بلاهایی که بازی‌های ویدئویی سر مغز نمی‌آورد

عقل سالم با بازی سالم

بازی‌هایی که در آموزش کودکان و نوجوانان موثر است

بازی‌های مناسب برای کودکان ایرانی

چند سال است رسانه‌های ایرانی در مورد سهل‌انگاری والدین نسبت به درجه‌بندی بازی‌های رایانه‌ای هشدار داده و اذهان عمومی را هوشیارتر کرده‌اند. متاسفانه به علت گسترش سریع صنعت بازی، برخی کارشناسان بدون انجام تحقیقات مستند و قابل اثبات، سخنان خود را به مضرات بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند و آنها را عامل انزوا و جامعه‌گریزی کودکان و نوجوانان می‌دانند، در حالی که افراد آشنا به این حیطه به تلاش‌های سالیان اخیر این صنعت برای اجتماعی کردن بازی‌ها و فاصله گرفتن آنها از نوعی تفریح انفرادی آگاهی دارند.
کد خبر: ۷۸۷۲۰۰
بازی‌های مناسب برای کودکان ایرانی

براساس این نگرش، گروهی از والدین بکلی فرزندان خود را از انجام این بازی‌ها منع کرده یا با تعیین حد و زمان، فرصتی را که می‌تواند به یک سرگرمی سازنده تبدیل شود، به تفریحی صرف و سبک تبدیل می‌کنند. تعدادی دیگر نیز جبهه‌ای کاملا مخالف گزیده، دست فرزند خود را از هر لحاظ باز گذاشته، او را در میان انواع محتوای سازنده و مخرب رها می‌کنند.

نتیجه این نظرات غیرکارشناسی به بهبود نگرش والدین و در پی آن فرزندانشان به این سرگرمی کمکی نمی‌کند.

در این مقاله که براساس یکی از مطالعات «PC Gamer» است، تعدادی از بازی‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان ایرانی را معرفی می‌کنیم که در عین کیفیت قابل توجه مراحل تولید آ‌ن سرشار از فرصت‌های آموزشی است.

عنوان بازی:‌ Minecraft

سیستم‌ها: ویندوز، او.اس.اکس، لینوکس، جاوا، اندروید، آی.او.اس، ویندوزفون، اکس باکس 360، اکس باکس وان، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن Vita

اگر هنوز از این بازی شناختی ندارید، به ما اعتماد کرده و تهیه‌اش کنید. ماین‌کرفت را می‌توان یک بازی «لگو» یا به قول قدیمی‌ترها «خانه‌سازی» دانست. در این بازی انواع مکعب‌ها و الگوها در اختیار بازیکن قرار دارد تا با آنها دنیای رویایی خویش را بسازد. در وصف تاثیر این بازی همین بس که در صدها مدرسه‌ سراسر دنیا به عنوان یک بازی آموزشی از آن استفاده می‌شود (حتی یکی از مدارس استکهلم آن را اجباری کرده است.) ماین‌کرفت مثل یک بوم نقاشی ساده است. برای کسی که تازه قلم به دست گرفته، زمینی برای آرام رفتن و آموختن است و برای آن کس که افق‌های خلاقیت پهناوری دارد، عرصه‌ای برای ابراز وجود. ماین‌کرفت برای هشت تا هشتاد ساله‌هاست.


عنوان بازی:‌ عنوان بازی:‌ Besiege

سیستم‌: ویندوز

این بازی که از شبکه‌ آنلاین استیم قابل تهیه است، هنوز به‌طور رسمی عرضه نشده، اما نسخه‌‌ای از آن در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار گرفته است. در این بازی بازیکنان با استفاده از انواع قطعات، دست به ساخت ماشین‌های جنگی به سبک دوران قرون وسطی می‌زنند و تجهیزات دشمن را تخریب می‌کنند. شاید بتوان این بازی را یک Tower Defense خاص توصیف کرد که در آن بازیکن قادر است سلاحش را خودش بسازد. فرزند شما می‌تواند بعضی از فنون ذهنی ساده مانند مدیریت فضا، تجسم طرح و شبیه‌سازی قطعات مختلف هندسی را از این بازی یاد بگیرد.


عنوان بازی:‌ LEGO Marvel Super Heroes

سیستم‌ها: ویندوز، او.اس.اکس، آی.او.اس، اکس باکس 360، اکس باکس وان، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن‌4، پلی‌استیشن ویتا و Wii U

همه بازی‌های سری LEGO قابل قبول هستند. این بازی‌ها فرصت خوبی برای سرگرمی والدین و فرزندان کنار هم فراهم می‌کند.

فضای کلی این سری بازی‌ها واقعا شاد است، پس لازم نیست نگران وجود صحنه‌های خشن باشید. سرتاسر مراحل پر است از اشیای قابل شکستن.

می‌توانید در حالی که کودک خردسالتان با آنها سرگرم است، خودتان ماموریت‌ها را انجام بدهید. کودک به مرور با مشاهده‌ بازی شما، به تقلید رو آورده و مکانیک‌های بازی را یاد خواهد گرفت. از این حیث، بازی‌های LEGO می‌توانند سکویی برای آموزش دانستنی‌ها و مهارت‌های ابتدایی بازی‌ها باشند و به مرور کودکتان را تا سطح خودتان پیشرفت بدهند.


عنوان بازی:‌ Turbo Dismount

سیستم: رایانه‌های شخصی

بچه‌ها عاشق چیز شکستن هستند. بسیاری از والدین از دست شیطنت‌های فرزندان خود امان ندارند. چاره چیست؟ این بازی کمابیش آمیزه‌ای از خرابکاری‌های تعمدی است که برخلاف سگرمه‌های در هم پدر و مادر، شیطنت‌های بازیکنان را پاداش می‌دهد. با این بازی می‌توانید در کنار تخلیه‌ انرژی فزاینده‌ کودکان خود، ایده‌ای نسبتا جامع از تصادف و تصادم را برای آنها جا بیندازید. برای سنین پایین‌تر که درک دقیقی از اطراف ندارند، حضور والدین برای توضیح و رفع ابهام‌‌های پیش آمده لازم است.


عنوان بازی:‌ Terraria

سیستم‌ها: ویندوز، اندروید، آی.او.اس، اکس باکس 360، اکس باکس وان، Xbox Live Arcade، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن Network

این عنوان دوبعدی شاخص مشترکات زیادی با ماین‌کرفت دارد. در این بازی نیز اصل بر ساختن و پرداختن است، با این تفاوت که چگونگی ترکیب آیتم‌ها برای ساخت سلاح‌ قوی‌تر و سرکوب دشمنان، همچنین چگونگی احضار سرگروه‌های قوی‌تر که غنایم بیشتری نصیبتان کنند، از دیگر ابعاد اساسی بازی هستند. صعود در تریریا به این سادگی‌ها نیست و در طول یادگیری و تسلط بر بازی، آشنایی قابل توجهی با استراتژی‌های بدوی و سازوکار‌های نقش‌آفرینی حاصل می‌شود.


عنوان بازی:‌ Towerfall: Ascension

سیستم‌ها: ویندوز، او.اس.اکس، لینوکس، پلی‌استیشن 4 و Ouya

چندقلوهایتان خانه را روی سرشان گذاشته‌اند؟ یا مهمان‌های کوچولو امان‌تان را بریده‌اند؟ تعلل نکنید. Towerfall: Ascension را در دستگاه گذاشته و دسته‌ها را تقدیمشان کنید. در این بازی تا چهار نفر می‌توانند با کنترل‌هایی بسیار ساده بازی کرده و انرژی خود را تخلیه کنند. البته بازی به همین بسنده نکرده و محیط تخریب پذیرش عمقی قابل توجه به بازی بخشیده است. یک مد کاوش (تکنفره) هم برای بازی اندیشیده شده، اما بخش چندنفره‌ آن است که واقعا جلب توجه می‌کند. اگر هم سادگی این بازی حوصله‌شان را سر برد، می‌توانید بازی Nidhogg را برایشان بگذارید تا طعم رقابت واقعی را بچشند.


عنوان بازی:‌ Portal 2

سیستم‌ها: ویندوز، او.اس.اکس، لینوکس، پلی‌استیشن 3 و اکس باکس 360

این شاهکار فیزیکی شرکت خوش‌آوازه‌ Valve را همه باید تجربه کنند. سن و سال نمی‌شناسد، اما بدانید این بازی با داستان غنی و مراحل غنی‌تر، برای فرزندان شما بسیار سودمند است. بازیکنان در این بازی به درک خیلی خوبی از محیط، هندسه و فیزیک خواهند رسید که قطعا در مطالعات و تجربیات حقیقی آنها را یاری خواهد کرد.


عنوان بازی:‌ The Sims 4

سیستم‌ها: ویندوز و او.اس.اکس

دنیای سیمز این فرصت را به بازیکنان می‌دهد رویاهای خود را لمس کرده و نکات ریز و مثبتی را از زندگی دریابند. درک نمی‌کند محیط خانه نباید شلوغ باشد؟ وقتی خانه مجازی‌اش را با وسایل پر کرده و خطر آتش‌سوزی را افزایش داد، با این بلای طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند و حساب کار دستش می‌آید. نظم ندارد؟ این فرصت را در اختیارش بگذارید شغلی در سیمز اختیار کرده، ذره ذره پله‌های ترقی را طی و جریمه شود تا این عبرت را به زندگی حقیقی‌اش منتقل کند. زبانش تند است و مهارت اجتماعی ندارد؟ بگذارید با گزینه‌های سخنوری بازی سر و کله بزند و چند شخصیت را از خود برنجاند تا یاد بگیرد هر دل‌شکستنی به این راحتی‌ها قابل جبران نیست. دنیای سیمز پر است از درس‌هایی که می‌تواند از فرزند شما انسانی بهتر بسازد. حتی قادر است سلیقه‌ او را هم بهبود ببخشد. فقط مراقب تفاوت‌های فرهنگی درون بازی با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بوده و نگاه ناظر خود را از فرزندتان دریغ نکنید.


عنوان بازی:‌ Plants vs Zombies

سیستم‌ها: ویندوز، او.اس.اکس، آی. او.اس، اندروید، ویندوزفون، Xbox Live Arcade، پلی‌استیشن Network و پلی‌استیشن ویتا

دوست دارید فرزندتان به یک نظریه‌پرداز واقعی تبدیل شود و قدرت تحلیل و سنجش نسبتا خوبی پیدا کند؟ او را با دنیای «گیاهان علیه زامبی‌ها» آشنا کرده و بقیه‌اش را به عهده‌ این بازی بگذارید. فرزندانتان از طریق این بازی درس‌های ارزشمندی در زمینه‌ مدیریت منابع، جاسازی تاکتیکی، ترکیب واحدها و استراتژی‌های واکنشی یاد خواهند گرفت.


عنوان بازی:‌ Scratch

سیستم: ویندوز

Scratch مجموعه‌ای از بازی‌های ساده است که بازیکنان را به برنامه‌نویسی ساده، به سبک Drag and Drop تشویق می‌کند. ابتدا با ابزاری بسیار ساده آغاز خواهید کرد، اما به مرور فضا پیچیده‌تر شده و بازی رنگ و بویی جدی‌تر به خود می‌گیرد. احساس کارساز بودن و فعالیت مثمر در این بازی، فرزند شما را به تلاش بیشتر در درک منطق و ریاضیات و به طور کلی علوم تشویق خواهد کرد.

سیاوش شهبازی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها