌که جزو مجرمان سایبری باشند دور از انتظار نیست. برخی سازندگان این بازی‌ها با انتشار نسخه‌های جعلی بازی که محتوای ویروس و بدافزار است روی اینترنت قصد آسیب رساندن به کاربرانی را دارند که برای دریافت این بازی‌ها پولی پرداخت نمی‌کنند و به صورت غیرمجاز این بازی‌ها را دانلود می‌کنند و کاربران زمانی که این بازی‌ها یا اپلیکیشن‌ها را دانلود می‌کنند، گرفتار بدافزارها و ویروس‌ها می‌شوند یا اطلاعات مهم آنها به سرقت می‌رود.»

هموطنان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir یا سایت www.enamad.ir مراجعه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را در بخش ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

امیرعلی حقیقت‌طلب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها