ایلخانی: مسافرانی که سفرشان لغو شد برای اخذ هزینه سفر به سازمان حج و زیارت مراجعه کنند

اعزام هواپیماهای خالی برای بازگرداندن حجاج

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان این‌که پروازهای عمره از ساعت صفر دیروز متوقف شد، گفت: هم‌اکنون طبق برنامه هواپیماها بدون مسافر به عربستان اعزام می‌شوند تا زائران حاضر در عربستان را به ایران برگردانند.
کد خبر: ۷۸۸۰۴۱

فرهاد پرورش در گفت و گو با فارس افزود: پروازها طبق برنامه‌ریزی قبلی تا دوره ده روزه انجام می‌شود تا زائران ایرانی که در عربستان هستند، به ایران برگردانده شوند.

وی درباره توقف پروازهای عمره اظهار کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در دو روز گذشته دو پرواز به جده داشت‌ که هر دو پرواز تقریباً با یک‌دوم ظرفیت به عربستان اعزام شد.وی افزود: دلیل کاهش تقاضای سفر به حج عمره در ایام اخیر این است که اولاً صدور ویزای عربستان محدود شده است و ضمن این‌که احتمال می‌دهیم بسیاری از زائران، از انجام این سفر انصراف دادند و در اعتراض به عمل غیراخلاقی کارکنان‌ فرودگاه جده، از سفر به عربستان امتناع ورزیدند.

پرورش با تأکید بر این‌که تابع نظر سازمان حج و زیارت هستیم، اظهار کرد: هر تصمیمی را که سازمان حج و زیارت در این‌باره اتخاذ کند، ‌پیاده می‌کنیم.

مدیرعامل ایران‌ایر اظهار کرد: پس از بروز مشکلات سیاسی اخیر در کشور عربستان، سازمان هواپیمایی این کشور فشارهای خود را روی ایرلاین‌های ایرانی افزایش داد؛ در چند نوبت هواپیمای ما تحت بازرسی قرار گرفت، در حالی که هیچ مشکل خاصی وجود نداشت، ضمن آن‌که سازمان هواپیمایی عربستان دو پرواز ما را از مرز هوایی عربستان برگرداند که یکی از آنها پرواز دمام ـ مشهد ‌و دیگری‌ پرواز اخیر اصفهان ـ جده بود.

وی افزود: کشور عربستان مدعی شد هواپیماهایی که تائید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود به فرودگاه جده را ندارند و بوئینگ 747 هما هم دارای سن بالایی است.

پرورش بیان کرد: هواپیمای پرواز دمام یک فروند ایرباس یازده ساله بود و هواپیمای مسیر اصفهان ـ جده یک فروند بوئینگ 747 بود که سازمان هواپیمایی عربستان مدعی شد این هواپیما سن بالایی دارد، در حالی که این هواپیما قبلاً هم مجوز داشته و در پروازهای عمره امسال نزدیک به صد پرواز انجام داده است.پرورش تأکید کرد:‌ نکته قابل توجه این است که هواپیماهای ما که به اروپا می‌روند و در اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شوند، به بهانه سن بالا در کشور عربستان پذیرفته نمی‌شوند.

وی افزود: همین شرکت هواپیمایی سعودی نیز در پروازهای حج از هواپیماهای اجاره‌ای دارای سن بالا استفاده می‌کرد و قطعا سن بالای هواپیما ملاک ایمنی نیست؛ ایرباس لوفت‌هانزا که اخیرا سقوط کرد حدود 25 سال داشت و در یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا پرواز می‌کرد.

پروازهای عربستان به ایران لغو خواهد شد

همچنین مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی با بیان این‌که ‌25 درصد پروازهای زیارتی به عربستان و کل عملیات عمره از سوی ایران‌ایر و 25 درصد از سوی ماهان‌ایر و 50 درصد از سوی شرکت هواپیمایی عربستان انجام می‌شود،‌ گفت:‌ این شرکت‌ها قراردادی داشتند با سازمان حج و زیارت برای انتقال و جابه‌جایی 770 هزار زائر به عربستان در طول مدت حج عمره، و اکنون پروازهای دو شرکت ایرانی لغو شده و پروازهای عربستان به ایران هم قطع خواهد شد.ایلخانی‌ گفت:‌ مسافرانی که سفرشان لغو شد برای اخذ هزینه سفر باید به سازمان حج و زیارت مراجعه کنند مگر این‌که با حل مشکلات به‌وجود آمده، این سفرها به حج عمره سال بعد موکول شود.وی افزود:‌ عربستان هنوز نسبت به این اقدام کشور واکنشی نشان نداده است.

ایلخانی به ایلنا هم گفت: هیچ پروازی به عربستان تا حج تمتع نخواهیم داشت.وی با بیان این‌که از امروز هیچ پروازی به عربستان انجام نمی‌شود مگر سفر بازگشت زائران،‌ گفت:‌ طبق برنامه پرواز برگشت حاجی‌ها انجام می‌شود و از این پس پرواز رفت به عربستان نداریم.

وی افزود:‌ با این تعلیقی که انجام داده‌ایم پروازهای این مسیر تنها در ایام حج تمتع برقرار می‌شود.همچنین سعید چلندری، مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد: با دستور سازمان حج و زیارت، کل پروازهای عمره تا اطلاع بعدی لغو شده است و از این‌رو فرودگاه امام تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز عمره‌ای نخواهد داشت.وی با بیان این‌که روز گذشته تنها پروازهایی انجام شد که برای آنها برنامه پروازی و بلیت صادر شده بود، اظهار کرد: با پایان یافتن این پروازها که آخرین آنها ساعات پایانی دیشب انجام شد، سازمان حج و زیارت به فرودگاه امام (ره) اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای پروازهای حج عمره ارائه نخواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که‌ آیا سازمان حج و زیارت برای پروازهای لغو شده برنامه جایگزین ارائه کرده است، اعلام کرد: اکنون این سازمان با لغو پروازهای عمره هیچ برنامه جایگزینی ارائه نکرده است و در جدول‌های پروازی ما تا زمانی که سازمان حج و زیارت شرایط خود را تغییر دهد، هیچ پروازی به مقصد عمره انجام نخواهد شد.

در همین حال منوچهر سپاسی، سرپرست عملیات حج و زیارت شرکت فرودگاه‎ها با اشاره به آخرین پرواز حجاج به عربستان در دوشنبه‌شب گذشته، اظهار کرد: تمامی هماهنگی‌ها برای پرواز حجاج به‌عهده سازمان حج و زیارت گذاشته شده است.وی افزود: تمامی عملیات بازپسگیری هزینه‌های پرداخت شده برای حجاج در روزهای آینده از سوی بانک‌های تجارت و ملی انجام می‌شود.

تاجیکستان اعزام افراد کمتر از ۳۵ سال را به حج ممنوع کرد

کمیته دین تاجیکستان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در سال‌جاری افراد بالای ۳۵ سال اجازه تشرف به حج را خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «کمیته دین، تنظیم جشن و مراسم ملی تاجیکستان»، دیروز با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد در سال‌جاری به دلیل فراهم ساختن امکان و دادن امتیاز بیشتر برای کهنسالان، افراد کمتر از 35 سال به حج مشرف نخواهند شد.

در این اطلاعیه همچنین به ساخت و سازهای مکه و کاهش سهمیه 20 درصدی کشورها از سوی عربستان اشاره شده است.

برخی از رسانه‌های تاجیکستان محدودیت در فرایض دینی و مبارزه با نشانه‌های دینی در قالب طرح مبارزه با افراط‌گرایی را عامل این تصمیم دانسته‌اند؛ دیدگاهی که بلافاصله از سوی مسئولان مربوطه تکذیب شده و دلیل اصلی این تصمیم را احترام به کهنسالان اعلام داشته‌اند. در سال‌های گذشته شهروندان تاجیک از هجده تا هشتاد ساله امکان تشرف به زیارت خانه خدا را داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها