ورا ژووروا، کمیسر قضایی اتحادیه اروپا روز گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه فرانسوی فیگارو در اظهاراتی اعلام کرد: «حدود 5 تا 6000 داوطلب اروپایی هم‌اکنون به گروه‌های تکفیری در سوریه پیوسته‌اند.» وی افزود: «از میان این تعداد اروپایی، 1540 نفر فرانسوی هستند که به گروه‌های تکفیری که در سوریه مشغول مبارزه با دولت بشار اسد هستند، پیوسته‌اند.»
کد خبر: ۷۸۷۵۹۱

کمیسر قضایی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «البته این آمار احتمالا بسیار پائین‌تر از آمار واقعی اروپائیانی است که به این گروه‌ها پیوسته‌اند اما من معتقدم که برای جلوگیری از این پدیده باید تمرکز بیشتری بر روی پیشگیری صورت گیرد تا مجازات.» وی افزود: «ما خواستار همکاری بیشتر و بهتر نهادهای پلیسی و قضایی اروپا هستیم و می‌خواهیم تبادل اطلاعات میان پلیس اروپا و دادگستری اروپا بیشتر شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که این همکاری نظام‌مند و خودکار باشد. به‌این منظور لازم است که اکیپ‌ها و تیم‌های تحقیق مشترک ایجاد شود به گونه‌ای که دادستان‌ها و پلیس‌های بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند با یکدیگر همکاری کنند.»

فرانسه که همواره از حامیان تروریست‌های تکفیری بوده، هم‌اکنون با پدیده تروریسم تکفیری مواجه شده است. بنابر اعلام دولت فرانسه، پدیده گسترش تمایل فرانسویان برای پیوستن به گروه‌های تکفیری طی ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. کشورهای غربی که خود تا پیش از این اقدام به مسلح کردن عناصر این گروه‌های تروریستی می‌کردند، هم‌اکنون از بیم بازگشت آنها به کشورهای متبوع خود و انجام اقدامات تروریستی، تدابیر ویژه‌ای را برای ممانعت آنها از ورود به کشورهایشان اتخاذ کرده‌اند. بر اساس این گزارش، کشورهایی نظیر فرانسه، بلژیک، هلند، دانمارک یا انگلیس بیشترین شمار نیروهای اروپایی عضو گروه‌های تکفیری را دارند. حدود 300 ستیزه‌جوی خطرناک انگلیسی از مجموع 700 ستیزه‌جوی عضو گروه‌های تکفیری که دولت انگلیس آنها را مبارزان خطرناک می‌داند، هم‌اکنون به این کشور بازگشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها